• Äldre 28 Apr 13:12
    5925 visningar
    23 svar
    +1
    23
    5925

    Jag ÄLSKAR min svärmor!

    Tycker det finns så många trådar här på FL som handlar om (ofta nyblivna) mammor som har problem/konflikter med sina svärmödrar. Och många i kommentarerna som känner igen sig.

    Därför ville jag starta en tråd som handlar om det motsatta: vi som har en BRA relation till svärmor!

    Min svärmor är underbar. Vår son är hennes (och svärfars) fjärde barnbarn, bebisen i magen blir nr 6. Svärmor är lugn, respektfull, fin med barnen. Vi bor i samma stad och träffas åtminstone varannan vecka, helst lite oftare om vi får ihop våra scheman (hon jobbar ca 80% både dag och kväll). Vi ringer ibland till varann bara för att prata och smsar också då och då. Vi delar våra scheman med varann så vi ska kunna synka när vi kan ses. Vi ställer upp som hundvakt åt varandra och de frågar ibland om de får ?låna? sonen för lek, promenader eller någon enstaka övernattning bara för att det är kul.

    Hon respekterar vår önskan om att inte ge godis till sonen (han är 18 mån), och jag är okej med att hon bjuder på fikabröd och glass ibland (men oftast blir det bär och frukt!). De frågar oss vilka regler vi vill ska gälla hos dem men vi är också flexibla med att specialregler kan få gälla hos dom. De köper ibland något fint till honom, ofta något klädesplagg, mer sällan en leksak, men det blir inte FÖR mycket. De brukar fråga vad vi önskar oss till sonen runt jul och födelsedag så de köper bra saker. Vi har likande smak och kan prata om mat, blommor, hundarna, jobbet, heminredning och lite allmänt skvaller i förtroende. Vi lånbyter böcker, tidningar, recept och likande.

    De har skaffat en barnstol, en sittvagn och en spjälsäng så barnbarnen kan vara hos dom (det är snart tre barnbarn under två år) vilket jag uppskattar så vi slipper släpa grejerna fram och tillbaka.

    Jag har känt henne i fyra år nu och sedan i julas har jag känt att jag skulle vilja tala om för henne att jag älskar henne, så som jag säger till min egen mamma ofta. Det är bara svårt att säga det första gången, vill helst att vi ska vara ensamma och det ska kännas naturligt och inte obekvämt för henne. (Förslag på den välkomnas!)

    Finns det någon mer än jag som tycker om sin svärmor eller är jag ensam?

    (Ska lägga till att jag inte är lika bekväm med svärfar, mest för att vi är så olika! Men jag litar ändå på honom till 100% och han är UNDERBAR med sonen och de andra barnbarnen så det väger upp!)

  • Svar på tråden Jag ÄLSKAR min svärmor!
  • Anonym (M)
    Äldre 28 Apr 13:14
    #1

    Nja, min man och hans mamma har inte särskilt mycket kontakt. Hon är knepig och bryr sig väl (tyvärr) inte riktigt/är inte intresserad av honom. Däremot är han rätt nära med sin pappa och jag har en väldigt bra relation med min svärfar :) Vi tycker väldigt olika i många frågor, men relationen oss emellan är väldigt fin. 

  • Anonym (B)
    Äldre 28 Apr 13:42
    #2

    Att du älskar henne kanske är lite stora ord att säga till svärmor. Men köp en fin blomma till henne utan att det är någon speciell dag och så säger du att du tycker hon är en fantastisk svärmor och farmor och att du uppskattar allt hon gör. Så gjorde jag med min och den lilla gesten räckte för att hon skulle gråta av glädje.

    Eller förresten, säg fantastiska svärföräldrar. Annars blir nog svärfar lite putt.

  • Äldre 28 Apr 13:54
    #3
    Anonym (B) skrev 2018-04-28 13:42:03 följande:

    Att du älskar henne kanske är lite stora ord att säga till svärmor. Men köp en fin blomma till henne utan att det är någon speciell dag och så säger du att du tycker hon är en fantastisk svärmor och farmor och att du uppskattar allt hon gör. Så gjorde jag med min och den lilla gesten räckte för att hon skulle gråta av glädje.

    Eller förresten, säg fantastiska svärföräldrar. Annars blir nog svärfar lite putt.


    Men jag känner ju verkligen att jag älskar henne? På samma sätt som jag känner (och har sagt till) min bästa väninna att jag älskar henne. Jag vill att hon ska veta det.

    Och jag känner inte alls lika för svärfar, han är fantastisk men jag älskar honom inte på samma sätt.
  • Äldre 28 Apr 14:11
    #4

    Jag har världens bästa svärmor

    Kul att nån annan har det också, som sagt man hör mest de dåliga historierna. Min svärmor har varit otroligt respektful gentemot mig och frågar alltid mig om sonen och om det är ok att hon gör si eller så, hon har köpt MASSOR med saker men skickar alltid bilder eller ringer mig innan och ibland ger hon mig helt enkelt pengar så att jag kan välja. Hon är världens mest hjälpsamma, och hon gör det utan att någonsin bli påträngande, ärligt talat vet inte hur människan lyckas! Skulle jag sätta upp en regel, typ inget godis så skulle jag inte ens behöva fundera på huruvida hon skulle respektera det eller inte

    Nu när jag fått en son själv hoppas jag verkligen jag kan bli som henne i framtiden


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (Dille­)
    Äldre 28 Apr 14:16
    #5

    Både min svärmor och svärfar (samt deras respektive då dom skilt sig) är helt fantastiska! Dom har hjälpt oss i ur och skur när det har krisat. Dom är trevliga, kärleksfulla och peppande till allt man gör. Bästa man kunnat haft imo

  • Äldre 28 Apr 14:22
    #6

    Älskar verkligen min svärmor - jag längtar lika mycket efter att åka till hans föräldrar som att åka till mina egna. Så mysigt att umgås och de är så fina med vårt barn (enda barnbarnet). Men jag skulle nog inte säga till henne att jag älskar henne för hon är inte en sådan person utan hon skulle nog bara bli förlägen. Det där med blomman till farmor och farfar var dock en jättefin idé.

  • Anonym (B)
    Äldre 28 Apr 14:49
    #7
    LakritsMatte skrev 2018-04-28 13:54:49 följande:

    Men jag känner ju verkligen att jag älskar henne? På samma sätt som jag känner (och har sagt till) min bästa väninna att jag älskar henne. Jag vill att hon ska veta det.

    Och jag känner inte alls lika för svärfar, han är fantastisk men jag älskar honom inte på samma sätt.


    Om du känner att du måste säga älska till henne så gör det. Fast förberedd dej på att det kan bli lite väl översvallande för henne. Det kan vara lite för stora ord i bland. Jag älskar också min svärmor men jag säger aldrig jag älskar dej till henne. Dom tre orden är endast förbehållna min man och mina barn (och mina föräldrar). Däremot har jag sagt att jag tycker lika mycket om henne som min egen mor och hur mycket jag uppskattar det hon gör för oss.
  • Anonym (Tjej)
    Äldre 28 Apr 15:32
    #8

    Min är också jättebra, har sagt att hon älskar mig och ser mig som en dotter :)

  • Anonym (Jaha)
    Äldre 28 Apr 16:56
    #9
    Anonym (B) skrev 2018-04-28 13:42:03 följande:

    Att du älskar henne kanske är lite stora ord att säga till svärmor. Men köp en fin blomma till henne utan att det är någon speciell dag och så säger du att du tycker hon är en fantastisk svärmor och farmor och att du uppskattar allt hon gör. Så gjorde jag med min och den lilla gesten räckte för att hon skulle gråta av glädje.

    Eller förresten, säg fantastiska svärföräldrar. Annars blir nog svärfar lite putt.


    Jag säger till min svärmor (eller före detta svärmor är det egentligen) att jag älskar henne hela tiden. För det gör jag. Jag kallar henne även mamma. Varför skulle det vara för stora ord att säga att man älskar svärmor?
  • Anonym (Ja)
    Äldre 28 Apr 17:03
    #10

    Jag tycker om min svärmor, vi bor långt ifrån varann men vi pratar ofta och länge i telefon. Hon kan vara lite plump ibland och tyvärr tar hon sig aldrig tid att komma hit, hon har tre hundar och det är alltid hennes ursäkt till att inte komma hit utan vi alltid ska åka till dem. Svärfar kan ju också öppna en dörr och släppa ut dem tycker man... men men. :) Svärfar älskar jag! Han är helt underbar! Vår son är deras första barnbarn, jag och sambon är den enda som kan ge dem barnbarn och svärfar är helt salig och fascinerad, vi gav tillochmed med sonen svärfars namn i andranamn och jag har aldrig sett någon så stolt! Tillochmed min katt som aldrig i princip avskyr nya människor gick fram direkt och satte sig på ryggstödet och slickade honom i huvudet! Jag förstod ingenting! :)

Svar på tråden Jag ÄLSKAR min svärmor!