• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 26 Apr 09:56
    1861 visningar
    10 svar
    10
    1861

    Ung och utebliven ägglossning?

    Ska försöka göra min historia kort. Jag är för övrigt 23 år gammal. 

    Efter att jag slutade med p-piller så fick jag vid/innan mens svullna, spända och ömmande bröst. Jag kände också av min ägglossning väldigt tydligt i form av värk runt äggstockarna. 

    9 månader efter att jag slutat satte jag in en kopparspiral och värken vid ägglossning blev lite intensivare och brösten fortsatte ömma runt mens. Runt jul (lite mer än 1 år efter p-piller stoppet) kanske det var som jag märkte att mina bröst slutade ömma och svullna upp vid mens och jag slutade känna av min ägglossning.

    Nu 5 månader senare har jag fortfarande uteblivna "symtom". Samtidigt har jag känt en ökad trötthet och orkeslöshet, är väldigt känslig emotionellt och svettas/är varm eller kall mycket. Upplever också mina bröst som lite mindre och slappare än tidigare.

    Jag undrar om någon annan ung varit med om liknande, eller om någon har någon aning om vad som händer med mig och min kropp? 

    Kan tillägga att jag för några veckor sedan fick en oförklarligt svullen sköldkörtel (knöl med vätska i) som kom och gick på en vecka. Tog prover och hade normala värden.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-04-26 11:27
    Kom på att jag också fått ökad aptit och törst den senaste månaden, om det kan finnas något samband där också?

  • Svar på tråden Ung och utebliven ägglossning?
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 26 Apr 10:37
    #1

    En del slutar ha ägglossning och mens när de sätter in spiral. Det är väldigt lätt för dig att ta reda på om du har ägglossning: om du får mens så har du haft ÄL.

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 10:48
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2018-04-26 10:37:52 följande:

    En del slutar ha ägglossning och mens när de sätter in spiral. Det är väldigt lätt för dig att ta reda på om du har ägglossning: om du får mens så har du haft ÄL.


    Tack för ditt svar! Gäller det även kopparspiral som är fritt från hormoner? Vet du vad det beror på?

    Utifrån det jag läst så är det fullt möjligt att ha mens utan ägglossning, så jag litar väl inte riktigt på att mens = ägglossning.
  • Anonym (Kopoa­e)
    Äldre 26 Apr 11:00
    #3

    Relativt vanligt med kopparöverskott vid kopparspiral vilket gör att man tar upp tungmetaller mer och behöver extra zink.

    Sök här

    HomeBiokemi HormonerKopparförgiftning & kopparspiraler

    Kopparförgiftning & kopparspiraler

    29 mars, 2017 36 Kommentarer Skrivet av Martina

    Då var det dags att snacka koppar och kopparspiral här på bloggen, har dröjt lite med detta för att jag är minst sagt överväldigad av informationen. För mig som är oerhört engagerad i ortomolekylär medicin är det helt ofattbart att kopparspiralen kan ses som ett hormonfritt alternativ. Extra koppar ger mer östrogen i kroppen, så egentligen har man gått en omväg för att få upp östrogennivåerna samtidigt som man riskerar kopparförgiftning och ökad (lokal) inflammation i livmodern. Jag kan inte med bästa vilja i världen får det här till ett hälsosamt och bra alternativ!

    Läs gärna Lena Winrots inlägg ?den hormonfria kopparspiralen då?? med verkliga case! Och gå med i Facebookgruppen om Koppparöverskott och kopparförgiftning om du är drabbad!

    Koppar ? en potent mineral!

    Koppar, zink och magnesium är väldigt potenta mineraler som kan läka kroppen inifrån eller skapa totalt kaos! Alla som frivilligt eller ofrivilligt experimenterat med terapeutiska doser vet vad jag talar om, och hur man reagerar beror helt på sina egna ursprungliga nivåer samt hur bra man är på att avgifta sig själv. Det gör att många kan ha en spiral i många år utan att få några särskilda biverkningar. Har man bra rotation på lymfan, bra flöde genom lever och galla och lever rent och tränar är det säkert inga problem.

    Men!

    Det funkar ju inte riktigt så för alla. Vi är många med MTHFR-mutationen till exempel (trögare avgiftningssystem), och det finns kvinnor som redan har hälsoproblem och obalanser där extra koppar är riktigt dåligt.

    Koppar ökar östrogennivåerna som i sin stimulerar aldosteronreceptorerna i njurarna, vilket ger mer vätskeinlagring och svullnad och ökar risken för högt blodtryck. När levern får för mycket koppar blir den sämre på att rena blodet, och man riskerar att få mer av andra giftiga ämnen såsom aluminium, bly, kvicksilver som finns i maten och miljön.

    Koppar konkurrerar också med zink i kroppen, och zink stimulerar progesteron och testosteron. Zink behövs även för matsmältningen, för att kunna bryta ned protein. Det värsta är koppars förmåga att öka produktionen av noradrenalin vilket ger ångest, oro, rastlöshet och sömnsvårigheter.

    Symptom på kopparförgiftning

    Akne

    Håravfall

    Nervositet och ångest

    Svårt att koncentrera sig

    Överväxt candida

    Deppighet

    Värk och ont i muskler och leder

    Migrän

    Kraftig PMS

    Svårt att sova

    Extrem trötthet

    Dimmhjärna

    Överdrivet mycket koppar i kroppen ökar också risken för utbrändhet då man är sämre rustad för att hantera stress. Då blir man lättare sugen på sötsaker, äter dämpande eller uppiggande mat (socker) som är ytterligare stress för kroppen. Det gör att både magnesium och zink används upp av kroppen och koppar ökar ännu mer. Det gör att binjurarna drar igång och producerar ännu mer noradrenalin och cirkeln är igång!

    Dina symptom kan vara spiralen

    Har du en kopparspiral och upplever symptomen ovan? Av vad jag har förstått från att prata med kvinnor och läsa på så kan det vara mycket värre än så, till och med självmordsförsök, total personlighetsförändring och diagnosen bipolär sjukdom!

    Allt på grund av kopparförgiftning.

    Är det inte knäppt att många kvinnor söker hjälp för psykisk ohälsa och deras preventivmedel diskuteras inte ens? De kanske nämner för läkaren att ?jo just det? jag började ju med (kopparspiral/p-piller/p-stav/XYZ) för några veckor/månader sedan. Kan det vara den som gör att jag mår såhär?? och läkaren säger som vanligt att sååå jämn och fin dos XYZ eller sååå lite koppar påverkar inte. Det är helt säkert!

    Nej

    ALLTING påverkar, allting som man tar in i kroppen om det så är bioidentiska hormoner, syntetiska hormoner, livsmedel, mineraler, vitaminer, spårämnen, gifter, kemikalier påverkar! ALLTING måste brytas ned och hanteras av kroppen!

    Jag rekommenderar verkligen länkarna överst i inlägget, samt kanske en titt på Kopparbloggen!

  • Anonym (Kopoa­e)
    Äldre 26 Apr 11:02
    #4
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-26 10:48:06 följande:

    Tack för ditt svar! Gäller det även kopparspiral som är fritt från hormoner? Vet du vad det beror på?

    Utifrån det jag läst så är det fullt möjligt att ha mens utan ägglossning, så jag litar väl inte riktigt på att mens = ägglossning.


    Att kopparspiral är fritt från hormon blir lite konstigt då koppar påverkar Östrogen i kroppen och leder till zinkbrist. Inte konstigt att du är trött. Se det jag skrev ovan .
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 11:20
    #5
    Anonym (Kopoae) skrev 2018-04-26 11:02:02 följande:
    Att kopparspiral är fritt från hormon blir lite konstigt då koppar påverkar Östrogen i kroppen och leder till zinkbrist. Inte konstigt att du är trött. Se det jag skrev ovan .
    Tack för ditt svar! Har läst en del om kopparförgiftning men är fortfarande tveksam till om den är boven i dramat. Dels då jag inte fick symtom i samband med insättandet och dels då det verkar som att koppar ökar östrogen, medan som jag förstått det så kan utebliven ägglossning bero på bland annat låga nivåer av östrogen. 

    Sen så är jag tyvärr tveksam då Läkemedelsverket gjorde en undersökning i kopparspiralen men som inte gav några tydliga kopplingar och fallet lades därför ner. Jag vill gärna tro att lösningen sitter i att bara ta ut spiralen, men vill inte ta det beslutet än. Samtidigt så är mina symtom inte konstanta, utan kan variera kraftigt från dag till dag, vet inte om det är vanligt vid kopparförgiftning?

    Dessutom är jag i övrigt frisk utan andra hälsoproblem eller diagnoser. Jag har också ett bra immunförsvar och äter nyttigt så jag ser heller inte att jag skulle vara i riskgruppen för att drabbas av förgiftning.
  • Anonym (Teste­r)
    Äldre 26 Apr 11:25
    #6

    Testa med ägglossningstester?

  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 11:27
    #7
    Anonym (Tester) skrev 2018-04-26 11:25:11 följande:

    Testa med ägglossningstester?


    Räcker det att man testar en gång om dagen? 
  • Anonym (Kopoa­e)
    Äldre 26 Apr 11:29
    #8
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-26 11:20:24 följande:

    Tack för ditt svar! Har läst en del om kopparförgiftning men är fortfarande tveksam till om den är boven i dramat. Dels då jag inte fick symtom i samband med insättandet och dels då det verkar som att koppar ökar östrogen, medan som jag förstått det så kan utebliven ägglossning bero på bland annat låga nivåer av östrogen. 

    Sen så är jag tyvärr tveksam då Läkemedelsverket gjorde en undersökning i kopparspiralen men som inte gav några tydliga kopplingar och fallet lades därför ner. Jag vill gärna tro att lösningen sitter i att bara ta ut spiralen, men vill inte ta det beslutet än. Samtidigt så är mina symtom inte konstanta, utan kan variera kraftigt från dag till dag, vet inte om det är vanligt vid kopparförgiftning?

    Dessutom är jag i övrigt frisk utan andra hälsoproblem eller diagnoser. Jag har också ett bra immunförsvar och äter nyttigt så jag ser heller inte att jag skulle vara i riskgruppen för att drabbas av förgiftning.


    Att läkemedelsverket som gör stora vinster på b.la kopparspiralen lägger ner en sån undersökning säger väl en hel del om trovärdigheten.

    Men man väljer själv. I vilket fall rubbar den balansen i kroppen även om du inte har tecken på högt Östrogen. En kinesiolog kan testa dig varför du är trött och inte har äl
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 13:27
    #9
    Anonym (Kopoae) skrev 2018-04-26 11:29:56 följande:
    Att läkemedelsverket som gör stora vinster på b.la kopparspiralen lägger ner en sån undersökning säger väl en hel del om trovärdigheten.

    Men man väljer själv. I vilket fall rubbar den balansen i kroppen även om du inte har tecken på högt Östrogen. En kinesiolog kan testa dig varför du är trött och inte har äl
    På vilket sätt menar du att LMV gör stora vinster på kopparspiralen? Att de ens påbörjade undersökningen tyder väl på att de tagit ärendet på allvar. Men det finns såklart riktlinjer kring när de kan gå vidare i utredningen och när de måste lägga ner. Att påbörja en undersökning som sedan läggs ner kan inte direkt vara gratis..

    Jag vet inte riktigt vad jag skulle använda för preventivmedel om jag tog ut spiralen, så det är väl också en anledning till att jag inte gjort det ännu. 
    Nu vet jag ju inte om jag har ägglossning eller inte, tycker dock att mina symtom liknar de vid klimakteriet, så det är därför jag funderar på om jag har utebliven ägglossning eller inte. Det verkar inte som att någon annan upplevt samma sak som mig, vilket känns lite oroväckande. Hade varit skönt att få höra någon annans erfarenheter. För man kan väl inte vända sig till vården med sådana här "besvär".
  • Anonym (Teste­r)
    Äldre 26 Apr 16:57
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2018-04-26 11:27:54 följande:

    Räcker det att man testar en gång om dagen? 


    Det tror jag, men vissa har kort stegring och behöver då testa flera gånger om dagen. Men det finns billiga!
Svar på tråden Ung och utebliven ägglossning?