• Äldre 30 Apr 13:17
    27080 visningar
    8 svar
    8
    27080

    Snigelstaket

    Någon som provat detta?
    Hur funkade det och köpte ni eller tillverkade ni egna?

    Jag funderar på att göra egna staket men vore intressant att höra om någon annan redan testat och era erfarenhet av det.

    Några bilder på hur det kan se ut




  • Svar på tråden Snigelstaket
  • Äldre 30 Apr 13:31
    #1

    Funkar inte. De kräken tar sig överallt utom genom myggnät

  • Äldre 30 Apr 14:28
    #2
    Hermioney skrev 2018-04-30 13:31:23 följande:
    Funkar inte. De kräken tar sig överallt utom genom myggnät
    Men vad synd. Jag som hoppades så på att få ha mina växter ifred i år. Rynkar på näsan
  • Äldre 30 Apr 15:31
    #3
    Träskvatten skrev 2018-04-30 14:28:05 följande:

    Men vad synd. Jag som hoppades så på att få ha mina växter ifred i år.


    Du får göra som mig.

    Jag planterar bara grönsaker de små kräken INTE äter.

    Tagetes t ex är totalförbjudet. De blommorna lockar till sig mördarsniglar.
  • Äldre 30 Apr 20:53
    #4
    Hermioney skrev 2018-04-30 15:31:48 följande:
    Du får göra som mig.
    Jag planterar bara grönsaker de små kräken INTE äter.

    Tagetes t ex är totalförbjudet. De blommorna lockar till sig mördarsniglar.
    Men åh vad jag inte ville höra det. Jag vill ha Dahlior, massor av dem och ringblommor och allt annat som tydligen sniglar också gillar.

    Tycker det är så svårt det där med vad de påstås inte äta. Jag har konstaterat att jag har snigelidentisk smak. Allt jag gillar, gillar även de.
    Sen har jag försökt läsa listor hit och dit och den ena säger att sniglar skyr tex slingerkrasse och andra säger att det är kalasmat. Den ena listan talar emot den andra. Idag har jag mest perenner och en sjuhelsikes massa praktgylling och det är så otroligt trist. Jag vill ha snigelfria prunkande dahliarabatter. Gråter
  • Äldre 30 Apr 21:12
    #5

    Ringblommor kan du ha. Jag ÄLSKAR Ringblommor! Jag har massor! Inte en enda gar blivit uppäten och jag har massor av mördarsniglar!

    Ringblommor är så tacksamma. De förökar sig själva och om man tycker att de blir för många är det bara att dra upp de eftersom de knappt har något rot.Du kan dra upp de med lillfingret

    Runt mitt grönsaksland ska jag plantera ringblommor, lavendel och vitlök som ett litet "staket". För de tre ska tydligen skydda mot ohyra framförallt mördarsniglar.

    Angående vad mördarsniglar gillar och inte gillar har jag märkt att de verkar ha olika smak i olika delar av landet. Kanske beror det på vad som finns ätbart i närheten.

    Jag har haft min trädgård i några år nu och för vart år som gått har provat fram för att se vad som går hem hos mig.

    Förra sommaren testade jag Broccoli.Som det vattnades i munnen på mig när jag sådde fröna.Här ska ätas minsann! Trodde jag! Jag fick tjugo stycken små pinnar på tio centimeter. Totalt uppätna!

    Så där lärde jag mig att man måste ha odlingatunnel och gärna bespruta men eftersom jag varken gillar ena eller andra så blir det ingen mer Broccoli.

    Jag gillar växter och grönsaker som sköter sig själva och inte blir uppätna.

    Dessa har jag lyckats med:

    Alla sorters lökar

    Rädisor

    Rödbetor

    Vaxbönor

    Tomater

    Inläggningsgurka på friland

    Solrosor

    Ringblommor

    Tulpaner

    Påskliljor

    Jordgubbar-men de måste ha nät annars äter fåglarna upp alla.Jag har byggt ett staket runt om med hönsnät.Problemet är också att alla kommer samtidigt.Det blir ett evigt plockande och rensande men sen har jag frysta jordgubbar hela året.Måste styckfrysas på bricka!Tinade smakar väldigt gott och har massor av vitaminer men duger inte till dekoration.

    Och lite mer men nu står det still. Löken håller sig över ett år i matkällare där det är kallt.

    Morötter funkar också jättebra men det var ett rent helvete att gräva upp de. Tydligen ska man plantera de i sandblandad jord för att lättare få upp de men jag har inget utrymme.

    Potatis har jag inte odlat på många år eftersom det är så jobbigt att gräva upp.Men det borde funka bra eftersom de växer under jord och är släkt med tomaten. En sommar åt jag mina tomater varje dag.Trots att det är flera år sen jag slutade röka blev jag röksugen.Så det stämmer att de har nikotin

    Sen har jag alltid en liten remsa ledig där jag planterar årets experiment.Som förra året blev broccoli.Detta året är jag gravid så hela landet kommer bli ogräs

  • Äldre 30 Apr 21:15
    #6

    Mitt första år sådde jag slingerkrasse. Jag fick två små blad och långa pinnar.Totalt uppätet!

    Min mamma har sin trädgård en bit från mig och mina närmsta grannar planterar alla Dahlia med stor framgång.

    Men sen beror det nog också på vad som växer i närheten. Om snigel har växt A B C Dahlia att välja på äter de först det som smakar bäst och går sen neråt.

  • Äldre 30 Apr 21:20
    #7

    Gud vad gullig du är!
    Du ger mig hopp för jag älskar också ringblommor. Jag hade gett upp redan innan jag testat.

    Broccoli testade jag också förra året med samma resultat som du.
    Tror du att det är för sent att så tomat? Jag har varit så mycket sjuk nu på våren att jag hel glömt av det. Men det stämmer ju när jag tänker efter att de fick vara ifred utom de tomaterna som hamnat direkt på marken.

    Scilla ger de sig inte på heller förresten. Det finns massor i rabatten som förvildat sig och de blir aldrig angripna.

  • Äldre 30 Apr 22:15
    #8

    Vissa år har jag varit så upptahen att jag inte hunnit plantera förrän i man juni!

    Det går utmärkt!

    Allt mognar lite senare än grannarnas som sådde tidigt men alla mognar och går att äta.

    Tomat måste du plantera rätt sort på rätt plats. Vissa trivs på friland och vissa trivs bara i växthus.

    Jag köper bara tåliga sorter.

    Dill har jag också haft.Först året blev alla lockiga av någon sjukdom.Två år senare (i somras) blev alla jättebra.

    Det bästa att så är sånt du kan förvara i markällare eller frys.

    Gurkan och rädisorna måste man äta direkt och det kan bli lite tjatigt om man måste äta det varje dag. Numera sår jag bara en remsa gurkor.

    Jag hade squash en gång.Den växte lika bra som gurkorna.

    Gräslök och dill är jättebra att frysa in.

    Tydligen kan man frysa in tomat med samma resultat som jordgubbar men det får jag testa nästa år.

    De säljer skivad lök i mataffären så det går nog också men jag har inte testat för jag har de i matkällaren.

    Tydligen går det att frysa in rödbeta också.

    Ärter går säkert att odla utan att bli uppätet men att sitta skala de små är nog rätt jobbigt.

    Jag testade att plocka frö från en rädisa en gång.Aldrig mer!så smått och petigt det var!

    Att plocka frö från Ringblomma är lätt OM man hinner i tid!När fröerna är mogna skjuter de iväg.

    För några år sen hade jag petunia m.m. på balkongen. Jag reste på semster och allt vissnade utom petuniorna som mådde hur bra som helst!Så om du har torka nånstans eller nån du känner vill ha lättskötta blommor är de ett hett tips! De blommade hela sommaren

Svar på tråden Snigelstaket