• Äldre 3 May 21:27
    3216 visningar
    13 svar
    13
    3216

    Abort eller ej? 3:an...

    Hej,

    Jag är 34 och har två barn 4 och 1,5 år. Jag och min man kände oss klara. Börjat sälja av... ett, tu, tre vart jag gravid (trots skydd). Vi vet nu inte om vi ska behålla. Jag gråter varje dag har tryck över bröstet.. vi har haft det så kämpigt med barn nr 2, svår kolik och ingen bra sömn. Rivalitet mellan syskonen och de leker ej bra ihop. Jag börjar tvivla på min egen förmåga som förälder. Kommer jag orka? Det är ju världens största sak att få barn och ansvaret därtill.

    Jag vet varken ut eller in. Det praktiska kan vi typ dra ett sträck över. Jag får ej fatt på känslan. Oftast känns det som att nej jag tar bort.. är bara i v 6-8 lite oklart.

    Hjälp mig snälla ni. Hur är livet med tre. Någon fråga jag kan ställa mig själv? Jag har redan varit hos kurator.

  • Svar på tråden Abort eller ej? 3:an...
  • Äldre 3 May 23:38
    #1

    Enda jag kan säga är att en abort är även en jobbig del så de är en svår sits. Jag gjort abort när kag var yngre och orkade inte med något alls mådde jätte dåligt efteråt.

    Men känner ni att ni vill göra abort gör de innan vecka 12 då kan man bli sövd orkar ni med ett till så hade jag nog behållt dock svårt att ge råd

  • Äldre 4 May 00:04
    #2

    Det är ju egentligen bara ni som vet om ni orkar med en tredje nu. Jag har precis fått min tredje som är 6 veckor nu. Brorsorna är nyss fyllda 7 år o snart 5 år.

    För oss funkar det bra men då är ju de två äldre ganska stora och självgående så jag kan exempelvis vila på dagen när bebisen sover. Man är mer en konfliktlösare. Ena stunden är dom bästa vänner och i nästa världens fiender.

    När tvåan kom så tyckte jag att det var jobbigare eftersom ettan då bara var 2 år. Din minsta kommer ju fortfarande vara ganska liten när bebisen kommer. Du kommer ju även bara få ha barnen på förskola 15h per vecka.

    Tycker du ska göra det som känns rätt för er.

  • Äldre 4 May 04:06
    #3

    Kan bara berätta vår historia. Vi blev också oplanerat gravida med en trea. Hade precis fått nytt jobb. Jag sa till och med att jag gör abort om jag är gravid. Men vi bestämde oss för att behålla. Dock ville livet lära mig en läxa. Vi fick ett uteblivet missfall. Det var fruktansvärt att behöva gå igenom. Upptäcktes på ultraljud i vecka 13. Efter att vi återhämtat oss så blev längtan efter en trea så stor att vi bestämde oss för att försöka igen. Idag har vi tre barn. Och minstingen gör familjen komplett. Nu har vår trea varit väldigt smidig, alltid sovit bra hela nätterna, varit en lugn bebis, för det mesta nöjd och glad. Kanske för att man själv var lugnare och kände sig säker i mammarollen.

    Hoppas att Ni kan komma fram till ett bra beslut. En abort är inget enkelt att gå igenom. Efter vårt missfall var vi tvugna att gå igenom en abort eftersom min kropp inte tog hand om missfallet. Det var nog det som var tuffast för mig. Trodde att jag var gravid i 4-5 veckor. Hur känner din man/sambo? Prata med varandra. Det är inget lätt beslut.

    Styrkekram

  • Taraal­ina
    Äldre 4 May 06:43
    #4

    Det är bara ni som kan bestämma det. Jag blev gravid när mina var 2 och 3 år gamla och jag kände så starkt att jag inte hade orken överhuvudtaget till en till just då. Så det blev abort, nu är barnen 5 och 6 år och trean är på väg, så det blev bra till slut. Kanske hade jag klarat en 3a då men jag ville inte chansa, jag mådde inte så bra då heller.

    Följ magkänslan och skriv en lista med förr och nackdelar med att behålla vs inte.

    Lycka till!

  • Äldre 4 May 08:17
    #5

    Tack för alla svar! Självklart är det bara vi som kan avgöra det. Men är så skönt att höra hur andra resonerar, har haft det, har det. Har gett mig en hel del att tänka på helt klart.

  • Äldre 6 May 21:29
    #6

    Hur går det för dig/er? kram

  • Äldre 7 May 13:13
    #7
    Minis4567 skrev 2018-05-06 21:29:02 följande:

    Hur går det för dig/er? kram


    Tack som frågar! Vi har ej något beslut. Men jag känner att jag lyckas fånga känslan nu och vågar stanna kvar i den. Men ena dagen vill jag avsluta allt och nästa behålla. Så är ruskigt ambivalent. Men det ska jag kanske vara, är ett stort beslut.
  • Fru Ve
    Äldre 7 May 13:18
    #8

    Har tre barn och det är mycket och intensivt. Trots att vi har betydligt längre mellan än er i så fall. Skulle nog inte behålla i ert läge om ni redan nu tycker det är kämpigt. Risken är dåligt mående och att era nuvarande barn kommer i kläm.

  • Äldre 7 May 14:35
    #9
    Fru Ve skrev 2018-05-07 13:18:46 följande:

    Har tre barn och det är mycket och intensivt. Trots att vi har betydligt längre mellan än er i så fall. Skulle nog inte behålla i ert läge om ni redan nu tycker det är kämpigt. Risken är dåligt mående och att era nuvarande barn kommer i kläm.


    Läste mitt inlägg Från början och inser att jag nog var i chock. Alltså vår vardag nu är bra. Båda sover på natten och de har börjat leka med varandra lite mer. Men jag har de tankarna du skrev med mig inför beslutet.
  • Äldre 8 May 17:27
    #10

    Hoppas du/ni kommer fram till ett beslut som känns rätt för er.

    En fråga man kan ställa sig är om man vill ha ett barn till. Att lista för och nackdelar är också bra. Vi hade ju också sålt alla bebissaker för vi skulle absolut inte ha fler barn. Nu blev det ju en sladdis ändå:). Tänker på dig. Kram

  • Äldre 14 May 12:07
    #11

    Nu har vi kommit fram till att ej behålla och göra en abort. Vi är kompletta med våra två barn och tror ingen av oss orkar eller har kraft till ett barn till. Men skönt med ett beslut. Nu ska jag bara besluta om medicinsk eller kirurgisk abort och hur länge jag får vänta...

  • Äldre 14 May 13:47
    #12
    Hf84 skrev 2018-05-14 12:07:43 följande:

    Nu har vi kommit fram till att ej behålla och göra en abort. Vi är kompletta med våra två barn och tror ingen av oss orkar eller har kraft till ett barn till. Men skönt med ett beslut. Nu ska jag bara besluta om medicinsk eller kirurgisk abort och hur länge jag får vänta...


    Lycka till!

    Sitter själv sprillans nygravid med en 3-åring och 11 månaders hemma.. vi har pratat om en trea men inte så här snabbt!! Vad hände?! Vi ska ta ett ordentligt snack ikväll..
  • Sat 5 Oct 2019 20:44
    #13

    Vi gjorde en abort. Vi är så nöjda med våra två barn. Vi är redan kompletta.

Svar på tråden Abort eller ej? 3:an...