• Äldre 29 Apr 10:09
    4409 visningar
    7 svar
    7
    4409

    Pappa som tar beslut kring barnen. Har jag inget att säga till om?

    Hej!
    Jag har tre barn som jag har delad vårdnad om.
    Barnen bor hos oss växelvis varannan vecka. Barnens pappa går inte med på att vi gemensamt bestämmer vilka veckor som barnen ska vara hos mig respektive hos honom.
    Jag har föreslagit att vi vid årsskiftet kan mötas och ta nya beslut om när barnen har bytesdagar och vilka veckor de ska vara hos honom respektive mig, så det gynnar båda. Han vägrar. Han vill alltså inte komma överens utan kommer fortsättningsvis ha barnen de veckor vi har nu vilket gynnar honom. För mig och för barnen skulle det vara lämpligt med ett byte, men han vägrar att ens att diskutera detta.
    Kommer han i all evighet kunna ha ensamrätt att ta dessa beslut. Har inte jag någon som helst rätt att vara delaktig i besluten?
  • Svar på tråden Pappa som tar beslut kring barnen. Har jag inget att säga till om?
  • Anonym (@)
    Äldre 29 Apr 10:10
    #1

    Kontakta familjerätten för samarbetssamtal

  • Äldre 29 Apr 10:27
    #2

    När jag söker på "Familjerätt" kommer det bara upp massor av olika advokatbyråer. Finns det någon familjerätt inom kommunen?

  • Anonym (Hanna­)
    Äldre 29 Apr 10:31
    #3

    Kpntakta famiöjerätten, dvs en del inom socialförvaltningen på kommunen för samarbetssamtal med stöd. Ni kan där också få hjälp att skriva avtal, det gäller dock att ni kommer överens.

    Om ni inte kommer öcerens så får ni ta det till tingsrätten och få dom på umgänge.

  • Äldre 29 Apr 10:32
    #4

    Sök på familjerådgivning istället för familjerätt. Alla kommuner erbjuder familjerådgivning. De har något som kallas samarbetssamtal där man kan få stöd i samtal när det inte fungerar.

  • Äldre 19 May 11:58
    #5

    Eftersom ni har en befintlig överenskommelse så ja, självklart kan han vägra ändra den. Sedan kan du naturligtvis få en dom på ändrade tider om domstolen anser att det gynnar barnen bättre men då får du stämma på umgängesschema.

    Vilken anledning är det som gör att nuvarande schema passar pappan bättre. Av vilken anledning passar det inte dig?

  • Äldre 19 May 12:26
    #6

    Vi byter vecka varje år så blir det rättvist :)

    Sport och höstlov är alltid samma veckor så vi byter pga dessa så man får loven vartannat år.

    Svårt att tvinga honom såklart men du kan ju försöka. Vi hotade med tingsrätten till slut. (Det var mkt fler grejer än veckorna) och då blev det väldigt samarbetsvilligt...

  • Anonym (mmmm)
    Äldre 19 May 12:30
    #7

    Precis, du ringer Familjerätten och säger att du vill ha deras hjälp till att samtala med pappan,  men du måste få med pappan på noterna. Han kan vägra gå dit och då händer inget. Man ringer och berättar, får en blankett båda ska skriva under på att de vill gå dit och har ett gemensam samtal (iaf är det så i min kommun), och när de fått in den blanketten ringer de för att boka in en tid som båda kan. 

Svar på tråden Pappa som tar beslut kring barnen. Har jag inget att säga till om?