• mrsrahmati

    Planera barn direkt efter uttag av spiral.

    Hej alla fina! Jag behöver lite hjälp på hur jag ska tolka min kropp. Jag blir knäpp av att hålla det för mig själv i huvudet.


    Jag har i flera år haft en ENORM barnlängtan, och nu har vi äntligen börjat försöka skaffa barn! I slutet av mars tog jag ut min hormonspiral Jaydess, som fungerat bra för mig. Har inte haft någon koll på mina blödningar under åren med spiralen, utan de har bara kommit lite då och då utan att vara något större förhinder för mig. De har ju varit så små. Mitt problem är ju därför att jag inte har en aning på hur min cykel ser ut. 

    Lördagen den 14/4 misstänkte jag att jag kanske hade ägglossning eftersom mina flytningar var slemmigare och tjockare än normalt. Ingen aning om det stämde, men vi hade vartfall oskyddat sex i samband med dessa aningar. 

    En vecka efter igen, alltså förra helgen 22/4, började jag må känna mig väldigt märklig. Var enormt trött på söndags kvällen, kände mig febrig och väldigt varm i kroppen. Min livmoder kändes dessutom uppsvälld, väldigt spänd och öm. Där och då började jag fundera på om jag var gravid, och eftersom jag hoppas så enorm så har det varit svårt att inte bli hoppfull på dessa tecken. Tog ett graviditetstest direkt, men visade negativt såklart. 

    Under den senaste veckan som gått nu efter att detta började har jag känt av pendlande trötthet, mindre ork, samtidigt som det fram och tillbaka spänt starkt i livmoderområdet markant. Vissa dagar enorm mycket, andra mycket mindre. Jag fick dessutom en rosa blödning i början av veckan, (vilket jag inte kunde undvika att tolka som en ev. nidblödning....) 

    Eftersom att symptomen har varit såpass starka och övertygande, har jag mer och mer blivit inställd på att jag borde vara gravid trots att jag har tagit test som visat negativt. Grejen är dock att jag har haft alldeles för bråttom med att testa, eftersom jag vet att jag antagligen ändå inte skulle haft tillräckligt med gravidhormon i kroppen för att det skulle ge positivt utslag... Jag borde vänta totalt tre veckor för att få ett säkert svar (en vecka kvar nu), eftersom jag inte alls vet när jag förväntas ha min mens nu efter uttag av spiralen. Tre veckor känns dock som en evighet och jag har verkligen inte kunnat låta bli att testa oavsett. 

    Idag har jag fått små blödningar, vilket gjorde mig misstänksam att det inte är som jag hoppats. Ville inte att de skulle komma! Gjorde återigen ett test som visade negativt nyss (nu två veckor sedan samlaget). Kan det vara min kropp som spökar med en skengraviditet eftersom att jag fokuserar på detta så mycket? Eller är är det min kropp som reagerar och håller på att ställa om sig efter att spiralen tagits ut? Jag vet inte vad jag ska tro! Symptomen med molvärken utan tvekan varit verkliga och ingenting jag inbillat mig... Man har ju hört om folk som blivit gravida direkt efter att de tagit ut sin spiral. 

    Snälla ni som varit i liknande sits som mig, berätta hur det var för er! Jag blir knäpp av att hålla alla tankar inom mig... <3


     

  • Svar på tråden Planera barn direkt efter uttag av spiral.
  • Primulina

    Jag blev skengravid i 3 månader efter uttag av min hormonspiral. Läser man om uttagsbiverkningar verkar det ganska vanligt att kroppen blir konstig efter uttag. Så tyvärr behöver dina symtom inte betyda nått.

  • mrsrahmati
    Pr0nographic skrev 2018-04-29 20:21:24 följande:

    Hann inte ens få min första mens. Blev gravid direkt när hormonspiralen var ute, samma månad haha


    Nej men oj vad kul! Hur länge efter du tog ut spiralen, eller att du tror att ni fick till det efter samlag, plussade du? Fick du några symptom?



    t
  • mrsrahmati
    Pr0nographic skrev 2018-04-29 20:21:24 följande:

    Hann inte ens få min första mens. Blev gravid direkt när hormonspiralen var ute, samma månad haha


    Primulina skrev 2018-04-29 20:11:25 följande:

    Jag blev skengravid i 3 månader efter uttag av min hormonspiral. Läser man om uttagsbiverkningar verkar det ganska vanligt att kroppen blir konstig efter uttag. Så tyvärr behöver dina symtom inte betyda nått.


    Primulina skrev 2018-04-29 20:11:25 följande:

    Jag blev skengravid i 3 månader efter uttag av min hormonspiral. Läser man om uttagsbiverkningar verkar det ganska vanligt att kroppen blir konstig efter uttag. Så tyvärr behöver dina symtom inte betyda nått.


    Jaha... Det kan mycket väl vara så för mig också. Vi får väl se. 


  • Pr0nographic
    mrsrahmati skrev 2018-04-29 20:46:22 följande:
    Nej men oj vad kul! Hur länge efter du tog ut spiralen, eller att du tror att ni fick till det efter samlag, plussade du? Fick du några symptom?
    t
    Jag hade ägglossning nästan direkt efter den var ute och sen plussade jag 4 veckor senare.

    Hade haft den i ungefär 3år.

    Brösten blev ömma, blev lite tröttare än vanligt och sen kom illamåendet. Fyfan vad dåligt jag mådde. Lite sådär "jag vill inte ens äta eller se på mat"-dåligt.

    Visade sig att det blev tvillingar haha.
  • mrsrahmati
    Pr0nographic skrev 2018-04-29 21:27:55 följande:

    Jag hade ägglossning nästan direkt efter den var ute och sen plussade jag 4 veckor senare.

    Hade haft den i ungefär 3år.

    Brösten blev ömma, blev lite tröttare än vanligt och sen kom illamåendet. Fyfan vad dåligt jag mådde. Lite sådär "jag vill inte ens äta eller se på mat"-dåligt.

    Visade sig att det blev tvillingar haha.


    Wow! Jag ska vänta och se om jag vågar mig på ett test till om några veckor. Ska försöka att hålla mig ifrån det nu ett tag förens jag vet att det kan visa säkert. Är ju lite nojig nu med de små blödningarna, men samtidigt har jag läst att det kan vara vänligt förekommande i en tidig graviditet.

    Illamåendet måste vara det värsta... Höll det i sig länge för dig?
  • EmmyB87

    Trötthet, ömma bröst och illamående är vanliga symtom på att mensen är påväg också, oftast kommer de symtomen senare om en är gravid. Oftast. Hoppas du plussar ts, och om inte så kan ju kroppen behöva en månad eller två på sig att ställa om efter en hormonspiral. För mig tog det sig på tredje försöket när jag tog ut min. Hade inte ägglossning första månaden efter jag tagit ut den.

  • mrsrahmati

    Idag kom mensen i flödande. Blandade känslor, men ärligt talat mest lättnad att jag vet vad det är som pågått och slipper undra mer. Känner mig även glad över att den kommer, ser det som ett tecken på att kroppen håller på att återställa sig till det normala efter hormonerna. Nu blir det även lättare att få ett hum om hur min cykel kommer att se ut.

  • emeliera

    Halloj hoppar in här med :) jag tog ut min spiral 13/4 och hoppas oxå på en snabb graviditet, just nu funderar jag på hur tidigt man kan känna symptom. Jag har mått illa hela dagen och är väldigt trött har även idag haft molnande verk i magen. Direkt efter jag tog ut spiralen fick jag väldigt kraftiga och klumpiga blödningar, men som du skriver jätte svårt att veta hur cykeln är...

  • Pr0nographic
    mrsrahmati skrev 2018-04-29 22:47:21 följande:

    Wow! Jag ska vänta och se om jag vågar mig på ett test till om några veckor. Ska försöka att hålla mig ifrån det nu ett tag förens jag vet att det kan visa säkert. Är ju lite nojig nu med de små blödningarna, men samtidigt har jag läst att det kan vara vänligt förekommande i en tidig graviditet.

    Illamåendet måste vara det värsta... Höll det i sig länge för dig?


    Oj, jag mådde totalt skit i 3 månader. Fick lergigan utskrivet och har en frukostrutin så slipper jag det värsta av illamåendet :) är i v17 nu.

    Jag fick småååå blödningar med mina två barn sen innan, men ingen denna
Svar på tråden Planera barn direkt efter uttag av spiral.