• Anonym (blommor)

    Skicka blommor vid dödsfall ej närstående

    Min dotters klasskompis förälder gick bort för någon vecka sedan i sjukdom. Vi står den familjen ej nära men såklart att jag har pratat med dem. Är det okej att skicka en bukett blommor med blomsterbud trots att vi ej står dem nära?  vad kan man isåfall skriva på kortet?

  • Svar på tråden Skicka blommor vid dödsfall ej närstående
  • Mantrasina

    Det är klart att det är okej. Men förvänta er inte någon respons på det. 


    Lämpligt att skriva kan vara exempelvis: "Vi beklagar djupt förlusten och tänker på er i sorgen." Eller något liknande som visar deltagande och att det är av omtanke. Obs, skriv inte "beklagar sorgen" eftersom det är en vanlig missuppfattning och helt fel.

  • Anonym (Absolut)

    Det är absolut ok. Inte bara nära vänner som kan skicka kondoleansblommor. Man blir bara " glad " av att människor runt om en tänker på en. Det värmer.

  • Långbenopluto
    Mantrasina skrev 2018-04-28 21:24:29 följande:

    Det är klart att det är okej. Men förvänta er inte någon respons på det. 


    Lämpligt att skriva kan vara exempelvis: "Vi beklagar djupt förlusten och tänker på er i sorgen." Eller något liknande som visar deltagande och att det är av omtanke. Obs, skriv inte "beklagar sorgen" eftersom det är en vanlig missuppfattning och helt fel.


    Vad är det för missuppfattning om "beklagar sorgen"?
  • Anonym (Vännen)

    Fint att folk omkring bryr sig,även fast man inte är närä.Tecken på att vi alla är människor och ingen är förskonad.

  • OlgaElvira
    Salmiakk skrev 2018-04-29 17:15:11 följande:

    Vad är det för missuppfattning om "beklagar sorgen"?


    Att beklaga sorgen är formellt fel. Det mN beklagar är förlusten som i sin tur gör att man sörjer.

    Men det är en vanlig fras att säga att man beklagar sorgen, alla vet vad man menar och jag tror inte att någon tar illa upp.
  • PerAhlm
    Anonym (blommor) skrev 2018-04-28 20:48:09 följande:

    Min dotters klasskompis förälder gick bort för någon vecka sedan i sjukdom. Vi står den familjen ej nära men såklart att jag har pratat med dem. Är det okej att skicka en bukett blommor med blomsterbud trots att vi ej står dem nära?  vad kan man isåfall skriva på kortet?


    Ja, utmärkt idé.
  • SysterY
    Salmiakk skrev 2018-04-28 21:18:28 följande:

    I det läget hade jag inte skickat blommor. Men gett en gåva till en fond i deras namn hade jag gjort.


    Varför inte skicka blommor?

    Är en alldeles utmärkt idé.
  • Anonym (Gammal tråd)

    Tråden är från slutet av april så ts har nog redan valt antingen det ena eller andra alternativet.

  • SysterY
    Anonym (Gammal tråd) skrev 2018-06-01 01:15:04 följande:

    Tråden är från slutet av april så ts har nog redan valt antingen det ena eller andra alternativet.


    Ja? Och? Fortfarande intressant frågeställning.
  • Anonym (A)
    Anonym (Absolut) skrev 2018-04-29 17:10:45 följande:
    Det är absolut ok. Inte bara nära vänner som kan skicka kondoleansblommor. Man blir bara " glad " av att människor runt om en tänker på en. Det värmer.
    Håller med
Svar på tråden Skicka blommor vid dödsfall ej närstående