• polooo

    Köpte förstörd bil utan att skriva på

    Någon jag känner har köpt en bil för en tusing, ägaren sade att bilen hade fel på hjulet och att reparera var jätte billigt, och det var alltså då det bakre högra hjulet som endast nämndes. 
    Pengarna gavs men förra ägaren glömde registrerings pappret som måste skrivas på. Bilen togs till verkstad och skulle kosta något 9-10 tusen att lagas då det var hela bakaxeln och fyrhjulsdriften som var förstörd. Ägaren vägrar ge tillbaka pengarna även om bilen fortfarande står på hans namn.

    Vad kan göras i denna situation? Vem är skyldig?

  • Svar på tråden Köpte förstörd bil utan att skriva på
  • polooo

    Ägaren har nu hotat med polis om han kräver pengarna tillbaka.. Bilen är som sagt inte hans ännu. Ägaren kan strunta helt i att skicka registrerings pappret.

  • Nalliwer

    Köparens ansvar att undersöka bilens skick och för tusen kronor så är bilen, i princip oavsett vilka fel den har, i det skick köparen rimligen kunde vänta sig. Köparen kom därför att få väldigt svårt att häva köpet med hänvisning till fel på bilen.

    Kvar finns då att se till att få bilen reggistrerad på sig så att den kan sälja/ skotas.
    Antingen får man då gå via transportstyrelsen som efter en massa klödd kan skriva bilen nya ägaren. Eller så ser man till att felparkera bilen så den får parkeingsböter som den registrerade ägaren, dvs säljaren, blir betalningssyldig för. Kommer antagligen att motivera honom att registrera över bilen rätt snabbt.

    Lycka till.

  • Themis

    Om det gäller en bil som är värd lite mer än en tusenlapp så kör man givetvis bilen till Motormännen och testar den innan man köper, om man inte har kunskapen själv.

    Och sen är det bra med skriftligt avtal för sådana köp som bilar. För hade din vän ett skriftligt avtal innan han betalade så kunde han nu hävda sin äganderätt till bilen. Nu kan säljaren i princip bara sluta svara i telefon och sälja bilen en gång till om han vill eftersom din vän var så lättlurad.

    Jag tycker det låter billigt och bra att slippa den bilen (och säljaren) för 1000 kr ärligt talat...

    Till en annan gång:
    www.vibilagare.se/reportage/kopa-begagnad-bil-10-basta-tipsen-31845

    Det viktigaste:


    5. Undersök bilen
    Det här är det svåraste momentet, men ju fler bilar du granskar, desto mer lär du dig av vad du ska kontrollera extra noga. 


    Om du inte har någon bilkunnig person med dig kan det också vara värt pengarna (från 590 kronor och uppåt) att låta en oberoende teststation göra en kontroll. Lämpliga teststationer finns hos Bilprovningen (www.bilprovningen.se), Motormännen (www.motormannen.se) eller Bilcert (www.bilcert.se).


    6. Kolla dokumentationen
    Serviceboken är en värdehandling. Kontrollera att alla servicebesök är gjorda vid rätt miltal, att eventuella rostskyddskontroller är inprickade och att kamremmen, om bilen har en sådan, är bytt vid rätt milintervall. Tyvärr förekommer förfalskade serviceböcker.


    Är du det minsta osäker kan du kontrollera uppgifterna med den verkstad som ska ha utfört servicen. Tänk också på att bilen bör ha varit servad på en auktoriserad verkstad ? nödvändigtvis inte märkesverkstaden ? om eventuell nybilsgaranti ska fortsätta att gälla.


    Se också till att bilens instruktionsbok finns med, och de anvisningar som handlar om extrautrustning, typ ljudanläggningen och billarm.


    7. Undersök ägaren
    Vid privataffär kan det vara läge att undersöka om bilen verkligen står registrerad på den person som säljer den. Legitimation är tryggt att visa upp för båda parter. Tidigare kunde det vara svårt att fastställa om ägaren till fullo ägde bilen, men numera finns i de flesta fall ett äganderättsförbehåll om bilen är köpt på avbetalning eller om den leasas.


    Det går alltså inte att skriva över en bil på en ny ägare utan att kreditgivaren godkänner det.


    Ett kvitto från säljaren som visar att han eller hon betalt bilen vid en tidigare affär, eller ett samtal till förra ägaren, ger besked om bilen belastas av en skuld. Det är alltid bra att försöka få kontakt med förra ägaren för att få bakgrundsinformation.


    Hos Transportstyrelsen (www.transportstyrelsen.se) finns en E-tjänst för att söka uppgifter om annat fordon. Skriv in bilens registreringsnummer och följ anvisningarna. Via fax kan Transportstyrelsen leverera namn och adresser på fordonets två senaste ägare.


    Lite mer om bilens historik kan också Carfax (www.carfax.se) bidra med till en kostnad av 49 kronor. Antalet ägare, godkända besiktningar och fordonsidentifiering finns med bland uppgifterna, dock inte eventuell skadehistorik ? uppgifter som försäkringsbolagen håller inne med.
    --


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • Monchichier

    Som någon sa. Parkera bilen så sjukt tokigt så att den blir beslagtagen. Typ på gården vid en brandstation. Se till att inte bli sedd bara.

  • Mortiscia
    polooo skrev 2018-04-26 18:15:25 följande:

    Någon jag känner har köpt en bil för en tusing, ägaren sade att bilen hade fel på hjulet och att reparera var jätte billigt, och det var alltså då det bakre högra hjulet som endast nämndes. 
    Pengarna gavs men förra ägaren glömde registrerings pappret som måste skrivas på. Bilen togs till verkstad och skulle kosta något 9-10 tusen att lagas då det var hela bakaxeln och fyrhjulsdriften som var förstörd. Ägaren vägrar ge tillbaka pengarna även om bilen fortfarande står på hans namn.

    Vad kan göras i denna situation? Vem är skyldig?


    1) Din kompis äger inte bilen.

    2) Skit i tusenlappen och låt bilen vara.

    3) Det är den riktiga ägarens problem, inte din kompis. Var glad för det!
  • qwerty321

    Konstig person förra ägaren som inte skriver under, det är regel nr 1 om man säljer bil, bli av med ägarskapet, men det är ju bara tacka och ta emot. Ställ bilen på nån parkeringsplats och glöm den.

  • qwerty321

    Samtidigt var det ju jättebilligt att laga den, ifall 4wd och bakaxeln är förstörd så är ju 9000-10000 kaffepengar i sammanhanget.

  • Themis
    qwerty321 skrev 2018-04-27 14:35:38 följande:

    Samtidigt var det ju jättebilligt att laga den, ifall 4wd och bakaxeln är förstörd så är ju 9000-10000 kaffepengar i sammanhanget.


    Det tänkte jag faktiskt också. Men om det är så allvarliga fel på något så basic, vem vet vad som rasar nästa månad?
    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Köpte förstörd bil utan att skriva på