• donationstockholm

    Donationskö Stockholm

    Hej!

    Min man gjorde en TESA på karolinska i februari och det konstaterats att det inte finns några spermier. Nu står vi i kö för för donation men funderar på att åka till Köpenhamn för att slippa kötid. Är det någon annan i samma sits? Går det att uppfylla kriterierna för försäkringskassans lämplighetsutredning i Köpenhamn? Och hur har ni hanterat situationen som par?

  • Svar på tråden Donationskö Stockholm
  • askyfullofstars

    Hej!

    Jag är i samma situation. Efter en tesa i sep konstaterades azoospermi. Vi bor i Göteborg och väntetiden här är 3-4 år typ. Vi har vänt oss till Danmark och gör vårt första försök i juni. Angående försäkringskassan får ni endast tillbaka pengarna om ni gjort de obligatoriska kuratorsamtalen i Sverige (vilket man endast får göra när man kommer fram i kön sjukt nog). Vi bekostar allt själva dvs och det är dyrt, men förhoppningsvis, värt det i slutändan. Hur gamla är ni?

  • donationstockholm

    Det är så konstigt med alla dessa regler. Jag har pratat med försäkringskassan ett antal gånger och de menar att det är ok så länge samtalen i Köpenhamn uppfyller kriterierna som står i lagen om genetisk integritet. Och det är främst att en läkare gör bedömningen och inte en barnmorska. Så om ni kan få en läkare att göra den bedömning så har ni rätt till ersättning från FK.

    Jag är 33 och min man är 40. Vilken klinik har ni valt? Vi har pratat med både Copenhagen fertility center och Vitanova. Det lutar mot att vi väljer vitanova.

  • askyfullofstars
    donationstockholm skrev 2018-05-01 22:56:04 följande:

    Det är så konstigt med alla dessa regler. Jag har pratat med försäkringskassan ett antal gånger och de menar att det är ok så länge samtalen i Köpenhamn uppfyller kriterierna som står i lagen om genetisk integritet. Och det är främst att en läkare gör bedömningen och inte en barnmorska. Så om ni kan få en läkare att göra den bedömning så har ni rätt till ersättning från FK.

    Jag är 33 och min man är 40. Vilken klinik har ni valt? Vi har pratat med både Copenhagen fertility center och Vitanova. Det lutar mot att vi väljer vitanova.


    Jag jobbar på FK dessutom, så... tro mig när jag säger att jag är skeptisk till mycket ;). Detta har jag inte hört innan. Har hört att danska inte räknas som samtal. När skulle detta göras? Man träffar dessutom ingen läkare där.

    Vi har valt Vitanova! :) mkt nöjd än så länge de svarar snabbt och bra.
  • donationstockholm

    Det är kanske inte värt det men kolla med dina kollegor som är experter på fertilitetsbehandling utomlands. Och kolla på Hslf - FS 2016:21 kap4 som vi fick tips från FK. Vi pratade även med vitanova om det och de sa att se är rätt vana vis att skriva intyg till FK och efter vårt samtal fick vi ett bedömningsintyg från en av deras läkare. Lite oklart om det är tillräckligt, vill inte ge falska förhoppningar.

    Tror vi väljer vitanova också :) har ni bestämt om ni väljer donator själva eller om de väljer? Alla dessa beslut! Men känns skönt att prata med någon som är i samma sits.

  • askyfullofstars
    donationstockholm skrev 2018-05-02 20:27:12 följande:

    Det är kanske inte värt det men kolla med dina kollegor som är experter på fertilitetsbehandling utomlands. Och kolla på Hslf - FS 2016:21 kap4 som vi fick tips från FK. Vi pratade även med vitanova om det och de sa att se är rätt vana vis att skriva intyg till FK och efter vårt samtal fick vi ett bedömningsintyg från en av deras läkare. Lite oklart om det är tillräckligt, vill inte ge falska förhoppningar.

    Tror vi väljer vitanova också :) har ni bestämt om ni väljer donator själva eller om de väljer? Alla dessa beslut! Men känns skönt att prata med någon som är i samma sits.


    Jag ska göra det i morgon. Undrar bara hur jag ska ta upp det på ett sätt så det inte väcker misstankar, jag jobbar inom sjukförsäkringen. Har pratat med FK om det också men då fick jag flera ggr höra att samtalet ska ske i Sverige utifrån våra lagar. Frågade nämligen om det gick att ha samtalet i Danmark men det skulle ske i Sverige. Ska faktiskt testa att ringa igen! Kom ihåg att du är tvungen att välja en öppen donator om du ska söka om ersättning förresten.

    Jag tycker du ska välja Vitanova! Har gjort en lång research på kliniker och landa på Vitanova. Den andra kliniken är förvisso billigare men många upplever det hela som en fabrik. Vi behöver inga tända ljus osv men jag vill ändå göra det bästa av situationen och göra det till ?fina? tillfällen med min man när vi åker ner. Vi vill välja donator själva, dels för det känns fruktansvärt obehagligt att bli inseminerad med någon man inte vet något alls om, men även för vi har utländskt påbrå och de flesta donatorer hos Vitanova har danskt ursprung. Vi har hittat två kandidater på Cryos. Har Vitanova eller någon annan läkare nämnt något om att testa din CMV-status inför val av donator?
  • donationstockholm

    Det blir öppen donator för vår del också. Skulle kännas konstigt att inte ge ett evtuellt barn möjligheten att veta var DNA-t kommer ifrån.

    Pratade med vår ivfklinik i Stockholm om CMV och om de testat mig för det. Men det görs tydligen inte i Sverige för att det är så många som är positiva. Vitanova frågade inte heller om det. Undrar då varför spermabankerna listar det? Har du förstått om man kan testa sig/bör testa sig?

  • askyfullofstars
    donationstockholm skrev 2018-05-03 20:27:52 följande:

    Det blir öppen donator för vår del också. Skulle kännas konstigt att inte ge ett evtuellt barn möjligheten att veta var DNA-t kommer ifrån.

    Pratade med vår ivfklinik i Stockholm om CMV och om de testat mig för det. Men det görs tydligen inte i Sverige för att det är så många som är positiva. Vitanova frågade inte heller om det. Undrar då varför spermabankerna listar det? Har du förstått om man kan testa sig/bör testa sig?


    Precis. Hur har ni tagit det med donation? Hur mår din man i det hela?

    Jag har ringt Cryos (spermabanken) och frågat kring detta. De säger att de har med statusen på sidan som krav av England, de vägrar ta emot icke testade donatorer och pga de vill erbjuda tjänster världen runt om erbjuder de CMV-status. Det är dock bara icke anonyma donatorer de testar, alla anonyma står som icke testade. Som jag förstår det är risken väldigt liten MEN om du skulle vara negativ och få en positiv donator som smittar dig via infektionen kan barnet bli smittat och få neurologiska skador... Pratar med tjejer som gör donation i USA där läkaren säger att de MÅSTE ta donator som är negativ om man själv är negativ osv.
  • donationstockholm

    Sorry för sent svar! 

    Det var en rätt tuff process med själva utredningen och all ovisshet som vi levde med under ett halvår. Det kändes som en evighet när vi var mitt uppe i det. På sätt och vis var det skönt att få ett avslut och få sörja på riktigt. Vi har hanterat det på olika sätt. Min man vill helst inte prata om det och jag har behövt prata om det. Jag har känna en sorg för vår del att inte kunna få skapa ett barn ihop medan han mer sörjt att inte kunna få biologiska barn. Hur har ni hanterat det?

    Gällande CMV så vet jag inte hur man kan bli testad, har du lyckats bli testad?

  • Wikgson

    Hej!

    Jag och min man fick beskedet om azospermi för snart 2 år sedan. Vi började vår resa i Örebro på usö men valde att vända oss till carlanderska i Gbg. Vi ville prova en micro-tese för att verkligen säkerställa att det inte fanns några spermier i testiklarna. Dom hittade inget där heller och vår resa har varit väldigt upp och ner, jag har mått väldigt dåligt och inte kunnat gömma det. Min sambo ville helst inte prata om det även fast jag vet att det var en stor sorg!

    Efter några månader så valde vi att gå vidare med donerade spermier. Fertilitetcentrum importerar spermier från european spermbank och dom var väldigt noga med att ta min sambos signalement och även intressen för att kunna göra den bästa matchningen.

    Jag rekommenderar starkt carlanderska, dom är heeelllttt underbara!

    Klart det kostar men vi gjorde 3 inseminationer och blev gravida på tredje försöket.

    Nu är jag i vecka 34 och väntar en liten flicka. Vi är otroligt glada och förväntansfulla! Min man pratar redan om syskon.

  • askyfullofstars
    Wikgson skrev 2018-05-14 10:15:21 följande:

    Hej!

    Jag och min man fick beskedet om azospermi för snart 2 år sedan. Vi började vår resa i Örebro på usö men valde att vända oss till carlanderska i Gbg. Vi ville prova en micro-tese för att verkligen säkerställa att det inte fanns några spermier i testiklarna. Dom hittade inget där heller och vår resa har varit väldigt upp och ner, jag har mått väldigt dåligt och inte kunnat gömma det. Min sambo ville helst inte prata om det även fast jag vet att det var en stor sorg!

    Efter några månader så valde vi att gå vidare med donerade spermier. Fertilitetcentrum importerar spermier från european spermbank och dom var väldigt noga med att ta min sambos signalement och även intressen för att kunna göra den bästa matchningen.

    Jag rekommenderar starkt carlanderska, dom är heeelllttt underbara!

    Klart det kostar men vi gjorde 3 inseminationer och blev gravida på tredje försöket.

    Nu är jag i vecka 34 och väntar en liten flicka. Vi är otroligt glada och förväntansfulla! Min man pratar redan om syskon.


    Äntligen ett positivt inlägg. Är i samma situation! Stort grattis!!!

    Vad fick ni betala per gång? Körde ni ostimulerat eller med hormoner? Hur gammal är du? Vet du om man själva får välja donator från spermabanken?
  • donationstockholm

    Jag har så svårt att föreställa mig ljuset i tunneln just nu och tanken på att bli gravid eller vara gravid är för abstrakt. Det kanske vänder en dag. Fint att höra att det gick bra för er efter er långa kamp! Måste kännas overkligt?

    Hade du svårt att vänja dig vid tanken att bli gravid med spermier från okänd person? Låter kanske töntigt men det finns en sorg hos mig att jag inte fick välja vem som blir biologisk far till mitt barn och få dela den upplevelsen med min man. Det kommer bli lättare med tiden såklart men just nu är det tufft.

  • askyfullofstars
    donationstockholm skrev 2018-05-15 01:31:03 följande:

    Jag har så svårt att föreställa mig ljuset i tunneln just nu och tanken på att bli gravid eller vara gravid är för abstrakt. Det kanske vänder en dag. Fint att höra att det gick bra för er efter er långa kamp! Måste kännas overkligt?

    Hade du svårt att vänja dig vid tanken att bli gravid med spermier från okänd person? Låter kanske töntigt men det finns en sorg hos mig att jag inte fick välja vem som blir biologisk far till mitt barn och få dela den upplevelsen med min man. Det kommer bli lättare med tiden såklart men just nu är det tufft.


    Samma här! Så oerhört svårt att föreställa sig att man ska bli gravid och föda. Förstår inte varför man inte kan föreställa sig det!
  • M82

    Hej, vi var i samma sits som er för ett par år sedan (2014). Fick veta att min man inte har några simmare alls av oförklarlig anledning.... kom som en chock för oss båda såklart. Vi bor oxå i Sthlm och kötiderna här är ju ett skämt. Vi valde att gå privat hela vägen och göra allt i Danmark (Vita Nova), dels för att slippa väntetiden i Sthlm men även för att min man tyckte att det var extra jobbigt och inte ville bli utredd som man behöver i Sverige. Typ som att få det upptryckt i ansiktet en extra gång att han inte kan få biologiska barn. Så p.g.a. det kan vi inte få tillbaka något från Försäkringskassan, men vi tyckte att det inte spelade så stor roll för vår del även om det är kostsamt. Idag håller vi på med syskonförsök och även den här gången gör vi allt i Danmark. Visst, det blir kostsamt när man försöker gång på gång utan resultat, men försöker se det positivt, vi har ju lyckats en gång tidigare så ingenting är omöjligt. 


    Hade oxå en hel del funderingar om hur det skulle bli, vad barnet ska tycka m.m. Vi valde av den anledningen en öppen donator så att barnet skulle ha alla möjligheter att söka sin donator om hen vill. Idag har vi en underbar dotter på 2,5 år som blev till på 4:e försöket med donatorinsemination i Danmark. Ungefär samtidigt som hon föddes så fick vi tid för att påbörja behandling i Stockholm. Så har man möjlighet att gå privat så kan jag verkligen rekommendera det. Vi är idag som vilken småbarnsfamilj som helst. Vi har även berättat för dottern hur hon blev till så det har hon full koll på. Att hennes pappa inte har några bebisfrön så mamma och pappa fick låna det av en snäll man. Donatorn kommer aldrig bli någon pappa, utan han är endast en donator. Den enda riktiga pappan som finns är min man. En pappa är mer än någon som bara ger sin sperma. En pappa är någon som finns där, tröstar, ger mat och trygghet, leker m.m. Vi pratar om det ibland, men min man är inte jätteförtjust i att prata om det om vi inte måste. Det är mkt att ta ställning till, men när man väl har bestämt sig och sen har barnet i sin famn så är donatorn det sista man tänker på. 


     

  • Anonym (Gson)
    askyfullofstars skrev 2018-05-14 18:03:57 följande:

    Äntligen ett positivt inlägg. Är i samma situation! Stort grattis!!!

    Vad fick ni betala per gång? Körde ni ostimulerat eller med hormoner? Hur gammal är du? Vet du om man själva får välja donator från spermabanken?


    Ett väldigt sent svar men jag har inte varit inne på FL på ett tag!

    Jag har för mig att det kostade 15.000 per insemination. Vi körde ostimuletat, jag är 28 och min sambo är 34.

    Vi fick inte välja själva men dom berättade hur donatorn såg ut som dom valde. Jag tror inte vi skulle vilja välja själva, så som jag känner nu iaf.

    Man kan själv köpa spermier på european sperm bank och vi har reserverat spermier från samma donator om vi vill ha syskon i framtiden.
  • SvenOlsson
    donationstockholm skrev 2018-05-15 01:31:03 följande:

    Hade du svårt att vänja dig vid tanken att bli gravid med spermier från okänd person? Låter kanske töntigt men det finns en sorg hos mig att jag inte fick välja vem som blir biologisk far till mitt barn och få dela den upplevelsen med min man. Det kommer bli lättare med tiden såklart men just nu är det tufft.


    Jag förstår att det är en sorg. Livet blir inte alltid som man tänkt sig :/ Överväger man donation direkt från en donator får man iallafall chansen att på förhand bilda sig en uppfattning om hur det manliga arvet till barnet kan bli. Det är något som många jag hjälpt tidigare har tyckt varit en av fördelarna. Självklart går det inte förutspå exakt hur ett nytt liv kommer utveckla sig, men det kan ges en hum om vilka egenskaper som kan ta sig uttryck
  • Anonym (Gson)
    donationstockholm skrev 2018-05-15 01:31:03 följande:

    Jag har så svårt att föreställa mig ljuset i tunneln just nu och tanken på att bli gravid eller vara gravid är för abstrakt. Det kanske vänder en dag. Fint att höra att det gick bra för er efter er långa kamp! Måste kännas overkligt?

    Hade du svårt att vänja dig vid tanken att bli gravid med spermier från okänd person? Låter kanske töntigt men det finns en sorg hos mig att jag inte fick välja vem som blir biologisk far till mitt barn och få dela den upplevelsen med min man. Det kommer bli lättare med tiden såklart men just nu är det tufft.


    Även fast vi snart får se livet i magen så är det ibland svårt att förstå att man bär på ett liv.

    I början tyckte jag det var tufft att vänja sig med tanken att använda donator, tro mig, tårar har fallit. Och det har varit tufft att inte kunna prata med någon i samma situation. Men nu ser jag det inte som att jag är gravid med någon annans barn än min mans, vi har gjort den här resan tillsammans, det är han som har sett min mage växa, pratat med henne och stöttat mig. Personligen så skulle jag inte vilja veta något om den donator som hjälpt oss. Vi valde att gå via european sperm bank för att dom är väldigt noggranna med vilka som får donera (nogranna hälsokontroller). Vårt barn kommer få våra värderingar och det är vi som får se barnet växa. Tänk bara hur många barn det finns som växer upp utan sin biologiska pappa men som har andra manliga förebilder istället som barnet kanske kallar pappa.

    Vi kommer alltid att vara öppna och ärliga om hur vårt barn kom till och det är upp till henne om hon vill veta vem donatorn är.
  • Biet

    Har någon av er funderat på att använda er av någon privat donator då köerna till assisterad hjälp är långa i Sverige och det kan vara dyrt och jobbigt att ta sig till ex Danmark för hjälp där?

    Jag har fungerat som donator till par och då har ju paret haft full möjlighet att se vem jag är och ställa frågor direkt till mig om vem jag är.

    Jag hoppas ju att ni alla lyckas få era önskebebisar för det är ni värda. Kämpa på så kommer de.

Svar på tråden Donationskö Stockholm