• Äldre 28 Apr 09:03
    5071 visningar
    4 svar
    4
    5071

    Läsning

    Hej jag har en son som går i ettan och han har jobbigt med läsning.
    När vi gör läxa med honom så orkar han inte läsa många ord och han blandar och ger med orden. Läste lite igår och ord som Alva blev Livia och det händer ganska ofta. Han har också lätt för att hamna i sin "bubbla" i skolan och bara sitta och inte göra något utan att läraren får påminna honom hela tiden. Hamnade i en diskution med läraren i går då hon var ganska irriterad på mig för att han inte tränar så mycket hemma på läsning jag förklarade hur jag såg på det att han är väldigt trött och det blir mycket fel visst kan vi traggla ändå men frågan är om det hjälper honom. Läraren sa sen att han gick bakåt i läsningen sen vände hon på klacken och gick. vilket jag tycker var ett märkligt beteende på en skolgård full med barn.  Jag kan även tänka att om han går bakåt i läsningen så borde det ju vara något fel i skolan med. Jag ser mitt ansvar i detta och har inget emot läxor men just läsningen för min son vet jag inte om det hjälper.

    Jag har en annan son som har dyslexi (vilket är troligt att jag har med) och en annan son med ADHD/autism så det är inte omöjligt att han också har något kanske inte adhd men kanske add. Jag har pratat med spec lärare som skall göra en kartläggning på honom. Vad vill jag då med detta inlägg jo hur ser ni på det skall jag pressa honom att läsa fast han har svårt blir hans relation bättre med läsning då?  Kan ju vara så att han har svårt att konsentrera sig och då orkar han inte mer än skoldagen så är det med min son med adhd hans lärare säger nej till läxor för honom för att han skall orka med dagen i skolan. 

  • Svar på tråden Läsning
  • Äldre 28 Apr 09:43
    #1

    Min tanke var att han påminner om min son som har asp/add. Men läste sedan att du är inne på samma spår i tanken...

    Även om det inte är en eventuell diagnos som stör för din son så nej pressa inte. Låt det ta den takt det tar.

    Det är långt ifrån alla barn som lär sig läsa i åk 1.

    Fortsätt träna läsning precis så som ni gör men läs annat. Finns det någon favorittidning så ta en sådan istället. Eller en bok om något som intresserar honom.
    //
    Men det exempel du tog upp kan ju faktiskt vara att han visst kan läsa men slarvar för högläsningen går långsamt. Min son slarvade massor för det tog för honom lång tid att skriva, han orkade inte hålla fokus uppe tills det var klart. Hans sätt att det ens skulle bli klart var att slarva.

  • Äldre 28 Apr 10:07
    #2

    Se till att få en kartläggning för bade NPF och dyslexi så fort som möjligt, så att sonen kan få rätt stöd i skolan.

    Under tiden kanske du kan arbeta som om sonen faktiskt har dyslexi och ADD och utnyttja de metoder du förhoppningsvis fått lära dig för dina andra barn.

    Kan sonen få lite extra hjälp av specialpedagogen på skolan med läsingen och ett eget program, när läraren inte verkar klara av att lära honom på ett bra sätt?

    Bäst vore ju om ni kan ha något övningsprogram anpassat efter hans förutsättningar som ni kan jobba med under sommaren, så att ni har metoder som faktiskt hjälper honom framåt och han kan komma en bit under sommarlovet.

  • Äldre 12 May 12:36
    #3

    Förstår att detta är rätt off-topic (och vill inte vara respektlös), men är rätt desperat. Skriver just nu på mitt kandidatarbete om böcker och ungdomar. Undersöker hur man kan utforma omslag för att få killar mer intresserade av läsning. Det skulle hjälpa mig något ENORMT om ni ville dela denna vidare till söner/bekanta i tonåren. Det är ju så viktigt att unga läser böcker. Stort tack! goo.gl/forms/Twie6m1Nf0g1w3Y82 

  • Äldre 12 May 21:15
    #4

    Har ni fått använda munbilder, som hjälper barnet att komma ihåg ljuden? Mitt barn har läxa med både munbilder och traditionell ordlista och text att läsa. Med munbilder kan barnet lägga orden. En del har lättare för att urskilja ljuden än att ljuda ihop. Skapa memory av orden som finns i läxa. Läs mer på helgen när barnet är utvilat. 

Svar på tråden Läsning