• Äldre 26 Apr 20:52
    1631 visningar
    7 svar
    7
    1631

    Letrozol ”2care4” - till cancerpatienter?! Fick receptet idag.

    Precis varit och hämtat ut recepten jag fått från Danmark. Läser alltid bipacksedeln. Står att letrozol används till kvinnor med bröstcancer och att man inte ska ta det om man planerar skaffa barn (vilket jag gör därav läkemedlet?!). Har jag fått fel medicin?

  • Svar på tråden Letrozol ”2care4” - till cancerpatienter?! Fick receptet idag.
  • Äldre 26 Apr 20:55
    #1

    Nej, jag hade också letrozol ch vet flera som fått det utskrivet. Det är rätt :)

  • Äldre 26 Apr 20:57
    #2
    Enrosakorv skrev 2018-04-26 20:55:34 följande:

    Nej, jag hade också letrozol ch vet flera som fått det utskrivet. Det är rätt :)


    Men va konstigt. Trodde det var fertilitetsmedicin, blev helt paff när jag läste innehållet. Speciellt när det står att man inte ska ta det om man planerar barn? Stod det så med i ditt?
  • Äldre 26 Apr 21:05
    #3

    Letrozol är väl i första hand ett preparat utvecklat för behandling/förebyggande behandling av bröstcancer genom att dämpa östrogenproduktionen (som krävs för att hormonkänsliga bröstcancertumörer skall växa), men sedan har det visat sig att det har önskvärda effekter för den som är i processen med att skaffa barn assisterat. Oroa dig inte, det är rätt tabletter.


     


    Det är lite som att Descutan 4% som används för att rengöra huden innan operationer etc inte skall användas på hud enligt kemikalieinformationen.

  • Äldre 26 Apr 21:05
    #4

    Hej!

    Letrozol är en cancermedicin från början och har det som första indikation. Eftersom effekten är att hämma Östrogen så funkar det som ägglossningsstimuering om man bara tar det i några dagar i cykeln. Äter man det som cancerpatient så tar man det inte alls på samma sätt och det framkallar inte heller ägglossning. Man ska inte ta letrozol om man kan vara gravid och ska alltid ta gravtest innan man börjar. Att ta det samma månad för att få ägglossning är dock ingen fara.

    Lycka till!

  • Äldre 26 Apr 21:06
    #5
    askyfullofstars skrev 2018-04-26 20:57:51 följande:

    Men va konstigt. Trodde det var fertilitetsmedicin, blev helt paff när jag läste innehållet. Speciellt när det står att man inte ska ta det om man planerar barn? Stod det så med i ditt?


    Läste inte vad de stod på. Men jag fick ta de tredje mensdagen i fem dagar.

    Man ska väl inte ta de när man planerar barn ifall det är av andra anledningar än detta, och inte i högre doser.
  • Äldre 26 Apr 21:07
    #6

    Och anledningen till att det står att en inte ska ta det om en planerar att skaffa barn är för att en inte ska äta det när en är gravid, så om du planerar att skaffa barn och äter det för att din läkare säger att du behöver det i den processen, så är det helt riktigt .Du kommer att sluta med den när du blivit gravid.

  • Äldre 26 Apr 21:33
    #7

    Tack för alla svar!!!

    Ser att kvinnor tar den i cd 3, i min behandlingsplan från Danmark står det att jag börjar på cd2. Någon som börjat tidigare? Ska självklart fråga dem också!

Svar på tråden Letrozol ”2care4” - till cancerpatienter?! Fick receptet idag.