• Bambi32

    Aktiv 3.5-åring!

    Hej, är det fler där ute med aktiva 3åringar?

    Vår son har varit en utmaning sedan han kom ut men är i andra perioder "enklare" och väldigt mysig omtänksam glad!

    Han är sen med språket så vi går hos logoped men vi tycker det börjar lossna nu. Han hade en körtel för 1 år sedan vilket operarades bort som satte ner hans hörsel.

    Vissa stunder är man så stolt över honom, han är lugn fin och lyssnar vad man säger medan andra är han så krävande. Te x när man är på middag hos andra är inte vi föräldrarna som kan sitta lugnt vid bordet många ggr, utan det är lugnt o fint första 45 Min sen är det krach boom, leksaker över hela golvet, sitter inte Still vid matbordet (aldrig gjort..utan går när han e klar) aktivitetsnivån går upp, ljudnivån går upp. Man blir helt svettig :(

    Vi kom fram till igår att såhär blir han med de "lugna" barnen, vi kunde räkna upp 3 barn där detta ofta sker medan med andra , med mer fart som han har, leks det ofta jättebra...

    Är inte det märkligt? Trodde det skulle va tvärtom.

    Vet inte vad jag vill med inlägget, och tack o lov är det många bra dagar men så kommer dessa perioder när man bara blir så less, tappar orken, undrar hur det ska gå i framtiden, börjar fundera på olika diagnoser...etc.

    Ska tilläggas att på förskolan har han varit kanske den som behöver extra av personalen, han leker bättre med äldre barn , är aktiv, kan inte vänta på sin tur. Kan slå sönder barns byggen (blir avundsjuk). Hur kommer man i bukt med detta? Är lösningen bara vänta ut tiden o låta honom bli äldre?

    Nån som känner igen sig?

    Allt gott från en mamma som älskar sin son men när han ser lugna barn sitta fint inser man ibland hur man har det

  • Svar på tråden Aktiv 3.5-åring!
  • mammalovis

    Tja, man får följa med där barnet är. Middagar i de intensivaste åldrarna är väl inte det enklaste. Vi har en aktiv son på 2,5 år som inte vill sitta snällt i vagnen längre och har varit och handlat med syskonen idag. De var inte så lugna kan jag väl erkänna, framför allt inte när vi skulle checka av om vi fixat allt (storhandlade).

    Alternativet är väl att ge dem en surfplatta att titta på den stunden de måste vara lugna eller låta barn vara barn. Barn är individer, så det finns allt från lugna till vilda. Mycket socker brukar speeda upp våra barn. Framför tv/surfplatta sitter de lugna en bra stund.

  • legomum

    Med två yrväder på 4.5 så utsätter jag mig inte för situationer då jag vet kommer bli mer jobbig än trevlig.

    Ska jag till affären och handla brukar jag gå förbi parken och de får leka av sig en del. När vi kommer till mataffären får de uppdrag och vi diskuterar och pratar hela tiden. Den taktiken är bäst hehe.

    Men jag har väldigt fysiska barn och de behöver röra på sig så utan en snabbis förbi parken blir allt mer utmanande.
    (så gjorde vi även på julafton innan vi skulle till farmor o farfar två timmar i parken....*mindre nöjd mamma* men julen blev lugnare)

  • LFF

    Att kräva att en 3,5-åring ska vara lugn i längre stunder är helt galet. Det är absolut inget fel på din son. Se bara till att han får utlopp för sin energi.

    För oss var steg ett till att få ut energin att de började med sina balanscyklar. Då var de 2,5 år ungefär. Ett år senare började de med vanlig cykel och lärde sig fort att cykla utan stödhjul. Nu är de 4,5 år (tvillingar) och så sent som igår cyklade vi ca 1 mil utan problem. I lördags började de med fotboll och i synnerhet den ene sprang omkring som en galen iller med bollen i 15 minuter innan fotbollsskolan började.

    Så, gör slut på lite (mycket) energi innan dessa sammankomster så kommer det bli lugnare.

  • summa21

    Sitter han lugnt i 45 minuter eller missförstår jag det? Jag tycker det låter helt normalt. Jag känner inget barn i den åldern som skulle sitta still längre en så, de flesta sitter inte 45 minuter

  • CA3

    Jag tror att ni har en helt normal 3,5 åring. De har spring i benen och det är helt i sin ordning. Kanske kan man ta med en surfplatta om han gillar det? Då kan han  titta på den i exempelvis 30 minuter så får ni lite längre tid vid middagsbordet? 

  • Bambi32

    Tack för alla svar!

    Jag vet att alla barn e olika. Men idag hade han te x bråkat hela dagen på förskolan,..puttay barn så de gjorde illa sig, puttat, kastat saker på barn och när jag kom hade han tömt en stor hink sand över ett barn som satt otröstlig i pedagogens famn....

    Imorse var han jättetrött o vi fick knappt upp honom, blev en del tjaffs över det..gråt..skrik från honom. Alltså inte lite utan utbrott-gråt...men förskoleläraren sa att idag var han extrem!!

    Hur kul känns det att lämna honom imorgon när han va såhär idag?

    Ska tilläggas att vi snart ska till BUP för råd o tips. Är medveten om att han kanske har några svårigheter (eller inte...får tidigt än kanske att veta det) men det är oerhört psykiskt påfrestande att ha ett barn som skadar andra :(((

  • LFF
    Bambi32 skrev 2018-05-02 16:24:07 följande:

    Tack för alla svar!

    Jag vet att alla barn e olika. Men idag hade han te x bråkat hela dagen på förskolan,..puttay barn så de gjorde illa sig, puttat, kastat saker på barn och när jag kom hade han tömt en stor hink sand över ett barn som satt otröstlig i pedagogens famn....

    Imorse var han jättetrött o vi fick knappt upp honom, blev en del tjaffs över det..gråt..skrik från honom. Alltså inte lite utan utbrott-gråt...men förskoleläraren sa att idag var han extrem!!

    Hur kul känns det att lämna honom imorgon när han va såhär idag?

    Ska tilläggas att vi snart ska till BUP för råd o tips. Är medveten om att han kanske har några svårigheter (eller inte...får tidigt än kanske att veta det) men det är oerhört psykiskt påfrestande att ha ett barn som skadar andra :(((


    Det är inte kul att ha ett barn som inte "uppför" sig. Men, när mina killar är trötta så har de svårare att hålla sig "i skinnet". När den ene är trött och saker inte går precis som han vill eller har tänkt sig så blir han "bråkig". Han skriker, han blir utåtagerande om någon tar tag i honom, han springer iväg om han har möjlighet.

    Vi har förstående pedagoger som lärt sig hur man både ska förhindra att det blir "kris och katastrof" och hur man hanterar dem om det faktiskt går åt skogen.

    Har ni haft mycket aktiviteter i helgen (när det varit långhelg)? Gjorde ni mycket igår? Mina killar blir ofta "aktivitetsbakis" när det hänt mycket (tröttare, grinigare, gnälligare, tänk på hur en vuxen som är bakis kan vara) så dagen innan förskoledag efter flera dagar med mer aktiviteter måste vara förhållandevis lugn.

    När han dessutom är försenad i språket och inte riktigt kan förmedla vad det är som felas så blir det extra mycket frustrationer i kroppen, tillsammans med denna extra trötthet etc.

    Så, se det inte som ett misslyckande, det som skett idag. Det är det inte! Det är absolut inte ett dugg roligt när man kommer till förskolan och får höra att ens barn betett sig som en "idiot", jag vet det väldigt väl. Ta nya tag, se över hur ni ska underlätta för honom och se vad det är som kan trigga dessa utbrott och hur ni kan förebygga dem.
  • Bambi32

    Tack för det bästa input jag någonsin kunde få en dag som denna. Ska sätta mig med sambon o diskutera helgen, vad vi gjorde åt..hitta ett mönster utifrån hans beteende idag.

    Tack igen!

  • LFF
    Bambi32 skrev 2018-05-02 17:00:46 följande:

    Tack för det bästa input jag någonsin kunde få en dag som denna. Ska sätta mig med sambon o diskutera helgen, vad vi gjorde åt..hitta ett mönster utifrån hans beteende idag.

    Tack igen!


    Vill du bolla är fet bara att skicka ett mess. <3
Svar på tråden Aktiv 3.5-åring!