• Sharpe­r
    Äldre 2 May 10:49
    2672 visningar
    6 svar
    6
    2672

    Äktenskapsförord

    Jag och min sambo ska gifta oss. Vi har båda tillgångar som vi vill ha som enskild egendom vid eventuell skilsmässa (Jag har pengar, han har företag och gård/boende). Däremot ska det räknas in vid en eventuell bortgång från någon av oss. Vi har 2 barn var från tidigare förhållande, inga gemensamma. Kan man skriva det i ett äktenskapsförord? Att viss egendom är enskild vid skilsmässa men vid dödsfall ska det räknas in i kvarlåtenskapen? Jag vill tex inte att mitt pensionssparande ska räknas in i hans kvarlåtenskap om han går bort (alltså att hans barn får del av det) däremot ska han få del av det om jag går bort. Förstår ni hur jag menar?

  • Svar på tråden Äktenskapsförord
  • sextio­talist
    Äldre 2 May 11:07
    #1

    Ni kan skriva precis vad ni vill, så länge ni är ense om det. MItt tips är att ni skriver hur ni vill ha det, gå till en jurist som får det på pränt på rätt sätt

  • Äldre 2 May 11:09
    #2
    Sharper skrev 2018-05-02 10:49:50 följande:

    Jag och min sambo ska gifta oss. Vi har båda tillgångar som vi vill ha som enskild egendom vid eventuell skilsmässa (Jag har pengar, han har företag och gård/boende). Däremot ska det räknas in vid en eventuell bortgång från någon av oss. Vi har 2 barn var från tidigare förhållande, inga gemensamma. Kan man skriva det i ett äktenskapsförord? Att viss egendom är enskild vid skilsmässa men vid dödsfall ska det räknas in i kvarlåtenskapen? Jag vill tex inte att mitt pensionssparande ska räknas in i hans kvarlåtenskap om han går bort (alltså att hans barn får del av det) däremot ska han få del av det om jag går bort. Förstår ni hur jag menar?


    Ta hjälp av proffs för att det ska bli rätt. Krävs troligtvis både äktenskapsförord och testamente.
  • Äldre 2 May 11:52
    #3

    Ett äktenskapsförord reglerar endast vad som sker vid en skilsmässa.

    Vid dödsfall ska testamente reglera kvarlåtenskap.

    Ni måste skriva båda delarna.

  • Äldre 2 May 12:01
    #4
    Fjäril kär skrev 2018-05-02 11:52:02 följande:

    Ett äktenskapsförord reglerar endast vad som sker vid en skilsmässa.

    Vid dödsfall ska testamente reglera kvarlåtenskap.

    Ni måste skriva båda delarna.


    Det stämmer inte, äktenskapsförord påverkar även vid dödsfall.
  • Äldre 2 May 12:12
    #5
    Ms H skrev 2018-05-02 12:01:08 följande:

    Det stämmer inte, äktenskapsförord påverkar även vid dödsfall.


    Nja delvis. Det är därför man måste skriva ett testamente också eftersom de överlappar varandra.
  • Äldre 4 Jun 14:17
    #6
    Ett äktenskapsförord reglerar att ni inte ska göra någon bodelning då ert äktenskap upplöses, vilket det gör både vid skilsmässa och om en av makarna går bort. Man kan INTE välja att de endast ska gälla vid äktenskapsskillnad.

    I ert fall är det dock superviktigt att ni skriver ett testamente! Då ni har särkullbarn så ärver ni ju inte varandra!
Svar på tråden Äktenskapsförord