• Äldre 26 Apr 11:34
    8693 visningar
    13 svar
    13
    8693

    Lokalvårdare

    Hej! Jag kommer förmodligen att snart bli av med mitt jobb då företaget jag arbetar på har för lite att göra. Har kikat runt på arbetsförmedlingen och sett att det finns många annonser om lokalvårdare.

    Tänkte höra om någon av er jobbar/ har jobbat som lokalvårdare och vad era erfarenheter av det är?

  • Svar på tråden Lokalvårdare
  • Anonym (Anna)
    Äldre 26 Apr 12:35
    #1

    Jag har varit städerska.

    Aldrig mer.

    Dessutom var jag så duktig att jag fick sparken efter en och en halv dag

  • Anonym (F)
    Äldre 26 Apr 12:46
    #2

    Har inte varit det själv, men min mamma har. Vet att hon ofta beklagade sig över hur äckliga toaletterna kunde vara. Då snackar vi altså avföring på toaring/golv, använt toapapper på golvet osv. Man kan undra vad det var för fel i huvudet på ungjävlarna, för det låter verkligen inte normalt.

    Hon gjorde sitt bästa för att hitta en nytt jobb så fort som möjligt.

    Jag skulle tro att det fortfarande är bättre än telefonförsäljare dock.

  • Anonym (konto­rsstäd­are)
    Äldre 26 Apr 12:59
    #3

    Jag jobbar som lokalvårdare kvällstid i ett kontorshus. När jag kommer kan det vara en och annan kvar som jobbar, men de flesta går oftast innom en timme. Hälsar alltid och är trevliga, om någon blir kvar länge kan vi fika ihop.

    Det är ju mest bara damma och torka, dammsuga och ibland kör jag en diskmaskin om det behövs. Toaletterna är oftast ok, men behöver så klart sin dagliga uppfräschning. Jag ser också till att saker är påfyllt, som servetter, toappapper, tvål, diskmedel, och så vidare. En gång i veckan bonar jag golven. Jag kollar alla växter också, men oftast sköter de som arbetar där sina växter själva.

    Helt utan att snoka har jag så klart lärt mig lite om de som jobbar, så vid födelsedagar och så kan jag göra något extra för just den personen.

    Jag gillar att jobba i min ensamhet och i min takt, och att sprida lite enkel glädje omkring mig. Det kan verka otacksamt att vara lokalvårdare ibland, få tackar en och få märker ens att det är städat, men jag tänker att så länge ingen klagar så är ju alltid bra och de är nöjda över resultatet. Hälsan tiger still, som det heter.

    Att städa i skolor, förskolor, sjukhus mm är säkert mycket värre.

  • Anonym (F)
    Äldre 26 Apr 13:02
    #4

    Glömde nämna att min mamma arbetade på skolor. Som signaturen ovan säger så är det säkert mycket bättre att städa på kontor eller liknande.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 26 Apr 13:22
    #5
    Anonym (kontorsstädare) skrev 2018-04-26 12:59:49 följande:

    Jag jobbar som lokalvårdare kvällstid i ett kontorshus. När jag kommer kan det vara en och annan kvar som jobbar, men de flesta går oftast innom en timme. Hälsar alltid och är trevliga, om någon blir kvar länge kan vi fika ihop.

    Det är ju mest bara damma och torka, dammsuga och ibland kör jag en diskmaskin om det behövs. Toaletterna är oftast ok, men behöver så klart sin dagliga uppfräschning. Jag ser också till att saker är påfyllt, som servetter, toappapper, tvål, diskmedel, och så vidare. En gång i veckan bonar jag golven. Jag kollar alla växter också, men oftast sköter de som arbetar där sina växter själva.

    Helt utan att snoka har jag så klart lärt mig lite om de som jobbar, så vid födelsedagar och så kan jag göra något extra för just den personen.

    Jag gillar att jobba i min ensamhet och i min takt, och att sprida lite enkel glädje omkring mig. Det kan verka otacksamt att vara lokalvårdare ibland, få tackar en och få märker ens att det är städat, men jag tänker att så länge ingen klagar så är ju alltid bra och de är nöjda över resultatet. Hälsan tiger still, som det heter.

    Att städa i skolor, förskolor, sjukhus mm är säkert mycket värre.


    Då har du det glidigt.

    Jag gick städa så fort jag bara kunde. Varenda sekund räknades.

    Jag fick dessutom städa pissoaren på en bilverkstad.Såååå äckligt.
  • Anonym (konto­rsstäd­are)
    Äldre 26 Apr 13:24
    #6
    Anonym (Anna) skrev 2018-04-26 13:22:42 följande:
    Då har du det glidigt.

    Jag gick städa så fort jag bara kunde. Varenda sekund räknades.

    Jag fick dessutom städa pissoaren på en bilverkstad.Såååå äckligt.
    Hade du städat i mer än en och en halv dag så hade du säkert också kommit in i rutinerna och vetat att du kan ta det lugnare än vad de uppifrån försöker piska en till.
  • Anonym (Jag)
    Äldre 26 Apr 13:37
    #7

    Jag har varit och jag städade människors hem. Det är helt otroligt vad vidriga endel människor är. Vi hade en viss tid på oss och många ggr kunde det bli väldigt stressigt. Lunchen fick man slänga i sig i bilen på väg till nästa hus.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 26 Apr 13:51
    #8
    Anonym (kontorsstädare) skrev 2018-04-26 13:24:26 följande:

    Hade du städat i mer än en och en halv dag så hade du säkert också kommit in i rutinerna och vetat att du kan ta det lugnare än vad de uppifrån försöker piska en till.


    Nej inte på det stället. Jag jobbade där.Inte du. En viss tid på varje ställe och mellan vissa klockslag. Därefter ska man till nästa ställe med bestämda klockslag och sen till nästa igen. Så ta det lugnt på det stället går inte.
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 26 Apr 15:37
    #9

    Jag har jobbat som städerska på ganska många ställen: kontor, bank, storvaruhus, omklädningsrum, hotellrum, skolor, verkstadskurer, toaletter av alla möjliga slag...

    Det skiljer sig rejält vilken slags städ man arbetar med när det gäller äckelnivå, värst var toaletter på en fabrik, därefter deras matrum. Skolorna har varit bra och bäst är naturligtvis kontor av alla slag. Det skiljer också rejält över vilket bemötande man får, även där har fabriksarbetarna varit värst och skolorna mycket bra, på kontoren har man varit ganska osynlig, vilket också kan vara skönt tycker jag.

    Något som samtliga har gemensamt är att det är extremt slitigt på ett eller annat sätt. Dra runt tunga sopmaskiner, släpa på skurhinkar fulla med vatten som ska tömmas, allt sånt. En annan sak är lönen. Det finns få jobb som är så dåligt betalda. Ska du jobba som städerska är det inget du direkt kan skryta med i CV:t i framtiden och det är mer ett jobb i väntan på något bättre.

    Det finns de som stortrivs med sina städjobb däremot, t ex städerskan på mitt jobb som tyvärr nyligen gått i pension och min bästa vän som städade lägenheter åt jätterika människor och fick fina viner och dyra chokladaskar som tack för besväret (utanpå lönen). Allt beror på var man hamnar.

  • Anonym (S & A)
    Äldre 13 Jun 11:35
    #10

    Jag har jobbat som lokalvårdare i några år. På alla möjliga områden. Främst finare hotell. Det var helt ok. Ibland stressigt men bra, i alla fall om man hade bra arbetskamrater. Har man roligt så bryr man sig inte vad de är för jobb egentligen.
    På senare år blev det kortare arbetstider och mer jobb. Det märktes på personal. Folk blev slitna som skapade irritation och skitsnack.


    Personal och chefer byttes ut till höger och vänster. Ingen ordning på någonting.


    Det är slitit för kroppen. Tunga lyft och chefer som pressar tiderna och ger usel feedback. 


    Man orkar inte jobba så länge med det. Åtminstone inte jag. Jag är fortfarande inte bra i ryggen/höftet år efter att jag slutat.


     


     


    -Ensamstående mammor med charmanta barn-
    www.singelmammorforum.com

  • Anonym (..)
    Äldre 13 Jun 11:44
    #11

    Tja det är ju ett jobb men inget jag skulle rekommendera någon. Det är tungt, äckligt (vet inte hur många gånger jag har svalt spya) och en tjänar väldigt lite. Ofta blir en utnyttjad. Jag står snart inte ut längre. Jobbar med att städa hemma hos människor. Det värsta med det är ju att de gärna klagar också. Det är inte värst tacksamt direkt, och en blir ju isolerad också. 

  • Anonym (Vill vara anonym­)
    Äldre 20 Jun 00:55
    #12

    Jag har jobbat som städare och trivdes helt ok faktiskt! Fick städa på vårdcentral och tandläkarenhet.
    Tyckte om att jobba själv och ta allt i min egna takt.


    Det som jag tyckte var jobbigt var de tidiga morgnarna, 07:00 började personalen jobba och då ska allting vara klart, så fick oftast börja 05:00. 
    Samtidigt var det skönt att sluta 12:00 och ha resten av dagen ledig. 


    Tycker dock det är något  som man kan ha som jobb tills man hittar något bättre, eller kommer på vad man vill bli. 

  • Anonym (sdg)
    Äldre 27 Jun 09:56
    #13
    Mosaan skrev 2018-04-26 11:34:43 följande:

    Hej! Jag kommer förmodligen att snart bli av med mitt jobb då företaget jag arbetar på har för lite att göra. Har kikat runt på arbetsförmedlingen och sett att det finns många annonser om lokalvårdare.

    Tänkte höra om någon av er jobbar/ har jobbat som lokalvårdare och vad era erfarenheter av det är?


    Vad är lokalvårdare? Du menar städare.
Svar på tråden Lokalvårdare