• Eir

    Spondylos - erfarenheter-dags att somna in? Hemavlivning.

    Min älskade 12 åriga katt har fått konstaterat spondylos (kraftig pålagring). Han visar påtaglig smärta när han ska komma upp i möbler. Jamar, fnyser och hoppar ner igen. Jag kan hjälpa honom försiktigt med att lyfta upp bakbenen, så kommer han upp.
    Veterinären tyckte det var dags för honom att somna in. Och att han har väldigt ont. Hon trodde inte att det skulle gå att smärtlindra honom tillräckligt. Hans spondylos är ovanligt stor.

    Jag märker inte att han har ont i övrigt. Men jag kanske har fel.
    Han äter, sover, leker med andra katten, tvättar sig, rullar på rygg, kissar, bajsar. Han har fått prova äta Onsior, nu ett par dagar. Men det hjälper inte. Han ska få prova Metacam.

    När är det dags för att låta honom somna in?

    Är det någon som har erfarenhet av hemavlivning? Jag vill helst inte göra det på en veterinärklinik. Min älskade katt blir så stressad och rädd för besök hos veterinären och jag vill att det ska gå lugnt till hemma.

    Är det någon som känner till någon veterinär som gör detta i norra Stockholm?

    //
    Fortfarande chockad över beskedet...Gråter

  • Svar på tråden Spondylos - erfarenheter-dags att somna in? Hemavlivning.
  • Dexter dot com

    Ett djur ska inte behöva ha ont så personligen hade jag testat Metacam och blir inte katten smärtfri hade jag låtit den somna in. Att hoppa och klättra är ju en stor del i en katts liv. Tufft beslut men rättvisast mot katten.
    Jag har avlivat både katter och hundar hemma och tycker det är det bästa för djuret

Svar på tråden Spondylos - erfarenheter-dags att somna in? Hemavlivning.