• Anonym (Förstår inte!)

    Ensamkommande utvisas till ett land dom ej ens bott i? Sverige ett land med humanistiskt hyckleri?

    Jag förstår helt enkelt inte! Spekulerar.

    Finns det något dolt skäl (lobbyister) som trycker på att unga ensamkommande ska få stanna och gå i gymnasiet här? Vad är skälet? 

    Uppenbart så verkar flertalet av dessa människor inte ha asylskäl och kanske ej vara under 18 år. Jag förstår det medmänskliga. Jag gissar att många familjer har satsat stora pengar för att skicka sina ungdomar hit till Sverige för att få utbildning/asyl. Är det ett av de mänskliga skälen för politiker att låta dom stanna? Ekonomiskt. Jag kan tänka mig att en del av dessa ungdomar här hit tvingade och kan inte återvända. Familjen kanske är skuldsatt och den måste betalas tillbaka. Är det ett skäl?
    Eller har familjer skickat hit sina ungdomar i ett försök att rädda dom från missbruk? Finns många artiklar om missbruk bland ensamkommande.

    Varför ska Sverige betala andra för gymnasiestudier för ungdomar från andra länder? Eller är det smart av Sverige att göra så? Sverige får ungdomar som vi utbildar och behåller deras kompetens här, istället för deras hemland som egentligen desperat behöver utbildad arbetskraft. 

    Varför talas det inte om att ensamkommande utvisas till ett land de inte är uppvuxna i? Varför ställer inte journalister följdfrågor om detta?

    www.expressen.se/debatt/darfor-later-vi-dem-stanna-i-sverige/
     Att ta hand om unga från 15-årsåldern tills de fyllt 18 år och sedan bara skicka i väg dem helt utan nätverk till ett land som de ibland aldrig ens bott i, det anser vi inte vara medmänskligt.

    Jag tycker inte heller det är mänskligt att utvisa någon till fel land. Så varför ens göra det? Vad är orsaken?

    Eller är orsaken att de uppgett fel land och har inte asylskäl. Jag säger inte att det gäller alla ensamkommande. Men antagligen tillräckligt många eftersom det återkommande kommer upp i olika intervjuer/uttalande.

    Vad är egentligen medmänsklighet? Att hjälpa de som skriker högst och ekonomiska möjligheter att ta sig hit? Jag tycker att det är en humanitärt hyckleri och detta får fortgå utan djupare analyser eller diskussioner för vad detta synsätt kan leda till. 
    Det finns många människor det är synd om runt om i världen. Varför välja ut en liten grupp som får specialbehandling.

    Men som sagt. Det kanske är ett smart drag för att sno andra länders blivande arbetskraft...

  • Svar på tråden Ensamkommande utvisas till ett land dom ej ens bott i? Sverige ett land med humanistiskt hyckleri?
  • Anonym (Förstår inte!)

    Inte ett enda svar, eller motargument.

    Beror det på att jag har helt fel i mitt resonemang?

    Eller att jag kanske skriver det som många inte vågar säga? Är Sveriges politiker/myndigheter som Kejsaren.. ( HC Andersens saga..). Alla vet men ingen vågar säga..

    Aftonbladet har en lång artikel om de ensamkommande 9000 unga männen.
    Många är ifrån Iran. 
    Jag förstår medmänskligheten. Men det är MYCKET pengar som läggs på denna grupp män som inte har asylskäl. Vad är den egentliga orsaken till det?  
    Det finns många barn,kvinnor, män som har asylskäl men som INTE har ekonomiska möjligheter att ta sig hit. Är det inte lika synd om dom.. 
    I mitt tycke verkar svensk asylpolitik mer och mer likna veckotidningsjournalistik. Den som har en stark organisation bakom sig får hjälp. De andra ignoreras. Syns och hörs du inte finns du inte.

    www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna--vilka-ar-de-egentligen/

  • Anonym (Förstår inte!)
    Anonym (Förstår inte!) skrev 2018-05-18 10:59:24 följande:

    Inte ett enda svar, eller motargument.

    Beror det på att jag har helt fel i mitt resonemang?

    Eller att jag kanske skriver det som många inte vågar säga? Är Sveriges politiker/myndigheter som Kejsaren.. ( HC Andersens saga..). Alla vet men ingen vågar säga..

    Aftonbladet har en lång artikel om de ensamkommande 9000 unga männen.
    Många är ifrån Iran. 
    Jag förstår medmänskligheten. Men det är MYCKET pengar som läggs på denna grupp män som inte har asylskäl. Vad är den egentliga orsaken till det?  
    Det finns många barn,kvinnor, män som har asylskäl men som INTE har ekonomiska möjligheter att ta sig hit. Är det inte lika synd om dom.. 
    I mitt tycke verkar svensk asylpolitik mer och mer likna veckotidningsjournalistik. Den som har en stark organisation bakom sig får hjälp. De andra ignoreras. Syns och hörs du inte finns du inte.

    www.expressen.se/nyheter/qs/de-9-000-afghanerna--vilka-ar-de-egentligen/


    Sorry.. skrev fel tidning i texten. Expressen menar jag har skrivit ett repotage.
  • Anonym (Nej)

    Du får inga svar för att det redan finns ett flertal trådar på samma tema.

    Sedan är din insikt, om det nu finns någon (ganska luddigt skrivet) inte korrekt. Naturligtvis är dessa "ensamkommande" inget humankapital att räkna med, det har vi redan sett från tidigare exempel. Kriminalitet, missbruk och i bästa fall låglönejobb i ett numera svårt konkurrensutsatt segment.

    Orsaken till att vissa politiker vill ha kvar dem handlar om att KÄNNA sig god, och framstå som god: inte att GÖRA gott. Var man på allvar intresserad av att göra gott skulle man lägga dessa pengar (och mer) på bistånd i katastrofzoner och flyktingläger runt i världen i stället. Sverige lägger på ett år mer pengar på de ekonomisk migranter som ljugit sig hit än vad internationella organ lägger på hjälp till hela världens flyktingar.

    Motbjudande.

  • tusenordförsnö

    Jag har aldrig riktigt förstått det där att man tas emot här som ensamkommande från Afghanistan, när man aldrig satt sin fot där, utan levt i Iran? Bara en parentes, men jag ar undrat så många ggr över detta.

    Att ta emot så många ensamkommande som vi gjort visade sig inte vara bra för nån. Läste nån undersökning där de själva svarat på olika frågor om hur de mådde innan, i Iran, och hur de mår nu. Då visade det sig att väldigt många mår mycket sämre psykiskt nu. Så sorgligt alltihop...

    Det är också konstigt att man ändå får stanna här, och dessutom utan att iaf på pappret vara återbetalningsskyldig, om man bevisas ha ljugit sig till omsorg för ca 2000 kr per dygn då man påstått att man är flera år yngre än man är? Ett sånt bedrägeri kommer man inte undan med i andra fall, jag kan verkligen inte förstå hur det ens är möjligt att det är såhär.

    Det är jäkligt synd om de killar som kommit hit och KÄMPAT som idioter m att lära sig språket, sen försöka  ta sig igenom en utbildning, bara för att kastas ut i ovisshet. Dessutom kanske blandade med en massa killar på et boende som både kör droger och bara vill dra omkring. Grupptrycket är hårt.
    Och sånt slöseri med våra resurser, det bästa vore väl för oss alla att göra helt annorlunda och ha ett urval baserat på hur långt man kommit, att man visat att man vill nånstans i det här samhället och också verkar klara av det.

    Ja, det var väl mina 50c.

  • Anonym (Förstår inte!)

    Om jag förstått rätt, så under år 2015 så kom en stor grupp ensamkommande unga afghanska män (hazarer) hit ifrån Iran. 

    En stor fråga är väl då: Vem/Vilka organiserade att de kunde komma hit? För det kräver en stor organisation. Det verkar vara välplanerat, när så många kom samtidigt.

  • Anonym (Förstår inte!)

    Det är mycket pengar som läggs på denna grupp människor. Artikeln är dock från 2015 så kostnaderna kanske inte helt stämmer med verkligheten idag. Jag hittade inget aktuell siffra just nu.

    "Härefter väntas utgifterna för ensamkommande att ligga kring 30 miljarder under varje år fram till och med år 2019."

    www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okade-utgifter-for-ensamkommande-barn

  • PerAhlm
    Anonym (Förstår inte!) skrev 2018-05-18 12:09:34 följande:

    Det är mycket pengar som läggs på denna grupp människor. Artikeln är dock från 2015 så kostnaderna kanske inte helt stämmer med verkligheten idag. Jag hittade inget aktuell siffra just nu.

    "Härefter väntas utgifterna för ensamkommande att ligga kring 30 miljarder under varje år fram till och med år 2019."

    www.svt.se/nyheter/inrikes/kraftigt-okade-utgifter-for-ensamkommande-barn


    Summan är i verkligheten betydligt högre och det handlar om svindlade belopp.

    Ofattbart mycket pengar.

    Polisens budget låg 2017 på 21,9 miljarder kronor.

    Låter det rimligt att ensamkommande ska kosta mer än Polisen som ska upprätthålla trygghet och ordning i Sverige?

    Polisen fick nyss lite mer pengar (några hundra miljoner kronor) som möjligtvis täcker deras löneökning.

    Flyktingmottagandet fick över 5 miljarder kronor.

    Det är såhär det blir när folket röstar röd-grönt.
  • Anonym (Mick)
    Anonym (Förstår inte!) skrev 2018-05-18 11:59:38 följande:

    Om jag förstått rätt, så under år 2015 så kom en stor grupp ensamkommande unga afghanska män (hazarer) hit ifrån Iran. 

    En stor fråga är väl då: Vem/Vilka organiserade att de kunde komma hit? För det kräver en stor organisation. Det verkar vara välplanerat, när så många kom samtidigt.


    Ochså välfinansierad. Dom allra flesta hade inte dom pengarna som behövdes för
    att betala smugglare utan dom fått åka på kredit.  avbetalning under måååånga år
    till hög ränta.   Det är därför dom är så desperata att bli hemskickade då dom har
    stora skulder.  Inte situationen i Afganistan dom är rädda för utan lånehajarna.

Svar på tråden Ensamkommande utvisas till ett land dom ej ens bott i? Sverige ett land med humanistiskt hyckleri?