• Äldre 1 May 22:27
    5665 visningar
    5 svar
    5
    5665

    Tecken på utbrändhet

    Hej! Jag har en fundering på tecken på utbrändhet? Både precis innan och när man räknas till utbränd. Vad är varningstecken och hur allvarligt är tecknen? Tecken på att det snart är på g och vad är snart? Dagar, veckor, månader eller år? Tack för hjälpen.

  • Svar på tråden Tecken på utbrändhet
  • Äldre 1 May 22:36
    #1

    Mina symptom var;

    Sjukligt trött, kände mig aldrig utvilad.

    Minnet... glömde saker konstant!!!

    Lättirriterad

    Svårt att fokusera

    Otroligt känslig för ljud

    Feber som kom och gick utan att jag var sjuk

    Tyckte livet kändes allmänt hopplöst ibland samtidigt som jag älskade det, lite berg och dalbana med känslorna.

    Mot slutet var jag så trött att jag knappt orkade med mig själv... hade dock två barn att ta hand om och i samma veva bröt jag armen. Livet var rätt kämpigt just då.

    Nu är jag frisk, men har fortfarande svårt för höga ljud, stora folksamlingar ibland och minnet är lite förstört. Skriver upp saker på armen för lappar och mobil funkar inte. Märker väldigt lätt när symptomen smyger tillbaka och då är det viktigt att man lyssnar på kroppen.

  • Äldre 2 May 22:14
    #2

    Jag är alltid trött, ont i huvudet och periodvis illamående och samtidigt känner jag mig alltid hungrig och ofta ont i magen. Minnet är som bortblåst och jag ser bara problem i allt. Ser allt som måste göras men kan inte ta mig för det. Har haft ont typ hjärta/lungor någonstans. Tycker mig bli snabbt andfådd och fort mjölksyra, och totalt utmattad... Jag gnisslar tänder på nätterna så jag får tandvärk och ont i köken. Känner mig inte utbränd men funderar om det börjar bli för många varingstecken eller om jag kan fortsätta som jag gör fram till sommaren när det lugnar ner sig.

  • Anonym (L)
    Äldre 2 May 22:18
    #3
    lullis94 skrev 2018-05-02 22:14:35 följande:

    Jag är alltid trött, ont i huvudet och periodvis illamående och samtidigt känner jag mig alltid hungrig och ofta ont i magen. Minnet är som bortblåst och jag ser bara problem i allt. Ser allt som måste göras men kan inte ta mig för det. Har haft ont typ hjärta/lungor någonstans. Tycker mig bli snabbt andfådd och fort mjölksyra, och totalt utmattad... Jag gnisslar tänder på nätterna så jag får tandvärk och ont i köken. Känner mig inte utbränd men funderar om det börjar bli för många varingstecken eller om jag kan fortsätta som jag gör fram till sommaren när det lugnar ner sig.


    Lyssna på din kropp och vad den signalerar, den ljuger inte!

    Det är en sak att förebygga utbrändhet, att bromsa dig nu innan du slår i väggen,

    Att slå i väggen det är inget man bara vaknar ur och kan ruska av sig över en dag, har du nekat dig själv allt du behöver så långt att du smäller in i väggen så kommer det kosta dig massa massa tid från ditt liv, så lyssna på kroppen medan du har valet att bromsa.
  • Anonym (Varit där)
    Äldre 2 May 22:20
    #4

    Tyvärr är det ofta när det lugnar ner sig efter långvarig psykisk stress som stormen kommer på allvar. Hoppas att du klarar dig!

  • Äldre 3 May 09:05
    #5
    Anonym (Varit där) skrev 2018-05-02 22:20:41 följande:

    Tyvärr är det ofta när det lugnar ner sig efter långvarig psykisk stress som stormen kommer på allvar. Hoppas att du klarar dig!


    Jaså? Hur menar du då? Har upplevt det och i så fall hur blev det för dig?
Svar på tråden Tecken på utbrändhet