• Minioni

    Organförlust - försäkring

    Halloj! Jag har en fråga som jag blir lite irriterad över och undrar om man FÅR göra såhär.

    Jag opererade ut min blindtarm för cirka två år sedan. Fick då av mitt försäkringsbolag ersättning för övernattningen på sjukhus men när jag hävdar att jag ska ha ersättning för organförlust så säger dem att blindtarmen inte räknas. I försäkringen jag har (trygga vuxna sjuk-och olycksfall) så står det INGET om att en blindtarm inte räknas. Det står inre organ och så lite exempel.
    Får de ens neka mig? Blindtarmen är ett organ, man har till och med hittat vad blindtarmen gör för nytta.

    Vad säger ni? Ska jag fortsätta trycka på att jag ska ha ersättning? Ni kanske tycker det är lite löjligt men jag betalar trots allt cirka 4000 kr per år för försäkringen och då vill jag fanken ha valuta för pengarna när jag faktiskt har opererat ut ett riktigt organ. Humph...

  • Svar på tråden Organförlust - försäkring
  • Anonym (qwerty)

    På vilket sätt påverkar förlusten av blindtarmen dig? Det är ju skillnad på organ och organ, har du ingen påverkan - varför ska du få pengar?

  • Anonym (Lol)

    Blindtarmen är inget organ som du egentligen behöver, förutom att de hjälper till att producera vita blodkroppar och hjälper till med en del av immunförsvaret. Det räknas inte in eftersom att det är en del av kroppen som egentligen inte behövs.

    Du får alltså inga men eller skadliga efterföljande skador av reduceringen.

    Hade det varit att du hade fått komplikationer av tex cancer och fått operera bort en bit av bröstet.

    Tagit bort ena njuren eller kanske fått amputera någon tå i en olycka - ja, då har du rätt till din försäkring.

  • Anonym (Bihang)

    Det inte är blindtarmen du opererat bort utan bihanget till blindtarmen... Bihanget är ej ett organ därför ingen ersättning.

  • Minioni

    Tack till er två som förklarade om ett bihang. Ni gav mig svaret jag ville ha. Då förstår jag varför jag inte får ersättning.

    Till er andra, nej blindtarmen är ju rätt värdelös MEN organ som organ, förtydligar de inte i försäkringen vad som räknas och inte så är det deras plikt att pay up kan jag tycka. Oavsett hur värdelös organet är. MEN nu vet jag att det var ett litet bihang och alltså inte hela blindtarmen, och därmed inget organ.

    Tack för hjälpen! :)

  • Anonym (Bihang)
    Minioni skrev 2018-05-03 14:33:20 följande:

    Tack till er två som förklarade om ett bihang. Ni gav mig svaret jag ville ha. Då förstår jag varför jag inte får ersättning.

    Till er andra, nej blindtarmen är ju rätt värdelös MEN organ som organ, förtydligar de inte i försäkringen vad som räknas och inte så är det deras plikt att pay up kan jag tycka. Oavsett hur värdelös organet är. MEN nu vet jag att det var ett litet bihang och alltså inte hela blindtarmen, och därmed inget organ.

    Tack för hjälpen! :)


    Det var så lite så, hoppas operationen gick bra och lämnade ett snyggt ärr??
  • Minioni
    Anonym (Bihang) skrev 2018-05-03 19:32:58 följande:
    Det var så lite så, hoppas operationen gick bra och lämnade ett snyggt ärr??
    Tack, operationen gick jättebra, fick ett relativt fint ärr, de gjorde operationen via titthål, två jättefina knappt synliga ärr idag och ett lite större fulare men ändå fint ärr under naveln. Tog bort en leverfläck på vårdcentralen ett par centimeter ifrån det ärret och leverfläcksärret är otroligt fult i jämförelse. Lustigt med tanke på att det bara var en liten fläck medan ärret från titthålet trots allt är ett ihopsytt rejält hål till kameran. Man kan ju tycka att det borde varit tvärtom med hur de ser ut Drömmer
Svar på tråden Organförlust - försäkring