• Anonym (1)

    P-piller

    Så jag har ätit Prionelle 28 i ca 3-4v nu och har tappat aptiten och fått extrem huvudvärk (migränn liknande huvudvärk) är detta normalt, går det över? Ska jag byta sort? I sånna fall vilken? Ska jag sluta ta dom direkt? Har googlat massor och det jag fått up är att man brukar gå up i vikt och få ökad aptit men känns som det blivit helt tvärtom för mej? (Ursäkta stavfel.. dyslektiker)

  • Svar på tråden P-piller
  • Anonym (Byb)

    Inget profs, man p-piller ändrar din hormonbalans i kroppen. Om du far illa av p-piller sluta genast. Hormoner styr 1000 och åter 1000 funktioner i kroppen. Fundera på spiral kanske? Ett mer lokalt preventivmedel. Eller kodis. Eller dildo/torr juck. Kontentan är, sex är inte så viktigt att du ska må dåligt för ett ligg då å då. Imo

  • Anonym (1)
    Anonym (Byb) skrev 2018-05-02 02:19:18 följande:

    Inget profs, man p-piller ändrar din hormonbalans i kroppen. Om du far illa av p-piller sluta genast. Hormoner styr 1000 och åter 1000 funktioner i kroppen. Fundera på spiral kanske? Ett mer lokalt preventivmedel. Eller kodis. Eller dildo/torr juck. Kontentan är, sex är inte så viktigt att du ska må dåligt för ett ligg då å då. Imo


    Tror inte skulle klara av spiral har en extrem rädsla för nålar, sprutor, kanyler allt som handlar om doktor och metal haha. Såg bild på spiral när jag va hos barnmorskan och fick lite småpanik bara av det Drf jag tar p-piller. Vart i ett förhållande snart ett år och ingen av oss är redo för barn än så något skydd måste vi ha och han hatar kondomer. Kan man inte bara byta till några andra ppiler?
  • Anonym (Byb)

    Asså som jag skrev.... p-piller påverkar dina hormoner.... allt från hunger till avsöndrandet av döda hudceller eller producktionen av proteinet som i sin tur gör att kroppen bildar röda blodceller (hb)... så nej... far du illa av p-piller, sluta med dom.

    Jag klipte strängen (sädesledaren) när det stod klart att min sambo inte kunde ta p-piller eller spiral.

    Men utsätt dig inte för risker bara för sex!

  • Anonym (E)
    Anonym (1) skrev 2018-05-02 02:27:49 följande:
    Tror inte skulle klara av spiral har en extrem rädsla för nålar, sprutor, kanyler allt som handlar om doktor och metal haha. Såg bild på spiral när jag va hos barnmorskan och fick lite småpanik bara av det Drf jag tar p-piller. Vart i ett förhållande snart ett år och ingen av oss är redo för barn än så något skydd måste vi ha och han hatar kondomer. Kan man inte bara byta till några andra ppiler?
    Klart du kan byta till andra p-piller.

    Prionelle är kombinerade p-piller, jag skulle rekommendera minipiller (om du tittar på listorna över eventuella biverkningar mellan t.ex. Amorest 28 och Cerazette så förstår du). 

    Vanligtvis brukar de väl dock säga att man bör gå på p-pillerna i minst 3 månader, kroppen ska vänja sig. Jag hade själv illamående och huvudvärk av och till de första 2 månaderna när jag gick på Cerazette. Men kontakta personen som skrev ut pillerna till dig, kanske kan du byta till något annat direkt  men det är ju inte omöjligt att det bara är kroppen som ska vänja sig vid det du går på nu. 

    Men vill be dig att vara uppmärksam på ditt mående. Ta det från en som själv härdat ut, plågat sig igenom biverkningar, testat kombinerade, stav och mini, gett dem år av livet. Det är inte värt det. Min sambo hatar också kondomer men han får ta det. Den sätts på under sexet och tas av efter sexet till skillnad från hormonerna som går ut över livet, känslorna, vardagarna, 24/7. 
  • Anonym (E)
    Anonym (E) skrev 2018-05-02 07:14:44 följande:
    Klart du kan byta till andra p-piller.

    Prionelle är kombinerade p-piller, jag skulle rekommendera minipiller (om du tittar på listorna över eventuella biverkningar mellan t.ex. Amorest 28 och Cerazette så förstår du). 

    Vanligtvis brukar de väl dock säga att man bör gå på p-pillerna i minst 3 månader, kroppen ska vänja sig. Jag hade själv illamående och huvudvärk av och till de första 2 månaderna när jag gick på Cerazette. Men kontakta personen som skrev ut pillerna till dig, kanske kan du byta till något annat direkt  men det är ju inte omöjligt att det bara är kroppen som ska vänja sig vid det du går på nu. 

    Men vill be dig att vara uppmärksam på ditt mående. Ta det från en som själv härdat ut, plågat sig igenom biverkningar, testat kombinerade, stav och mini, gett dem år av livet. Det är inte värt det. Min sambo hatar också kondomer men han får ta det. Den sätts på under sexet och tas av efter sexet till skillnad från hormonerna som går ut över livet, känslorna, vardagarna, 24/7. 
    Tillägg: Eller så kan du testa pessar eller femidom? Är själv sugen på det, det enda som hindrat mig är det att det är svårt att testa ut rätt storlek och är inte så billigt. 
  • Mittiprick

    Det låter som typiska biverkningar man kan få i början. Jag tycker du ska ge det mer tid. Det kan ta upp till 6 månader innan kroppen fattat och vant sig. Mår man fortfarande dåligt efter det bör man byta.

    Men det tar nästan garanterat länge tid än några veckor att vänja sig. Så förväntar du dig att må precis som vanligt direkt så är nog hormonella preventivmedel inte något för dig.


    Tells it the way it is.
Svar på tråden P-piller