• liustudenter

    Habdlags

    Hej på er!

    Vi är ett gäng studenter vid Linköpings universitet som genomför en undersökning för att se vilka faktorer som får folk att handla mat online. Vi tror ni har mycket att bidra med när det gäller detta. Skulle verkligen uppskatta om ni tog er tid att genomföra undersökningen!

    Här är undersökningen: survey.liu.se/Survey/6421

    Trevlig helg!


    Vad får er att handla mat online?
  • Svar på tråden Habdlags
  • EnAnonumius

    Ursäkta.. Men vad går undersökningen ut på?

    Det var ju mer frågor om i kategorin "om dig", än om huruvida man handlar mat online eller inte..

    Sen "hur tar du dig till affären"
    Då var det svarsalternativ  bil, cykel, går, annat

    Vad har det för relevans, hur man tar sig till en fysisk butik, i en undersökning som handlar om huruvida man handlar mat online eller inte?
     


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • liustudenter

    Hej!

    Tack för att du tog tid att svara på enkäten.

    Eftersom att det fortfarande är relativt få som e-handlar mat syftar studien till att mäta inställning/avsikt till att vilja e-handla mat online. Därför är frågorna utformade utifrån att den som svarar inte e-handlat mat.

    Utifrån detta syfte har vi sedan ett antal hypoteser vi avser att testa med hjälp av de frågor vi ställer.

    Hoppas det blev något klarare!

    Trevlig kväll

  • Anonym (pappa)

    Feedback från mig, i realtid!

    Fråga 1: Det finns ett mellanting mellan 1 ggr/månad och enstaka gånger, vet ni. Det är ett väldigt stort glapp, som gör hela ert underlag i frågan skevt.

    Fråga 2-5: Logiskt och enkelt.... inga invändningar.

    Fråga 6: Är de verkligen de enda interssanta? De som studerar, de som arbetar och de som är arbetslösa?  Mig veteligen är det 2 andra grupper som handlar mycket på nätet, näst mest faktiskt, efter alla som arbetar.

    Fråga 7: Inga invändningar.

    Fråga 8-9: Det kan behövas att kunna skriva intervaller, särskilt fråga 9.

    Fråga 10: Inga invändningar

    Fråga 11: Lite klumpigt formulerad kanske.

    Fråga 12-14: Inga invändningar.

    Fråga 15-23: Det är bra om man mäter alla frågor på samma skala. Bestämmer om det ska vara 7 eller 10.

    Fråga 24-25: Det här är ju inte skal-fråga. Det är ja/nej-fråga.

    Fråga 26-29: Se fråga 15-23.

    Fråga 30: Diskutabelt om det är en skal-fråga. Jag hade inte gjort det till en.

    Fråga 31-35: Se åter igen 12-23

    Fråga 36: Enkel ja/nej fråga. Skalan helt obrukbar i sammanhanget.

    Fråga 37-38: inga invändningar, förutom, ja. 15-23

    Fråga 39: Jag förstår knappt ens den här frågan. Jag får kortslutning i hjärnan mellan frågan och svarssättet.

    Fråga 40: 15-23.

    Fråga 41: Känns som en blandning mellan skal-frågor och ja/nej-frågor.

    Fråga 42: 15-23. Också, lite konstigt formulerad.

    Fråga 43-45: :Inga invändningar. Mest för att jag är väldigt trött på att komma med invändningar hela tiden.

    Fråga 46-49: Är överflödig för de som redan handlar online

    Fråga 50: Är för snålt tilltagen. För att den ska säga något alls måste den brytas ned i delar. 

    Summan av kardemumman är att ni behöver göra om enkäten nästan från grunden för att den ska bli användbar. Ni måste också försöka sätta er in i andra sidan, dvs från samma perspektiv som de som svarar. En del saker är inte fullt begripliga om man inte sitter i era hjärnor. Kommunikationen måste helt enkelt bli bättre.

    Förklarligt nog skickade jag aldrig in mina enkätsvar.

    Men, men, friskt vågat. Nu är det dags att göra om det.

  • Anonym (mor)

    Jag är pensionär med den gruppen var inte intressant?

  • Anonym (Tea)

    Jag försökte verkligen fullfölja enkäten, men tröttnade någonstans vid fråga 35 - och några frågor innan dess så kryssade jag "Ingen åsikt" på allt för att jag började tröttna. Gör om enkäten, ni kommer inte få de svaren ni vill ha. Och vad vill ni ha? Hur ska ni sammanställa materialet?

Svar på tråden Habdlags