• Äldre 26 Apr 11:22
    7951 visningar
    8 svar
    8
    7951

    En fråga till er som haft GBS som gravida - normala barn?

    Har era barn fått några utvecklingsförseningar eller diagnoser eller andra problem? Orolig pga jag har det och har fått två barn med stora problem (autism, inget språk, utv-störning). Har inga diagnoser i släkten eller så. Har läst att man funnit utvecklingsförseningar hos möss om mammorna haft GBS. Betyder det att jag inte kan få friska barn? :(

    Inget av barnen har haft någon synlig infektion men fick antibiotika i v 32 med ena och under förlossning. Dock gick inte min infektion bort. Med mössen hade inte ungarna någon infektion utan det var under graviditeten det hände.

  • Svar på tråden En fråga till er som haft GBS som gravida - normala barn?
  • Anonym (GBSx 3)
    Äldre 26 Apr 15:13
    #1

    Jag har haft GBS med alla tre barnen. Två av barnen är normalutvecklade. Ett barn har epilepsi och autism. 


    GBS är en vanlig bakterie! Kom ihåg det. Den är en del av den vanliga floran. Skulle den alltid orsaka skada så skulle det födas extremt många icke friska barn.

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 26 Apr 15:34
    #2
    Anonym (GBSx 3) skrev 2018-04-26 15:13:40 följande:

    Jag har haft GBS med alla tre barnen. Två av barnen är normalutvecklade. Ett barn har epilepsi och autism. 

    GBS är en vanlig bakterie! Kom ihåg det. Den är en del av den vanliga floran. Skulle den alltid orsaka skada så skulle det födas extremt många icke friska barn.


    Var det någon skillnad i behandlingen du fick med de olika? Är de olika kön? Har också läst om råttorna och där blev bara hannarna påverkade men kan ju vara olika hos människor. Har ett barn sen innan med autism som är pojke och just fött en flicka och är orolig då hon visar tecken. Har just gbs.

    Jo det kan ju vara så att risken ökar bara eller att det krävs någon ytterligare faktor.
  • Äldre 26 Apr 15:48
    #3

    Jag har två söner och jag hade GBS under båda graviditeterna, den första upptäcktes det under förlossningen och med den andra graviditeten gjorde jag regelbundna odlingar och fick penincilin två ggr under graviditeten och så så klart innan förlossningen. Pojkarna är helt normala, en fyller snart 8 år och den andra är 1,5 år.

  • Anonym (Ytrew­q)
    Äldre 26 Apr 19:03
    #4

    Har haft två gbs-grav, helt normala ungar, 6 och 8 år, en av varje sort.

  • Anonym (Tjej)
    Äldre 26 Apr 19:03
    #5
    syntharen skrev 2018-04-26 15:48:03 följande:

    Jag har två söner och jag hade GBS under båda graviditeterna, den första upptäcktes det under förlossningen och med den andra graviditeten gjorde jag regelbundna odlingar och fick penincilin två ggr under graviditeten och så så klart innan förlossningen. Pojkarna är helt normala, en fyller snart 8 år och den andra är 1,5 år.


    Skönt att höra! Har den yngsta börjat säga något än?

    Hur upptäcktes det under förlossningen?
  • Anonym (GBSx 3)
    Äldre 26 Apr 22:38
    #6
    Anonym (Tjej) skrev 2018-04-26 15:34:12 följande:
    Var det någon skillnad i behandlingen du fick med de olika? Är de olika kön? Har också läst om råttorna och där blev bara hannarna påverkade men kan ju vara olika hos människor. Har ett barn sen innan med autism som är pojke och just fött en flicka och är orolig då hon visar tecken. Har just gbs.

    Jo det kan ju vara så att risken ökar bara eller att det krävs någon ytterligare faktor.

    Samma behandling. 


    En frisk pojke och en funktionsnedsatt pojke. En frisk flicka.

  • Äldre 27 Apr 06:27
    #7
    Anonym (Tjej) skrev 2018-04-26 19:03:47 följande:

    Skönt att höra! Har den yngsta börjat säga något än?

    Hur upptäcktes det under förlossningen?


    Nä den yngsta har inte direkt börjat prata än, han fokuserar på andra saker just nu. Brorsan var likadan, det tog ett bra tag innan språket kom men nu pratar han istället konstant

    Under första förlossningen fick jag feber och kraftiga ryggsmärtor (som inte berodde på värkarna), så då förstod dom att jag hade en infektion (dom tog förståss även en snabbsänka) och fick antibiotika direkt. Det var först senare att det konstaterades att jag bar/bär på GBS.
  • Anonym (Lollo­)
    Äldre 29 Apr 09:46
    #8

    Jag har aldrig hört att GBS ska kunna ge någon form av funktionshinder eller diagnos.

    Jag är själv bärare av det och har aldrig läst det. Vad jag har hört så kan ju barnen bli sjuka pga GBS i mage eller bli smittade på vägen ut. Vissa blir ju så sjuka och måste vårdas på neo och om barnen är så sjuka så kan dom ju så hjärnhinneinflammation eller så kan dom få små hjärnblödningar som kan orsaka funktionshinder. Men aldrig att själva GBS skulle he upphov till något...

    Däremot har man kommit fram till att om man har har en rubbning i sköldkörteln som gravid så kan barnet få autism pga det. Så numera i de flesta städer (bland annat där jag bor) så tar dom tester på sköldkörteln vid inskrivning hos bm så att man vid behov kan mediniceras.

Svar på tråden En fråga till er som haft GBS som gravida - normala barn?