• Äldre 2 May 10:54
    9749 visningar
    13 svar
    13
    9749

    Student eller arbetslös?

    Hej!

    Jag har ett litet dilemma jag hoppas kunna få hjälp att förstå. För att göra en lång historia kort: Jag är studerande och kommer att ta examen nu i slutet av maj. Under min praktikperiod, som varade mellan september och april fick jag en provanställning heltid under tiden 1Nov-30 April.

    Nu har denna provanställning tagit slut och inte förlängts, dvs 30 april var min sista arbetsdag. Eftersom att jag är studerande så hade jag CSN-bidrag (inte lån) förra året men valde att inte söka varken bidrag eller lån i år då jag tjänade för mycket under min provanställning.

    Nu står jag alltså "arbetslös" men studerar fortfarande - fast utan bidrag. Räknas jag som arbetslös nu? har ett vagt minne att så länge jag får någon form av ersättning från CSN är jag student, men nu har jag ju varken det eller lön från arbete och utifrån detta antar jag att jag måste se arbetslös ut.

    Vad jag egentligen behöver veta är ju om jag har rätt att söka a-kassa och om jag bör göra det redan nu eller om jag är arbetslös först vid min examen?

    Kan tillägga att jag alltså står utan inkomst nu och söker jobb för fullt men hittills utan resultat..

    Tacksam för all hjälp!

  • Svar på tråden Student eller arbetslös?
  • Äldre 2 May 12:35
    #1

    du kan inte söka a-kassa förrän du har tagit examen.

    Varför fick du inte fortsätta jobba?

  • Äldre 2 May 12:38
    #2

    Om du studerar står du inte till arbetsmarknadens förfogande. Har du pengar sparade så du klarar dig terminen ut (tills lön från förväntat sommarjobb kommer) ?

  • Äldre 2 May 13:14
    #3
    Petter och jag skrev 2018-05-02 12:38:21 följande:

    Om du studerar står du inte till arbetsmarknadens förfogande. Har du pengar sparade så du klarar dig terminen ut (tills lön från förväntat sommarjobb kommer) ?


    Vad hon menar är väl att hon inte gör något just nu. Vad hindrar att hon går till arbetsförmedlingen och skriver in sig imorgon?
  • Äldre 2 May 13:26
    #4
    Konservativ skrev 2018-05-02 13:14:53 följande:

    Vad hon menar är väl att hon inte gör något just nu. Vad hindrar att hon går till arbetsförmedlingen och skriver in sig imorgon?


    Hon skriver ju att hon tar examen i slutet av maj.
  • Äldre 2 May 13:47
    #5

    Du har inte rätt till A-kassa som studerande. Din SGI skyddas dock inte om du inte tar csn tror jag.

  • Äldre 2 May 14:02
    #6
    Petter och jag skrev 2018-05-02 13:26:34 följande:
    Hon skriver ju att hon tar examen i slutet av maj.
    Jo men hon har inga föreläsningaar eller lektioner fram till dess, om jag fattat det rätt. Hon kan alltså sitta på arbetsförmedlingen tio timmar dagligen.
  • Äldre 2 May 14:09
    #7
    Konservativ skrev 2018-05-02 14:02:35 följande:

    Jo men hon har inga föreläsningaar eller lektioner fram till dess, om jag fattat det rätt. Hon kan alltså sitta på arbetsförmedlingen tio timmar dagligen.


    Och jag en annan tolkning. Ts, hur är det? Är du inskriven på skolan och har föreläsningar etc?
  • Äldre 3 May 10:25
    #8

    Jag tror du kan söka CSN retroaktivt. Kolla deras hemsida eller ring de. Arbetslös är du inte iaf.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 7 May 16:37
    #9
    Salmiakk skrev 2018-05-02 12:35:25 följande:

    du kan inte söka a-kassa förrän du har tagit examen.

    Varför fick du inte fortsätta jobba?


    Det var en provanställning som inte förlängdes tyvärr
  • Äldre 7 May 16:41
    #10
    Petter och jag skrev 2018-05-02 14:09:22 följande:
    Och jag en annan tolkning. Ts, hur är det? Är du inskriven på skolan och har föreläsningar etc?
    Är inskriven på skolan och avslutar min uppsats nu. Kommer inte att ha några fler lektioner eller föreläsningar, är typ "klar" fast tar examen nu i slutet av maj.
  • Äldre 7 May 16:44
    #11
    Jemp skrev 2018-05-02 13:47:27 följande:

    Du har inte rätt till A-kassa som studerande. Din SGI skyddas dock inte om du inte tar csn tror jag.


    Tack för svar. Är det försäkringskassan man skall kontakta då? vore tråkigt om SGI'n blev påverkad 
  • la anonym­a
    Äldre 7 May 18:24
    #12

    Har inte läst ditt inlägg supernoga nu och har inte heller läst sidan jag länkar till supernoga men det verkar som att det kan finnas undantag om man har studerat vid sidan av arbete och blir av med arbetet. Jag vet egentligen inget om det, men tycker det verkar vara värt att kolla upp lite noggrannare. :)

    www.kollega.se/kan-man-plugga-med-kassa

  • Äldre 8 May 13:16
    #13
    la anonyma skrev 2018-05-07 18:24:21 följande:

    Har inte läst ditt inlägg supernoga nu och har inte heller läst sidan jag länkar till supernoga men det verkar som att det kan finnas undantag om man har studerat vid sidan av arbete och blir av med arbetet. Jag vet egentligen inget om det, men tycker det verkar vara värt att kolla upp lite noggrannare. :)

    www.kollega.se/kan-man-plugga-med-kassa


    Suuupertack! precis vad jag behövde :) !!
Svar på tråden Student eller arbetslös?