• Eir

    Vilken bank accepterar bolån för samäga fritidshus med kompisar?

    Är det någon som känner till någon bank som accepterar att man vill gå samman med två kompisar och köpa fritidshus tillsammans? Vi vill dela kostnader och arbete med fritidshuset. Vi har var och en inte råd att köpa ett hus själva men ihop så skulle det gå. Vi har diskuterat och gjort upp hur vi ska skriva avtal om skötsel gemensamt. Men hur få lån?

    Jag har ringt några banker (SBAB, Swedbank, Nordea) men de accepterar inte.

    Nån som känner till.. Vi har ev hittat vårt hus.

  • Svar på tråden Vilken bank accepterar bolån för samäga fritidshus med kompisar?
  • Eir
    Salmiakk skrev 2018-04-26 12:35:51 följande:

    Av vilken anledning säger bankerna nej?


    Dessa två banker, krångligt juridiskt om det blir tvist. Men de handläggare jag pratade visste inte säkert. Bara att de godkänner inte.
  • Eir
    Eir skrev 2018-04-26 13:44:11 följande:
    Dessa två banker, krångligt juridiskt om det blir tvist. Men de handläggare jag pratade visste inte säkert. Bara att de godkänner inte.
    Tre banker.. menar jag. Jag(vi) trodde inte att det skulle vara svårt att få lån, när alla tre har bra inkomster, fasta anställningar och inga skulder. Handpenning finns.
  • Anonym (Löjligt)

    Så det hade varit mer ok för banken om det var två sambos istället för två kompisar?? Samägande är inte krångligare juridiskt bara för att man inte ligger med varandra... Och man har väl inte rätt att neka lån pga sin personliga oro som bankman? Löjligt var ordet!

  • Sandraberg
    Anonym (Löjligt) skrev 2018-04-27 12:21:56 följande:

    Så det hade varit mer ok för banken om det var två sambos istället för två kompisar?? Samägande är inte krångligare juridiskt bara för att man inte ligger med varandra... Och man har väl inte rätt att neka lån pga sin personliga oro som bankman? Löjligt var ordet!


    Att köpa hus tillsammans med sina kompisar är nog inte så smart. Gissar att ni är ganska unga och vill åka dit och fiska och festa?

    Snart kommer nån av er att träffa en tjej som kanske inte alls vill vara i stugan. Sen kommer barnen och det finns än mindre tid för er stuga

    När han sen börja kolla på hus behöver han sälja sin del för att ha råd.
    Är ni inte överens om hur ni ska göra när en vill hoppa av så kommer ni att bli tvungna att sälja.

    Mitt råd är att ny hyr en stuga istället.
  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Min gissning är att bankerna inte går med på att delägarna bara är ansvariga för "sin del" av lånet/lånen. De vill att alla delägare ska vara solidariskt ansvariga för alla lån på fastigheten. Det innebär att banken i värsta fall kan kräva en av delägarna på hela lånesumman.

    Generellt kan man säga att det är dumt att vara ansvarig för någon annans lån.

Svar på tråden Vilken bank accepterar bolån för samäga fritidshus med kompisar?