• Tudelu

    Kronisk njursvikt, tappar vikt av njurfoder

    Vår katt är 13 år och började 2015 att dricka stora mängder vatten. Vi tog honom till veterinär och fick en ganska diffus diagnos. Alla blodprover var fina men på ultraljudet kunde man se små kristaller.

    Dom sa att han har kronisk njursvilt. Skrev ut en svindyr medicin och sa att han bara får äta njurfoder. Har kört på RC Renal.

    Ganska snart började han tappa vikt. Från att vara en go och mullig katt på 4.5 kilo, är han nu en lättviktare på 3 kilo. Jag har inte varit orolig eftersom jag hört att njurfoder kan ge den effekten och han är superpigg. Sprintar på vår gräsmatta, jagar, (kommit hem med både harungar och stora sorkar), busar, äter och dricker och gör sina behov.

    Men det jag undrar är ; KAN man ge honom något annat är BARA njurfoder? Kansle varva med vanligt foder/blötmat ett par ggr i veckan? Så han får upp vikten igen?

    Ni andra med katter som har kronisk njursvikt, hur har det gått för er och hur gör ni?

  • Svar på tråden Kronisk njursvikt, tappar vikt av njurfoder
  • Tudelu

    Kan tillägga att medicinen gav vi upp. Han vägrade svälja den och eftersom han blev bättre av bara fodret så har vi kört på det bara!

  • mercabounce

    Jag har två katter som äter njurfoder då blötmat för jag vill inte ge torrfoder för jag har hört att det kan  höja njurvärdet. 

    Hanen har jag inte haft problem att mata men honan har jag haft problem med, provade RC renal kyckling och oxkött i påsarna sedan provade jag Renal paté ,en det tyckte inte båda att katterna om. 

    Jag förstår din oro, jag har oroat mig också med vikten. Har du provat Hills k/d som finns som patè och i påsar?

  • Tudelu
    mercabounce skrev 2018-04-28 13:23:29 följande:

    Jag har två katter som äter njurfoder då blötmat för jag vill inte ge torrfoder för jag har hört att det kan  höja njurvärdet. 

    Hanen har jag inte haft problem att mata men honan har jag haft problem med, provade RC renal kyckling och oxkött i påsarna sedan provade jag Renal paté ,en det tyckte inte båda att katterna om. 

    Jag förstår din oro, jag har oroat mig också med vikten. Har du provat Hills k/d som finns som patè och i påsar?


    Nej jag har bara kört på Renal torrfoder för det var det dom sa åt mig att köpa. Sedan har jag liksom inte vågat prova så mycket annat. Får för mig att njurarna ska balla ur av minsta lilla , men han äter ju djur ute så han borde ju kunna varva med vanlig mat då tänker jag ? Vill så gärna få upp vikten igen!
  • mercabounce

    Det första man måste göra är att kolla om han kan äta någon annat märke som är då njurfoder www.zooplus.se/esearch.htm

    vid denna länk ser du njurfoder (18 träffar på våtfoder och 8 träffar på torrfoder) kolla om du kan se vilket din katt skulle kunna gilla mest. Mina katter äter hills k/d paté. 

    Om inte katten kan äta något av dessa njurfoder så måste du ge kattens älsklingsfoder för att katten inte ska svälta för det är ju bättre än att katten inte får mat alls. 

    Min honkatt vägrade först njurfoder men sedan gav jag RC för kastrerade katter och då åt hon upp allt ville ha mer sedan. Efter ett tag så började hon äta hills k/d men lika mycket som hennes älsklingsfoder.

    Hur mycket äter din katt av RC Renal torrfoder?

    Hur högt är hans njurvärde på?

  • Tudelu
    mercabounce skrev 2018-04-28 14:46:33 följande:

    Det första man måste göra är att kolla om han kan äta någon annat märke som är då njurfoder www.zooplus.se/esearch.htm

    vid denna länk ser du njurfoder (18 träffar på våtfoder och 8 träffar på torrfoder) kolla om du kan se vilket din katt skulle kunna gilla mest. Mina katter äter hills k/d paté. 

    Om inte katten kan äta något av dessa njurfoder så måste du ge kattens älsklingsfoder för att katten inte ska svälta för det är ju bättre än att katten inte får mat alls. 

    Min honkatt vägrade först njurfoder men sedan gav jag RC för kastrerade katter och då åt hon upp allt ville ha mer sedan. Efter ett tag så började hon äta hills k/d men lika mycket som hennes älsklingsfoder.

    Hur mycket äter din katt av RC Renal torrfoder?

    Hur högt är hans njurvärde på?


    Jaa alltså. Han ÄTER det ju men tror det bara är när han är megahungrig och MÅSTE. För det är inga mängder. Kanske 1-1/2 dl per dag.

    Njurvärdet fick jag aldrig veta! :/ Kanske kan ringa och kolla. Kan det ha betydelse för annan mat?
  • mercabounce
    Jag tycker att borde kolla på andra märken, för att se om din katt äter mer av det. Har du frågat din veterinär om vad den vet vad du ska göra?
    Du sa att blodproven var fina men när jag tog min hankatt till veterinär och ville ha ett blodprov så fick jag veta nästa morgon att min katt hade 
    NJURVÄRDET: kreatin 176 (under 143) 
    LEVERVÄRDET: Alt  0.9 (under 1.2)
    GLUKOSVÄRDET: 6.4 (mellan 4 och 7)
    Njurvärdet var då väldigt högt och sist jag var med honom hade han 111.
    Jag är inte en veterinär men om denne säger att du måste köpa njurfoder så borde du fått veta, jag tror att kristaller i urinen har med urinvägsbesvär.
    Det är bra om du skulle ringa din veterinär, kanske ta ett nytt blodprov om det var länge sedan
Svar på tråden Kronisk njursvikt, tappar vikt av njurfoder