• Jue

    Chips utan glutamat/jästextrakt/MSG?

    Vad jag sett har både OLW, Estrella, Pringles, City Gross egna, Coops egna och ICAs egna någon form av smakförstärkare i sina påsar. Undrar om det finns något märke som gör chips med SMAK (inte bara saltade) som inte innehåller någon smakförstärkare. 

    Någon som har koll? Vilka märken utöver de jag listade ovan kan jag kolla in själv? 

  • Svar på tråden Chips utan glutamat/jästextrakt/MSG?
  • Jue
    Dementoria skrev 2018-04-26 17:27:00 följande:

    Jag tänkte att ekologiska chips kanske inte hade det och hamnade på Garants chips. Pepperonichipsen verkar inte ha det? Kolla för de olika smakerna här:
    www.garantskafferiet.se/vara-produkter/choklad--snacks/chips-popcorn--salta-pinnar/

    Har du testat att göra egna chips?


    Japp har provat att göra egna. Tycker dock det tar för lång tid och för mycket energi Tungan ute Blir inte riktigt lika gott heller tycker jag...
  • Aniiee

    Jag ifrågasätter dig inte men jag måste fråga: vad har du emot smakförstärkare? 


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Jue
    Aniiee skrev 2018-04-26 19:44:15 följande:

    Jag ifrågasätter dig inte men jag måste fråga: vad har du emot smakförstärkare? 


    Misstänker allergi och känns heller inte helt rätt att stoppa i sig med tanke på hur det är framställt 
  • milli79
    Jue skrev 2018-04-26 19:02:21 följande:

    Om det nu vore så bra. De har istället bytt ut glutamaten mot jästextrakt, vilket är i princip samma sak fast med en liten procent jäst i. Så tyvärr samma skit.


    Glutamaten är ju ett gift så påverkar hjärnan.

    Jästextrakt är ju inte bra om man har candida/svamp men betydligt bättre än glutamaten. Jäst innehåller vissa näringsämnen men som sagt har man problem med candida så påverkar det ju hjärnan det med....
  • milli79
    Jue skrev 2018-04-26 19:02:21 följande:

    Om det nu vore så bra. De har istället bytt ut glutamaten mot jästextrakt, vilket är i princip samma sak fast med en liten procent jäst i. Så tyvärr samma skit.


    Glutamaten är ju ett gift så påverkar hjärnan.

    Jästextrakt är ju inte bra om man har candida/svamp men betydligt bättre än glutamaten. Jäst innehåller vissa näringsämnen men som sagt har man problem med candida så påverkar det ju hjärnan det med....
    Jue skrev 2018-04-26 19:02:21 följande:

    Om det nu vore så bra. De har istället bytt ut glutamaten mot jästextrakt, vilket är i princip samma sak fast med en liten procent jäst i. Så tyvärr samma skit.


    Läste på lite mer... Låter ju inte bra alls. Har tyvärr inte sett några utan
  • border1
    milli79 skrev 2018-04-27 08:58:23 följande:
    Glutamaten är ju ett gift så påverkar hjärnan.

    Jästextrakt är ju inte bra om man har candida/svamp men betydligt bättre än glutamaten. Jäst innehåller vissa näringsämnen men som sagt har man problem med candida så påverkar det ju hjärnan det med....
    Glutamat är en av de vanligaste neurotransmittorerna i hjärnan. Cellerna använder det för att sända signaler. 
    Glutamat finns i många livsmedel, bland annat i kött, de flesta grönsaker, vete och soja.

    Vid de mängder som är aktuella i mat finns inga påvisade eller ens misstänkta skadeverkningar, varken för naturligt förekommande natriumglutamat eller för tillsatser.[1]


    Det har bland annat påståtts att ämnet kan ge överkänslighetsreaktioner som huvudvärksvettningar och tryck över bröstet, ett fenomen som brukar kallas för "kinesrestaurangsyndrom" (Chinese Restaurant Syndrome).[1] Det finns inga vetenskapliga belägg för att glutamat kan ge överkänslighetsreaktioner[3][4], tvärtom så räknas natriumglutamat snarare som en säker livsmedelstillsats.[5][6]


    Ingen av de påstådda negativa hälsoeffekterna har bevisats men det svenska Livsmedelsverket avråder från att använda glutamat i mat som lagas speciellt för spädbarn och små barn: "Glutaminsyran och dess salter, glutamater, får användas till alla livsmedel som får innehålla tillsatser utom livsmedel som tillverkas speciellt för spädbarn och småbarn"


    The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it.
Svar på tråden Chips utan glutamat/jästextrakt/MSG?