• Äldre 28 Apr 11:04
    736 visningar
    0 svar
    0
    736

    VM 2018 i Ryssland

    För första gången någonsin kommer ett Östeuropeiskt land stå som värd för VM i fotboll - Ryssland. Ryssland är visserligen inte den starkaste Östeuropeiska fotbollsnationen, såväl Polen, Kroatien och Ungern har långt fler meriter än Ryssland, men det är utan tvekan en stor fotbollsnation. Med merier som sträcker sig tillbaka till 50-talet har Ryssland vunnit både EM och deras klubblag har alltjämt sedan järnridåns fall varit kompatibla med större europeiska klubblag, där största meriterna är CSKA Moskvas och Zenit Sankt Petersburgs guld i UEFA Europa League (dåvarande UEFA Cupen). Med spelare som Lev Yashin, Andrij Sjevtjenko och Oleg Salenko så har Ryssland kunnat sätta sin prägel på världsfotbollen.

    Detta VM är redan på förhand klassiskt, på gott och ont. För första gången på 60 år missar Italien VM efter förlust med uddamålet 0-1 mot Sverige i Play-off kvalet. Chile, som på senare år dominerat Sydamerikanska fotbollen med två raka segrar i Copa América, missar VM. Även Holland, totalfotbollens hemland som vann en hel världs hjärtan i VM 1974 där man snöpligt förlorade mot Västtyskland i finalen, kommer inte att finnas med i Ryssland. Även USA, som inte missat ett VM sedan 1986, åkte ur i sista kvalmatchen mot Trinidad och Tobago till förmån för Panama.

    I detta VM kommer det bli många nya länder som deltar, b.l.a. tidigare nämnda Panama och Island, som blir det minsta landet någonsin att delta i VM. En liten notis är att det nu bland de nordiska länderna enbart är Finland som inte nått ett VM än. Och appro på Norden så är detta det första världsmästerskapet i historien där tre nordiska länder deltar (vid tre tidigare tillfällen har två nordiska länder deltagit: 1994 då Sverige och Norge deltog, 1998 då Danmark och Norge deltog och 2002 då Sverige och Danmark deltog).

    Många kära återseenden blir det i Ryssland. Egypten, som trots att de var det första afrikanska landet att delta i VM 1934 och dessutom det landet som vunnit Afrikanska Nationsmästerskapet flest gånger, har inte deltagit i VM sedan 1990 i Italien men är nu tillbaka. Peru har inte deltagit i VM sedan 1982 i Spanien, men lyckades efter ett fantastiskt kval ta sig till Ryssland och därmed återvända till den turneringen de lyckades nå kvartsfinal i vid två tillfällen 1970 och 1978 (även om det 1978 spelades ett andra gruppspel och inte en kvartsfinal). Marocko är tillbaka igen efter 20 år, Senegal är tillbaka efter 16 år (ni vet 2002 då de nådde kvartsfinal efter att ha slagit ut Sverige) och tillsammans med Saudiarabien och Tunisien återvänder alltså Sverige efter 12 års frånvaro till VM.

    Vilka vinner då VM? Jag tippar på Brasilien. Varför jag tror som jag gör är för att jag tror att Brasiliens svacka nu bryts. Tack vare situationen i landet och tack vare att de inte är guldtippade av speciellt många så är sannolikheten stor att de överraskar (vilket de tidigare gjort i VM 1958, 1970, 1994 och 2002). Vad tror ni?

Svar på tråden VM 2018 i Ryssland