• Äldre 2 May 06:08
    9125 visningar
    15 svar
    15
    9125

    Är det normalt att sonen vaknar 10-15 ggr/natt fortfarande?

    Min son på 21 månader har sedan han föddes sovit oroligt och vaknar minst 10 ggr/natt.

    På BVC har vi sagt detta sedan han föddes och de har sagt "när han blir tre månader, då kommer han börja sova bättre" " När han bli sex månader, då ska du se att han börjar sova mer" " när han blir ett år, då kommer sömnen bli mer jämn" " när han börjar dagis, så kommer han sova hela natten" "jag vet hur jobbigt det är, mitt barn var likadan, försök få avlastning".

    Efter att han började dagis sover han mindre under dagen i jämförelse med hemma. Han vaknar av minsta ljud och har svårt att somna, så där finns det fler "störningsmoment".

    Han fick första tre månaderna försöka att sova i säng bredvid vår, men pågrund av att jag fick hämta upp honom 15-20 ggr/natt och alla ryggskott det genererade i så sov han sedan hos oss.

    Nu har vi sedan tre veckor försökt att han ska sova i sin säng i anslutning till våran men när man sövt om honom 10 ggr så brukar vi ta över honom då det är lättare gjort när han ligger tätt bredvid.

    Vi står snart inte ut. En bra natt vaknar han nio gånger, sedan är der inte ovanligt att det passerar tjugo gånger. Vaknar alltid av ett skrik och gråt, och att han måste ha hjälp att somna om.

    Han äter mkt lite hemma, några ärter och någon pastabit, kanske lite majs. Annars just inget. Har försökt med ALLT. På dagis påstår dem att han alltid äter "en portion" hur mkt nu det är.

    Äter absolut inget animaliskt hemma av någon oförklarlig anledning.

    Han är en väldigt aktiv pojke, kan inte sitta still så man tycker att han skulle behöva sova och äta för att orka.

    Kanske därför det oftast är gnäll och skrik vaken tid också.

    Har länge velar ha utredning om han är känslig mot något födoämnen iom de skrikande uppvaken.

    Till saken hör också att han bajsar ofta och mkt (hur nu han kan ha något att bajsa ut) 4-5 ggr/dag och oftast löst.

    Han är en trygg pojke på dagen men natten verkar vara fruktansvärd och han vill alltid känna hudkontakt för att ens kunna somna om.

    Långt inlägg men hjälp, ska det vara såhär? Känns oerhört tröstlöst då det inte ger sig.

    Tacksam för era åsikter.

  • Svar på tråden Är det normalt att sonen vaknar 10-15 ggr/natt fortfarande?
  • Äldre 2 May 06:15
    #1
    +1

    Nej, det är inte normalt. Kontakta barnkliniken på ert närmaste sjukhus för råd och hjälp.

  • Äldre 2 May 06:53
    #2

    Tufft och känner också igen mig. Båda mins pojkar har sovit så med. Äldsta började sova mer el mindre hela nätter vid tre år. Den andra vid fyra år. Nu är de 6 och 9 och vaknar fortfarande ofta ngn gång.

    Till oss sade dem att det inte är ovanligt el behöver vara ngt ?fel? att de vaknar mkt under de första åren. Vår yngsta utreddes också för allergier etc. Han åt och äter fortfarande dåligt. Bajsar hårt varvat löst flera ggr/dag. Men inget har visat ngt. Vi blev erbjudna sömnmedicin till honom, men tackade nej. Men det är tufft. Kände oro att han aldrig gick ner i djupsömn och hann återhämta sig för inlärning mm.

  • Äldre 2 May 07:05
    #3

    Nej det är inte normalt.

    Vår son var likadan. Vi gjorde massor med undersökningar men till slut gav de honom diagnosen grav sömnstörning. Han kom aldrig ner i djupsömn vilket blir skadligt för hjärnan om det pågår för lång tid.

    När han var två år fick vi sömnmedicin villet räddade oss. Han vaknade fortfarande, men upp till 6 ggr istället för 15. Och han blev ett helt annat barn som skrattade om dagarna och var glad.

    Så kontakta vården och se om de kan hjälpa er.

  • Äldre 3 May 11:01
    #4

    Tack för era svar. Har nu bokat tid och får träffa läkare om tre veckor. Tråkigt bara att BVC alltd proppsar på att vi "bara ska bita ihop, i några år".

  • Äldre 3 May 11:28
    #5
    Sommar26 skrev 2018-05-03 11:01:36 följande:

    Tack för era svar. Har nu bokat tid och får träffa läkare om tre veckor. Tråkigt bara att BVC alltd proppsar på att vi "bara ska bita ihop, i några år".


    Bvc är nötter. Sonen visade sig även ha mjölkproteinallergi och hemska magsmärtor. Enligt bvc var det helt normalt att barn har ont i magen och nästan vrider sig i smärtor. Idioter..

    Mitt tips är att stå på er. Även hos läkaren. Det är normalt att barn vaknar på natten men det är inte normalt att vakna 20 ggr. Nämn även om ni märker att det påverkar barnet för då tar vården det på lite mer allvar.. Lycka till!
  • Äldre 3 May 11:31
    #6

    Min vän har en dotter som vaknat otaligagånger per natt sedan födseln och så höll det på i många år. Hennes pappa var likadan sa hans mamma. Har inte ansetts vara något fel på henne för det.

  • Äldre 4 May 07:22
    #7

    Min son vakna en massa gånger per natt och BVC sa att det var normalt. Var precis som med din son att han vakna skrikandes. Men det visa sig att han hade ont i ryggen, vi gick till em kiropraktor och fick hjälp. Gick totalt 5 gånger och märkte skillnad efter 2 gånger. Sen börja vi även ge omega3 (morepa mini) och då blev sömnen ännu bättre. Låter ju även som han är känslig mot något så en koll om han är födoämneskänslig är nog bra

  • Äldre 4 May 07:41
    #8

    Har ni testat mjölkproteinfri kost? Kan ju vara värt att prova i alla fall.

  • Äldre 4 May 08:09
    #9

    Det låter ju som någon födoämnesallergi. Det är vanligt att barn som har allergi sover väldigt dåligt. Speciellt när han också är lös i magen, och vaknar skrikande. Låter ju som att han har ont i magen.

    BVC brukar vara väldigt sega på att utreda allergi så man får ligga på rätt hårt.

    Bra att ni fått tid... lite långt med 3 månader dock. Ett vanligt pricktest kan de väl göra på vc?

  • Äldre 26 May 22:50
    #10

    Vi har haft samma med vår 16-månaders fast vi har fått hjälp av både bvc och barnmedicin. Provat allt från akupunktur, tyngdtäcke, kostförändrinhar, varmt/svalt i rummet och melatonin och olika allergimediciner som ska göra barnet dåsigt. Inget har funkat. Tillslut gick jag till en kvinna som utför healing och trots att jag knappt tror att det är sant så var det det som gjorde skillnad. Gick från 10-15 uppvak per natt till 2-3, ibland mer ibland mindre. Helt fantastiskt. Hör av dig om du vill veta mer, annars stå på dig på bvc. Skriv sömndagbok så det ör svart på vitt hur många uppvak det är. Jag gjorde skärmdumpar på mobilen varje uppvak så man slipper göra anteckningar mitt i natten, uppvaken är jobbiga som de är.

    Hopps ni får bra hjälp!

  • Äldre 26 May 23:10
    #11

    Hej!

    Han kanske har reflux, alltså halsbränna som gör att han vaknar ofta och äter dåligt? Reflux beror ibland på mjölkallergi. Prova mjölkfritt i 2 veckor. Om det inte hjälper be om remiss till barnmedicin för utredning och ev behandling. Det finns läkemedel som minskar magsyran, men de är receptbelagda för små barn. Prova även ha huvudet högt i sängen.

  • Äldre 4 Jun 07:30
    #12

    Hej!

    Min dotter vaknade lika mycket! Nu vid 2,5 år så sover hon flera hela nätter per vecka! Och de jobbiga nätter innebär kanske 5 uppvak och för mindre än ett halvår sen var det lika illa som för er!

    Nu i efterhand ser jag tydligt efter att även lyssnat på barnvagnspromenader att hon troligtvis sovit så dåligt för att jag inte har mått bra. Enligt henne på barnvagnspromensder så kan de känna att de behöver vaka över sin mamma om hon inte är helt mentalt med på dagarna. Jag har orkat ta hand om henne bra osv. Men pågrund av mycket med hennes storasyster så har det varit mycket oro, storasyster har stora funktionsnedsättningar som vi fått diagnoser på osv. sen lillaysyster föddes.

    När saker och ting börjat ordna upp sig och jag känner att jag mår bra så börjarde hon sova bra på nätterna!

    Vi fick atarax i vintras med bra resultat, vi höll ju på att bryta ihop fullständigt, men nu sover hon bra utan mediciner!

    Med detta inlägg ville jag bara tala om att har nåt hänt i ditt liv som varit jobbig eller om du kanske har en förlodsningsdepression så kan det även bero på det!

  • Äldre 9 Jun 09:18
    #13

    Mitt barn är 19 mån och vaknar precis på samma sätt som ert barn med ett skrik/gråt och lika ofta och behöver hjälp att somna om. Har också fått höra att det går över men det gör ju inte det...

    Hon har dock inga problem med maten eller magen och verkar inte ha ont i magen.

    Sagast: Smart med skärmdumparna! Vad var det för healing?

    Rosa Fluff: Vad fick ni för medicin? Det låter väldigt likt, min dotter sover också så oroligt och vaknar av minsta lilla så känns inte alls som att hon når djupsömn. Hur fick ni läkare/bvc att ta er på allvar? Hur var ert barn på dagen?

  • Äldre 9 Jun 12:12
    #14

    Vi fick Theralen. På köpet fick vi även helt ett annat barn. Helt plötsligt blev han bli glad, busig och skrattar mycket. Innan var han mest gnällig. Och ville ha mycket närhet.

    Vi kunde slut med medicinen strax innan trotsåldern.

  • Äldre 9 Jun 12:24
    #15
    Sommar26 skrev 2018-05-03 11:01:36 följande:

    Tack för era svar. Har nu bokat tid och får träffa läkare om tre veckor. Tråkigt bara att BVC alltd proppsar på att vi "bara ska bita ihop, i några år".


    Alltså det Är normalt med många uppvak för vissa barn. Det kan vara anledningen till bvc's råd.

    Men för ditt barn låter det som att det är mycket mer än bara sova dåligt.

    Vet att allergier kan ge dålig sömn och dålig mage.

    Bara att du tagit tag i detta. Hoppas att det löser sig snabbt nu.
Svar på tråden Är det normalt att sonen vaknar 10-15 ggr/natt fortfarande?