• Äldre 1 May 19:22
    12766 visningar
    19 svar
    19
    12766

    Stör mig på sambons hund

    Jag har kommit till ett dilemma som jag själv inte kan lösa. Ska försöka göra detta kort.

    Sambon har en hund, 2,5 år. Jag själv har två stycken, 5 & 4 år gamla. Samtliga är av en liten ras.

    Alla hundarna funkar bra tillsammans och i våran familj.

    MEN, sambons hund klarar inte av hund &

    Människomöten. Detta är något som jag finner pinsamt, irriterande & tråkigt. Vi har tränat på ett vardagligt sätt. Det är jag som har hand om hundarna för det mesta på vardagarna då sambon oftast är borta 6-18 samt ibland borta hela veckor. Jag har tappat motivationen, jag är bara trött på den hunden... Jag tjatar och ber sambon träna hunden men ingenting händer & jag får PANIK! Jag har kommit till den punkten där jag inte orkar mer & ?hotat? om att lägga ut hunden på blocket, något sambon inte vill, såklart.

    Jag vill så gärna kunna gå en promenad och slippa ta omvägar och hela tiden vara på min vakt eller få arga blickar av folk som vill klappa men istället blir utskällda så fort hans hund är med. I helgen så gick det så långt så att hunden bet mig i näsa när jag försökte tillrätta visa honom.

    Så mitt dilemma är, va fan ska jag göra? Jag kan inte strunta i att ta hand om hunden, såklart. Jag kan inte fortsätta säga åt sambon, fast än inget händer.

    Hur långt ska det gå innan något händer och OM inget händer vad ska jag då göra? Jag kan inte leva med hunden som det är nu, men jag kan inte heller träna hunden då jag konstant känner en irritation mot hunden, och sen vill jag inte heller att sambon ska känna att jag löser det så fort han struntar i något tillräckligt länge.

  • Svar på tråden Stör mig på sambons hund
  • Äldre 1 May 19:27
    #1

    Att hunden bits är oacceptabelt.
    Om inte sambon agerar NU måste hunden bort, helt klart.

  • Äldre 1 May 19:32
    #2

    Vad gör hunden mer än att skälla om en främling försöker klappa den? Jag kan tycka att det är dumt av folk att klappa en hund de inte känner... Istället för att ge dig arga blickar när hunden skäller för att de försöker klappa den så borde de skämmas.

  • Äldre 1 May 20:17
    #3

    Hur gjorde du när du tillrättavisade den? Vad gör du när den skäller på andra? Varför ska främmande människor prompt klappa ers hundar? Säg nej helt enkelt.

  • Äldre 1 May 20:46
    #4

    Nu tycker jag inte man ska tillrättavisa hundar. Att hunden bits tycker jag absolut inte är en dealbreaker, speciellt inte vid en tillrättavisning i en trängd situation. Däremot låter det som att din sambo får shape:a upp och ta sitt ansvar gällande sin egen hund. Han verkar ha en väldigt omogen och oseriös inställning till det hela. Jag hade helt enkelt slutat gå ut med hunden/engagera mig i den till dess att han börjar ta sitt ansvar och träna den.

    Med det sagt instämmer jag med ovan talare, att det absolut inte är någon rättighet för främmande människor att klappa ens hund. Min skäller eller bits förvisso inte, men tycker inte om att bli klappad av främlingar, och jag föredrar att skydda min hund framför främmande människors egon ;)

    Är de andra hundarna lugna när den gör sina utfall?

  • Äldre 1 May 22:18
    #5

    Bara att sätta hårt mot hårt. Sambon får ta ansvar för sin egen hund. Den får vara på dagis eller pensionat  (bekostat av sambon och inte en del av era gemensamma utgifter) när han inte är hemma. Han får ta den på promenader och träning när han är hemma.

    Om/när hunden är tränad och kan uppföra sig på ett acceptabelt sätt, så kan ni återgå till ett "gemensamt hundägande".

  • Äldre 2 May 00:28
    #6
    -1 +1
    PatiencePro skrev 2018-05-01 19:22:54 följande:

    Jag har kommit till ett dilemma som jag själv inte kan lösa. Ska försöka göra detta kort.

    Sambon har en hund, 2,5 år. Jag själv har två stycken, 5 & 4 år gamla. Samtliga är av en liten ras.

    Alla hundarna funkar bra tillsammans och i våran familj.

    MEN, sambons hund klarar inte av hund &

    Människomöten. Detta är något som jag finner pinsamt, irriterande & tråkigt. Vi har tränat på ett vardagligt sätt. Det är jag som har hand om hundarna för det mesta på vardagarna då sambon oftast är borta 6-18 samt ibland borta hela veckor. Jag har tappat motivationen, jag är bara trött på den hunden... Jag tjatar och ber sambon träna hunden men ingenting händer & jag får PANIK! Jag har kommit till den punkten där jag inte orkar mer & ?hotat? om att lägga ut hunden på blocket, något sambon inte vill, såklart.

    Jag vill så gärna kunna gå en promenad och slippa ta omvägar och hela tiden vara på min vakt eller få arga blickar av folk som vill klappa men istället blir utskällda så fort hans hund är med. I helgen så gick det så långt så att hunden bet mig i näsa när jag försökte tillrätta visa honom.

    Så mitt dilemma är, va fan ska jag göra? Jag kan inte strunta i att ta hand om hunden, såklart. Jag kan inte fortsätta säga åt sambon, fast än inget händer.

    Hur långt ska det gå innan något händer och OM inget händer vad ska jag då göra? Jag kan inte leva med hunden som det är nu, men jag kan inte heller träna hunden då jag konstant känner en irritation mot hunden, och sen vill jag inte heller att sambon ska känna att jag löser det så fort han struntar i något tillräckligt länge.


    Hundar märker när man gör skillnad på de.

    Alla hundar ska vara ERA inte mina och dina.

    Klarar du av att uppfostra dina egna hundar klarar du av sambons med.

    Det är bara att visa vem som bestämmer. Jag har uppfostrat massor av hopplösa vuxna hundar som trodde att det var de som bestämde eftersom ägarna lät de.Jag visade hundarna att JAG bestämmer.
  • Äldre 2 May 05:10
    #7

    Du får lägga av med att låta främmande människor klappa hunden, och om du med "tillrättavisning" menar en fysisk korrigering är det en bra idé att ge upp med det också, det kommer inte att förbättra vare siug hundmöten eller människrelationer. 


    Leta upp en trevlig tränare som arbetar med positiv förstärkning och skicka dit hund med husse! :)  


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Äldre 2 May 05:14
    #8

    ... med positiv förstärkning menar jag belöningsinriktat. Jag tappar visst min terminologi såhär på morgonkvisten. Skäms


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Äldre 2 May 05:39
    #9

    Att tillrättavisa en osäker hund resulterar oftast i att hunden går i försvar vilket är helt naturligt. Vilka träningsmetoder har ni använt för att jobba bort problemet? Kan förstå att du tycke det är jobbigt att  jobba med sambons hund men det är ju inget jätteproblem att jobba bort bara man har kunskapen.

  • Äldre 2 May 07:06
    #10

    Sen är det inte hundens fel. Att säga att man är trött på den och inte kommer gå ut med den är bara elakt och det drabbar ett oskyldigt djur före det drabbar din sambo. Tycker nog du ska kunna klara av den om du klarar av dina egna.

  • Äldre 2 May 09:18
    #11

    Halloj! Ska försöka svara på allas funderingar & ge klarhet.

    Det behöver inte vara människomöten med en människa som ska klappa. det kan vara en man som står 20 meter ifrån oss eller någon som ?hejar? när vi går förbi.

    Jag har varit väldigt tydlig med min sambo sen han bestämde sig för att skaffa hunden att jag inte vill vara den omsorgstagande. Jag gosar med hunden hemma, jag går ut med den och lägger inte så stor märkvärdig skillnad på de tre, även om de möjligen märker av det. Det är främst sambon som får höra det samt den här irritationen som jag kan bära på.

    Jag hade absolut kunnat träna hunden, men jag varken vill eller orkar. Det borde inte vara mitt ansvar heller kan jag tycka, även om jag dras med promenaderna för det mesta pga studier.

    Vad det häller tillrättavisning så har vi testat det mesta, ?strängt? nej, positiv belöning, miljöer som har många intryck, miljöer med få intryck, vattenspruta och även doft halsband i ett svagt ögonblick. Atm kör jag med att sätta mig på huk, korta in kopplet och försöka fånga hundens uppmärksamhet.

  • Äldre 2 May 09:22
    #12
    viseversa skrev 2018-05-02 07:06:24 följande:

    Sen är det inte hundens fel. Att säga att man är trött på den och inte kommer gå ut med den är bara elakt och det drabbar ett oskyldigt djur före det drabbar din sambo. Tycker nog du ska kunna klara av den om du klarar av dina egna.


    Jag har aldrig påstått att det är hundens fel, det är min sambo som inte varit seriös i träningen. Jag har även sagt att jag självklart inte kan strunta i att rasta hunden. Du får gärna finna mig elak. Jag älskar alla tre, men jag har inte energin, motivationen eller tiden att träna upp sambons hund.
  • Äldre 2 May 10:24
    #13
    PatiencePro skrev 2018-05-02 09:22:56 följande:
    Jag har aldrig påstått att det är hundens fel, det är min sambo som inte varit seriös i träningen. Jag har även sagt att jag självklart inte kan strunta i att rasta hunden. Du får gärna finna mig elak. Jag älskar alla tre, men jag har inte energin, motivationen eller tiden att träna upp sambons hund.
    När man läser vad du skriver i ts så låter det inte så. Där är det bara irritation över hunden. Att främlingar inte kan klappa(VARFÖR ska dom klappa?) gnäll gnäll gnäll. Frågar igen hur du "tillrättavisade" hunden som gjorde att den reagerade som den gjorde?!
  • Äldre 2 May 11:02
    #14
    viseversa skrev 2018-05-02 10:24:26 följande:

    När man läser vad du skriver i ts så låter det inte så. Där är det bara irritation över hunden. Att främlingar inte kan klappa(VARFÖR ska dom klappa?) gnäll gnäll gnäll. Frågar igen hur du "tillrättavisade" hunden som gjorde att den reagerade som den gjorde?!


    Ja jag var i skrivande stund extremt irriterad, är du aldrig irriterad? Jag har förtydligat i ett inlägg att det inte endast handlar om folk som vill klappa, utan det kan vara folk som går förbi, hejar eller dylikt.

    En man kom fram med sin hund & frågade om dem skulle hälsa, hunden skällde och hade panik så jag lyfte upp honom och sa att det funkar inte för han är rädd. Vänder mig om och går något steg och då bet han mig i näsan. Hade jag ansett att hunden var aggressiv hade jag avlivat honom eller omplacerat honom. Men jag förstår att han agerade i rädsla. Möjligen skulle jag inte lyft upp honom där och då, men det var ett beslut jag tog.

    Det jag vill, är att min sambo ska börja träna sin hund, och hur jag kan motivera honom för detta. Möjligen tips på tillvägagångssätt. Jag är fruktansvärt irriterad, men jag behandlar inte hunden annorlunda, jag är inte dum mot hunden eller vanvårdar den. Vill jag träna honom? Nej det vill jag inte. Kan jag träna honom? Absolut hade jag kunnat det.
  • GGN
    Äldre 2 May 11:05
    #15

    Skaffa inga barn med honom...

  • Äldre 2 May 13:12
    #16
    PatiencePro skrev 2018-05-02 11:02:26 följande:
    Ja jag var i skrivande stund extremt irriterad, är du aldrig irriterad? Jag har förtydligat i ett inlägg att det inte endast handlar om folk som vill klappa, utan det kan vara folk som går förbi, hejar eller dylikt.

    En man kom fram med sin hund & frågade om dem skulle hälsa, hunden skällde och hade panik så jag lyfte upp honom och sa att det funkar inte för han är rädd. Vänder mig om och går något steg och då bet han mig i näsan. Hade jag ansett att hunden var aggressiv hade jag avlivat honom eller omplacerat honom. Men jag förstår att han agerade i rädsla. Möjligen skulle jag inte lyft upp honom där och då, men det var ett beslut jag tog.

    Det jag vill, är att min sambo ska börja träna sin hund, och hur jag kan motivera honom för detta. Möjligen tips på tillvägagångssätt. Jag är fruktansvärt irriterad, men jag behandlar inte hunden annorlunda, jag är inte dum mot hunden eller vanvårdar den. Vill jag träna honom? Nej det vill jag inte. Kan jag träna honom? Absolut hade jag kunnat det.
    Jo klart jag är irriterad men jag låter inre det drabba mina barn eller min hund.
  • Äldre 2 May 17:50
    #17
    PatiencePro skrev 2018-05-02 11:02:26 följande:
    Ja jag var i skrivande stund extremt irriterad, är du aldrig irriterad? Jag har förtydligat i ett inlägg att det inte endast handlar om folk som vill klappa, utan det kan vara folk som går förbi, hejar eller dylikt.

    En man kom fram med sin hund & frågade om dem skulle hälsa, hunden skällde och hade panik så jag lyfte upp honom och sa att det funkar inte för han är rädd. Vänder mig om och går något steg och då bet han mig i näsan. Hade jag ansett att hunden var aggressiv hade jag avlivat honom eller omplacerat honom. Men jag förstår att han agerade i rädsla. Möjligen skulle jag inte lyft upp honom där och då, men det var ett beslut jag tog.

    Det jag vill, är att min sambo ska börja träna sin hund, och hur jag kan motivera honom för detta. Möjligen tips på tillvägagångssätt. Jag är fruktansvärt irriterad, men jag behandlar inte hunden annorlunda, jag är inte dum mot hunden eller vanvårdar den. Vill jag träna honom? Nej det vill jag inte. Kan jag träna honom? Absolut hade jag kunnat det.
    Om din sambo inte förstår att hunden mår dåligt i sin osäkerhet och behöver hjälp med att hantera sin rädsla så tycker jag faktiskt han inte borde ha hund utan råder er att omplacera den till någon som har intresset och kunskapen att stärka hundens självförtroende och jobba med hunden. Även om din sambo tar sig i kragen och börjar tex skvallerträna så måste även du träna hunden konstant när du ansvarar för den. Det hela bygger ju på att hunden ska "lyckas" i alla situationer, inte bara när din sambo är ute med den för då kommer ni vara kvar på ruta 1. Räkna också med att det kommer ta tid eftersom ni använt antiskallhalsband, vattenspruta, fyat osv vilket bara stärkt hundens rädsla och osäkerhet. 
    Fundera på om inte du kan stötta sambon i tex spårträning och skvallerträning om han nu bestämmer sig för att ta tag i problemet....är varken du eller han beredda att hjälpa hunden så får ni helt enkelt omplacera till någon som kan tillgodose hundens behov.
  • Äldre 3 May 14:45
    #18
    +1
    PatiencePro skrev 2018-05-02 09:22:56 följande:
    Jag har aldrig påstått att det är hundens fel, det är min sambo som inte varit seriös i träningen. Jag har även sagt att jag självklart inte kan strunta i att rasta hunden. Du får gärna finna mig elak. Jag älskar alla tre, men jag har inte energin, motivationen eller tiden att träna upp sambons hund.
    Kan du inte ta ut sambons hund på en egen kortare promenad mitt på dagen. bara så denne kan kissa och bajsa så får han gå längre promenader på morgonen och kvällen?
  • Äldre 3 Jul 09:19
    #19

    Förstår din frustration. Det är otroligt irriterande att människor ska skaffa hund lättvindigt och inte ha kunskap eller vilja att göra sitt yttersta för att hunden ska bli välfungerande, och att man ska komma som räddning och i stort sett vara den som möjliggör att denna person kan ha hund eller får en väluppfostrad hund. Det ska dessa personer göra själva, allt annat är oansvarigt.

Svar på tråden Stör mig på sambons hund