• Sams

    Fertilitetsutredning Skåne

    Det är dags för oss att påbörja fertilitetsutredning och jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av utredningar i Skåne? Framförallt västra delarna. Vi väljer mellan RMC i Malmö eller privat. Någon som känner till aktuella väntetider eller har erfarenhet av någon mottagning/klinik?

  • Svar på tråden Fertilitetsutredning Skåne
  • Anonym (Malmöit)

    Jag har varit på RMC i Malmö. Jag har inte råd med privat.

    Gynekologen Margareta är inkompetent.Jag fattar inte hur hon kunde få jobb där. Jag fick tjata mig till den andre som heter Emir. Han var lite bättre men inte jättekunnig.

    Sen finns det en till men honom har jag inte träffat. Det tog nästan ett år innan de sammanställt alla våra blodprover.

    Privat går säkert snabbare och är mer trevliga och lyhörda.

  • Sams
    Anonym (Malmöit) skrev 2018-04-26 12:02:52 följande:

    Jag har varit på RMC i Malmö. Jag har inte råd med privat.

    Gynekologen Margareta är inkompetent.Jag fattar inte hur hon kunde få jobb där. Jag fick tjata mig till den andre som heter Emir. Han var lite bättre men inte jättekunnig.

    Sen finns det en till men honom har jag inte träffat. Det tog nästan ett år innan de sammanställt alla våra blodprover.

    Privat går säkert snabbare och är mer trevliga och lyhörda.


    Tack för svar. 
    Det låter inte alls som någon bra upplevelse. Vi tittar även på landstingsfinansierade privata så får kanske bli en sån. 
  • Ranunkel87

    Vi är på RMC i Malmö (för IVF) och tycker att det har varit bra. Inget dåligt att anmärka på men inte heller något utmärkande jättebra.. Det som är mest tråkigt där att vi träffat olika läkare/sköterskor i princip varje gång vi varit där. Då får man inte riktigt känslan att de har "koll" på vår situation. Fick däremot ganska snabbt en tid!

    Utredningen gjorde vi på en privat klinik i en annan stad. Där upplevde vi däremot inte ett särskilt bra bemötande, utredningen tog lång tid och framförallt kändes det inte som att de tog oss på allvar. De hittade inget "fel" på oss och skickade därför hem oss att försöka själva många gånger.. därför tog det lång tid innan vi skickades på IVF. Så, privat är inte alltid bättre!

    Lycka till!

  • emphz

    Bara positivt att säga om rmc.

    Skickad egen remiss i oktober 16, november 16 lämnade jag blodprov och sambon spermie prov. I januari 17 var vi på första läkarbesöket där vi fick reda på alla prover. I mars 17 genomförde vi första stimuleringen av ägglossning - fick ägglossning, blev gravid och fick en dotter i december 17 :)

  • Sams
    emphz skrev 2018-05-19 22:40:56 följande:

    Bara positivt att säga om rmc.

    Skickad egen remiss i oktober 16, november 16 lämnade jag blodprov och sambon spermie prov. I januari 17 var vi på första läkarbesöket där vi fick reda på alla prover. I mars 17 genomförde vi första stimuleringen av ägglossning - fick ägglossning, blev gravid och fick en dotter i december 17 :)


    Grattis till lilltjejen! {#emotions_dlg.flower}
    Vi valde att skicka in egenremisser och väntar nu på svar därifrån. Räknar med att det blir långa väntetider under sommaren men ändå känns dagarna oändligt långa ibland. Härligt att det gick så snabbt för er. Här verkar allt funka som det ska så förmodligen blir det lite mer långdraget för oss men bara det blir något i slutändan
  • Sams
    Ranunkel87 skrev 2018-05-19 18:33:58 följande:

    Vi är på RMC i Malmö (för IVF) och tycker att det har varit bra. Inget dåligt att anmärka på men inte heller något utmärkande jättebra.. Det som är mest tråkigt där att vi träffat olika läkare/sköterskor i princip varje gång vi varit där. Då får man inte riktigt känslan att de har "koll" på vår situation. Fick däremot ganska snabbt en tid!

    Utredningen gjorde vi på en privat klinik i en annan stad. Där upplevde vi däremot inte ett särskilt bra bemötande, utredningen tog lång tid och framförallt kändes det inte som att de tog oss på allvar. De hittade inget "fel" på oss och skickade därför hem oss att försöka själva många gånger.. därför tog det lång tid innan vi skickades på IVF. Så, privat är inte alltid bättre!

    Lycka till!


    Tack för svar.
    Vi väntar på att få lämna prover och hoppas vi ska lyckas med det innan sommaren kommer igång på allvar. Skulle vara skönt att känna att något är på gång.
    Det underlättar ju om man får samma läkare/ssk under hela perioden men jag antar att man får vara glad för att komma till och få hjälp i dagens vård. (Inget illa menat mot vårdpersonalen, jag är själv i branschen så vet hur det är.)
    Hoppas ni lyckas med er IVF snart!
Svar på tråden Fertilitetsutredning Skåne