• Alxx

    Lån till Hus/Kontantinsats

    Hej!

    Jag och min sambo är i tankar att köpa hus och tar gärna emot lite tips vad gäller lån.

    Jag får fast jobb efter sommaren och kommer då tjäna ca 24000 innan skatt, min sambo har fast jobb och tjänar lite över 25000. Vi bor i hyresrätt nu efter att mim sambo sålde sin bostadsrätt för några år sen.

    Vi var på banken för något halvår sen innan jag hade fast jobb och jobbade 100 %, då så hon att vi kunde låna 1,5 miljoner. Vi ska ha ett nytt möte snart men det är ju kontantinsatsen som är kruxet då jag inte har så mycket sparat och min sambo har endel men inte tillräckligt.

    Kan man låna till Kontantinsats? Om min mamma skulle gå i borgen med sitt hus, hur funkar det då? Vill ju inte sätta henne i någon tuff sits.

    Som sagt tar gärna emot tips från folk med erfarenhet:)

  • Svar på tråden Lån till Hus/Kontantinsats
  • Kjell2

    Bäst är nog att få med mamma. Så länge n betalar på lånet händet inget. Slutar ni betala kommer banken kräva pengar av mamma.

  • Carambolan

    Ni kan ta ett privatlån men de har ganska dyr ränta och med tanke på att ni har rätt låga inkomster båda två är risken stor att banken drar öronen åt sig. En inte helt ovanlig lösning i er sits är att föräldrarna lånar upp några hundra tusen på sina egna lågt belånade hus och i sin tur lånar er pengarna bakom kulisserna. Men det beror ju på vilka möjligheter föräldrarna har och hur självständig man själv vill känna sig.

  • snedtak

    Vilken prisklass skulle ni vilja köpa i? Hur mycket har ni sparat idag? Med lån på ca 1,5 miljoner behöver ni ca 260 000 i insats + pengar till lagfart och pantbrev. Sen kan det kännas skönt att inte vara helt barskrapad utan att ha en liten buffert när man flyttar in i hus.

    I första hand hade jag köpt något i en lägre prisklass om var er. I andra hand hade jag lånat privat av mamma eller annan släkting för att få ihop kontantinsatsen. Min bild är att bankerna inte kommer låna ut mer än 85% oavsett borgensman, men att borgensman hjälper om man har för låga inkomster eller osäker anställning.

    Om ni får ut ca 37-38 000 kanske ni kan spara 15-20 000 per månad om ni prioriterar sparandet. I den takten får ni snart ihop kontantinsatsen,

  • Alxx

    Min sambo har väl iallafall 80-90 tusen, jag själv har kanappt 10 då jag nu börjat spara på riktigt, vi har en släktings hus vi troligen kan köpa snart för 1,5 milj. Men jag vill egentligen inte bo där, då väntar jag hellre och köper något man verkligen vill ha. Vi har även ett barn så ibland går lite kostnader åt där också. Vi får väl helt enkelt vänta, även fast det kliar i fingrarna :)

  • Anonym (Obi Wan Kenobi)

    Banken kommer inte låna ut mer än 85% till er, även om mamma går i borgen.
    De som eventuellt kan låna ut till kontantinsatsen kommer ta en hög ränta.
    Den absolut bästa lösningen om ni absolut vill låna till kontantinsatsen är att mamma tar ett bolån på sitt hus och sedan lånar ut pengarna till er.

  • Inga bekymmer
    Alxx skrev 2018-04-30 23:47:20 följande:

    Min sambo har väl iallafall 80-90 tusen, jag själv har kanappt 10 då jag nu börjat spara på riktigt, vi har en släktings hus vi troligen kan köpa snart för 1,5 milj. Men jag vill egentligen inte bo där, då väntar jag hellre och köper något man verkligen vill ha. Vi har även ett barn så ibland går lite kostnader åt där också. Vi får väl helt enkelt vänta, även fast det kliar i fingrarna :)


    Ja, vänta då hellre om du känner att du inte vill bo där. Drömhuset kan man bara drömma om ifall man inte har flera miljoner att investera, men området bör ju kännas som ett bra val för en sett till hur man man bo. Vill man bo helt på landet eller med lantligt läge men ändå nära till affär, vårdcentral, fs, skola eller föredrar man lite tätare samhälle. Känslan av att man kan komma att trivas i huset måste finnas där. Beror ju också på hur mkt man kan och vill fixa själv i huset.

    Vi köpte 2011 och då var amorteringskraven inte så hårda, tack och lov. Hade inte mer än 60.000 sparat tror jag, men min mamma lånade ut 120.000 och sen betalade vi skulden till henne på 5 år. Tacksam för det och vet att inte alla har den möjligheten, men har ni det så blir det ju minst kostsamt för er. (Vi hade också bra bankkontakter så fick låna de 5 procent som saknades på insatsen med blancolån). Vårt hus landande på 1.260000 efter budgivning så vi har en låg kostnad med räntor och amortering på 5.200 kr/mån. Vår hyra innan vi flyttade låg på på drygt 7000, men sen är det ändå dyrare med hus eftersom villaförsäkring, sophämtning och andra konstanser tillkommer.

    Ni måste med nya kraven räkna ordentligt på hur ni kommer klara betala tex vid ny föräldraledighet om ni planerar för fler barn eller om nån blir sjukskriven eller så, för inte kul om det aldrig blir något över heller.
  • Anonym (Slotti)

    Idag tillåter inte bankerna att låna ut pengar till kontantinsats. Det är inte olagligt vad jag vet, men det är en policy som implementerades i början av 2018 av samtliga banker.

    Däremot så kan du söka lån genom en låneförmedlare, t.ex. Sambla.se. Av erfarenhet vet jag att man inte ska säga att det är till en kontantinsats, då får man inte ansöka. Utan säg att du ska använda pengarna till att köpa en bil t.ex. då är det lugnt. En positiv grej med låneförmedlare är att de jämför massor med banker, så räntan kan bli ganska låg (jag fick 3.25%, vilket ändå är OK).

    /Slotti

Svar på tråden Lån till Hus/Kontantinsats