• Föräldraliv

    Mysigt trots lysrör i barnrum?

    Hej! Vi ska göra om vår kattvind till ett barnrum. Problemet är att belysningen består av 2 lysrör på väggen. Vi har just nu inte råd att anlita en elektriker för att göra om elen och byta till vanliga glödlampor. Har någon något tips hur man får det mysigt trots lysrören? Kan man täcka dessa på något sätt? Finns det typ lampskärmar till lysrör?

  • Svar på tråden Mysigt trots lysrör i barnrum?
  • LakritsMatte

    Man behöver inte vara elektriker för att byta en lampa! Googla hur man gör, det är superenkelt. Antar att det är en sladd som går till lysrörsarmaturen? Slå av elen och plocka ner armaturen, koppla loss sladden. Sen kopplar du på någon sån här

    www.biltema.se/sv/Bygg/Belysning-och-lampor/Tillbehor/Lamputtag-2000017396/

    Följ instruktioner du hittar på tex youtube. Sen kan du sätta upp vilken lampa du vill! Det går såklart bra också att koppla lampan direkt till sladden, Ikeas lampor tex levereras ju utan stickpropp så det är nästan enklare.

    Gör du det snyggt och enligt konstens alla regler kommer INGEN märka att det är du och inte en elektriker som gjort jobbet. Men jag skulle inte göra det själv om jag inte ägde huset såklart... ägaren kanske VILL ha lysrör där.

  • Almina

    Skulle nog dock inte ge mig på elen om jag kände mig osäker. Kolla i så fall med släkt och vänner om nån har lite mer koll.

    Annars, komplettera med tex vägglampor för en mysigare belysning.

Svar på tråden Mysigt trots lysrör i barnrum?