• Linosmor

    Flera barn med Adhd och autism

    Hejsan. Är det någon mer än jag som känner sig ensam? Jag har 2 pojkar som är födda 2009 och 2011, första pojken är diagnostiserad med medelsvår adhd och autism typ-1 min andra son är diagnostiserad med väldigt svår adhd och tidigare atypisk autism men håller på med en ny utredning eftersom det gått 4 år sedan sist. Jag är i vardagen i stort behov av avlastning dels för jag är sjukskriven och för att mina pojkar kräver så mycket, många säger att jag är en lat människa och inte vill vara med mina barn (rykten i lilla byn) och jag mår fruktansvärt dåligt över detta, alla insatser såsom BVC när dom var yngre familjebehandlare från socialkontoret efter eget önskemål, Bup och skola är helt förstående med varför jag vill och är i behov av avlastning, men andra runtomkring som inte ens har träffat barnen, (inte mig heller på flera år iaf) dom snackar bakom ryggen om hur dålig jag är. Jag gör allt jag kan och lite till men det är övermäktigt att ta hand om dom ibland, dels hatar dom varandra nästan hela tiden dom slåss (så blod sprutar) bråkar tjafsar tjuvnyps skvallrar mobbar varandra nästan 24/7 och jag måste vara närvarande hela tiden jag hinner inte ens sätta mig och bajsa, dom somnar sent pga sömnsvårigheter så jag har MASSOR att göra som jag inte hinner med, papper som ska skrivas räkningar som ska göras andravärldskriget som ska städas upp, det är ungefär som att ha 2 spädbarn med kolik men in typ 5 års tid. Hur ska jag hinna allt? Jag älskar mina pojkar sååååå mycket, vi kramas på deras villkor och leker, men man orkar inte allt.

  • Svar på tråden Flera barn med Adhd och autism
  • Fogskum

    Hej!

    Har själv en kille med autism som sovit extremt dåligt sedan födseln.

    Först - strunta helt i alla folk som har normala barn som snackar skit. Dom har ingen aning!

    Du behöver avlastning. Har du fått avlastning från kommunen? Sök avlösarservice, men framförallt korttidsboende.

    Sedan behöver du hjälp från läkare med att förbättra deras sömn. Prova melatonin - det var en skänk från himlen när vår son fick det. Nu somnar han i mer normal tid och sover mer timmar per dygn.

  • legomum

    Det är tungt och stundom ski..jobbigt med barn som Inte har en eller flera npf-diagnoser. Att då leva med två barn som har det... du Är en supermamma som gör det.

    Glöm aldrig det.

    Har inga bra svar på dina frågor, men all värme och hopp att du får den hjälp du behöver.

  • Fru Ve

    Har en son på 10 som inte fått någon diagnos men ska utredas för högfungerande autism och adhd till hösten. Det kräver jättemycket att ha ett sånt barn, och om du dessutom har två förstår jag verkligen att det blir ohållbart. Har barnen ingen pappa heller? Vi löser mycket av vardagen genom att en av oss föräldrar är med 10-åringen och den andra med hans två yngre bröder. Funkar inte alls annars. I din situation Ts låter det som om du behöver hjälp från kommunens med typ korttids och eller avlösare. Kram vill jag bara säga. Den som har normalfungerande barn förstår inte hur det är. Jag läste någonstans att man i princip kan dra av 3 år på barnets ålder och det motsvarar deras mognad när det handlar om dessa funktionshinder. Det stämmer på min son, han är duktig på vissa saker men känns mer som en 7-åring. Har fram till nyligen inte varit pålitlig med kiss/bajs, är impulsiv och kan tex glömma bort sig och rusa ut i trafiken, förstår inte sociala koder, dålig motorik som gör att han tappar saker och ramlar hela tiden, springer på folk etc. Får känsloutbrott om något inte blir som han tänkt, måste förberedas på allt, kan ej leka/ta kontakt med jämnåriga. Man fattar inte detta om man har "normala" barn. Han behöver en vuxen vid sin sida hela tiden för att det ska fungera.

  • AndreaBD

    De har ingen aning om hur det är. Det ÄR väldigt ansträngande att ha två barn med funktionshinder.

Svar på tråden Flera barn med Adhd och autism