• Micckk­i
    Äldre 26 Apr 16:43
    21701 visningar
    28 svar
    28
    21701

    Har mitt vatten gått?

    Hej,

    för ca 1 timme sedan rann det ca 1 dl i byxorna - har satt på mig en binda för att hålla koll. Jag kände mig inte kissnödig eller något alls, det bara kom.

    För 1 vecka sedan hände samma sak fast när jag skrattade. Ungefär lika mycket i mängd. Ringde då förlossningen dagen efter men de trodde det möjligtvis var slemproppen som gick. Vad är nu detta då?

    Jag är i vecka 37 och har fortfarande massor jag måste fixa. Typ. I alla fall städa! Haha.

    Hur vet jag om det var vattnet?

    Kan sånt här hända utan att det är vattnet som har gått?

    Hjälp?

  • Svar på tråden Har mitt vatten gått?
  • Äldre 26 Apr 16:57
    #1

    Kan vara vattnet. Kan vara kiss. Kan vara flytning. Kommer det mer? Färg? Lukt? Om det fortsätter rinna i bindan, ta med den till förlossningen för koll.

  • Äldre 26 Apr 20:11
    #2

    Hur har det gått?

  • Micckk­i
    Äldre 26 Apr 21:43
    #3

    Det kom en splash till och känns som att jag ska kissa på mig hela tiden. Speciellt när jag går. Det kommer lite då och då men det känns som en reflex att man vill hålla emot? Det luktar inget och hade ingen speciell färg. Om möjligt lite gulaktigt.

    Fick åka in på kontroll och ska återkomma imorgon kl 14 om det inte sätter igång inatt...känner mig fortfarande osäker eftersom de inte kollade om vattnet hade gått. De satte bara Ctg.

    Men vad ska detta vara annars liksom?

    Detta är mitt första barn och har inget att jämföra med.

  • Äldre 26 Apr 21:51
    #4
    Micckki skrev 2018-04-26 21:43:26 följande:

    Det kom en splash till och känns som att jag ska kissa på mig hela tiden. Speciellt när jag går. Det kommer lite då och då men det känns som en reflex att man vill hålla emot? Det luktar inget och hade ingen speciell färg. Om möjligt lite gulaktigt.

    Fick åka in på kontroll och ska återkomma imorgon kl 14 om det inte sätter igång inatt...känner mig fortfarande osäker eftersom de inte kollade om vattnet hade gått. De satte bara Ctg.

    Men vad ska detta vara annars liksom?

    Detta är mitt första barn och har inget att jämföra med.


    Ja jag vet inte. Det låter ju som att du skulle läcka vatten men mitt vatten gick aldrig spontant så jag vet heller inte hur det känns. Det kan inte bara vara väldigt vattniga flytningar? Eller kiss? Jag tänker på att du skriver att det känns som att du ska kissa på dig hela tiden. Kanske ligger bebisen och trycker på blåsa eller urinvägar på nåt sätt så du inte känner innan det kommer lite kiss?
  • Micckk­i
    Äldre 26 Apr 22:06
    #5
    Iowhannah skrev 2018-04-26 21:51:41 följande:

    Ja jag vet inte. Det låter ju som att du skulle läcka vatten men mitt vatten gick aldrig spontant så jag vet heller inte hur det känns. Det kan inte bara vara väldigt vattniga flytningar? Eller kiss? Jag tänker på att du skriver att det känns som att du ska kissa på dig hela tiden. Kanske ligger bebisen och trycker på blåsa eller urinvägar på nåt sätt så du inte känner innan det kommer lite kiss?


    Borde det inte lukta urin då tänker jag? Enligt barnmorskan så hade mitt vatten gått iaf. När jag förklarade för henne på plats :)
  • Äldre 26 Apr 22:10
    #6
    Micckki skrev 2018-04-26 22:06:39 följande:

    Borde det inte lukta urin då tänker jag? Enligt barnmorskan så hade mitt vatten gått iaf. När jag förklarade för henne på plats :)


    Jo, det borde det förvisso.

    Om de tror att vattnet läcker så är det kanske helt enkelt anledningen till att de inte undersökte. Har vattnet gått/läcker du vatten så finns en betydligt ökad infektionsrisk och då tycker jag att det är fullt förståeligt att de inte vill vara där och gräva. Hoppas det går bra i morgon (eller, ännu hellre, att förlossningen sätter igång i natt)!
  • Äldre 26 Apr 22:10
    #7

    När mitt vatten gick så sa det bara "spash" och så hade jag en liter fostervatten i sängen. Men någon dag innan så läckte det lite :)

  • Äldre 26 Apr 22:15
    #8
    Sisterofthesun skrev 2018-04-26 22:10:13 följande:

    När mitt vatten gick så sa det bara "spash" och så hade jag en liter fostervatten i sängen. Men någon dag innan så läckte det lite :)


    Känner du igen det som TS beskriver? Var det så när det läckte?
  • Äldre 26 Apr 22:24
    #9
    Iowhannah skrev 2018-04-26 22:15:16 följande:

    Känner du igen det som TS beskriver? Var det så när det läckte?


    Ja, mina trosor blev vattniga och det kändes som att det rann lite från och till. Sen fick jag en blodblandad flytning efteråt. Fostervatten ska kunna lukta lite som sperma.
  • Äldre 26 Apr 22:34
    #10

    När vattnet gick för mig kom det första bara en liten pöl. Sedan kom det lite till och lite till och sen häll det på att rinna ett bra tag. Konstaterades på sjukhuset att det var vattnet men då tvivlade jag ju knappast.

Svar på tråden Har mitt vatten gått?