• David N

    Bostad med två ägare. Rättigheter.

    Hej!

    Jag har en fråga gällande ett landställe som min bror och min far har stått som ägare. Båda stod som ägare i kontraktet. Tror till och med att brorsan hade med större del, osäker men om båda står som ägare! Vist ska båda dela på vinstpengarna? Alltså att båda ska få lika mycket.

    Men nu är den såld och mäklaren hade då bara pappas konto och pengarna fördes över till honom.

    Och brorsan vill ha sin del utav försäljningen men pappa vill inte ge honom det. Visst har han rätt till sin del utav pengarna. Hur gör han för att få sin del om pappan inte vill ge brorsans del?

  • Svar på tråden Bostad med två ägare. Rättigheter.
  • Kjell2
    David N skrev 2018-05-04 06:27:38 följande:

    Hej!

    Jag har en fråga gällande ett landställe som min bror och min far har stått som ägare. Båda stod som ägare i kontraktet. Tror till och med att brorsan hade med större del, osäker men om båda står som ägare! Vist ska båda dela på vinstpengarna? Alltså att båda ska få lika mycket.

    Men nu är den såld och mäklaren hade då bara pappas konto och pengarna fördes över till honom.

    Och brorsan vill ha sin del utav försäljningen men pappa vill inte ge honom det. Visst har han rätt till sin del utav pengarna. Hur gör han för att få sin del om pappan inte vill ge brorsans del?


    Vinsten ska fördelas enligt ägarförhållandet.

    Din bror får snacka med

    Er far

    Mäklaren

    Jurist

    Domstol
  • David N

    Tack för svaret!

    Så om båda har stått som ägare som lika mycket äganderätt så ska

    Vinsten fördelas lika ?

  • Anna60
    David N skrev 2018-05-04 06:56:03 följande:
    Tack för svaret!
    Så om båda har stått som ägare som lika mycket äganderätt så ska
    Vinsten fördelas lika ?
    Det är ju faktiskt rena stölden om fadern behåller pengarna om båda stod som ägare. Jag hade stämt den jäveln.
  • sextiotalist

    För det första tror jag mäklaren gjorde fel, ett samtal så hade han fått det andra kontot.
    Säg till din farbror att han skriver ett rekommenderat brev där han förväntar sig att pengarna ska var inne på hans konto ett visst datum, kommer det inte in, så vänder han sig till kronofogden för indrivning, det brukar få fart på de flesta.

  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2018-05-04 12:30:19 följande:
    Det är ju faktiskt rena stölden om fadern behåller pengarna om båda stod som ägare. Jag hade stämt den jäveln.
    Ja, en polisanmälan om inte pengarna betalas in
    sextiotalist skrev 2018-05-04 12:35:44 följande:

    För det första tror jag mäklaren gjorde fel, ett samtal så hade han fått det andra kontot.
    Säg till din farbror att han skriver ett rekommenderat brev där han förväntar sig att pengarna ska var inne på hans konto ett visst datum, kommer det inte in, så vänder han sig till kronofogden för indrivning, det brukar få fart på de flesta.




  • Kjell2
    David N skrev 2018-05-04 06:56:03 följande:

    Tack för svaret!

    Så om båda har stått som ägare som lika mycket äganderätt så ska

    Vinsten fördelas lika ?


    Vinsten fördelas enlig ägarandel
  • Anonym (12345)

    Hur kommer det sig att din bror inte såg till att mäklaren erhöll hans kontonummer, var han inte delaktig i försäljningen?

  • Anonym (12345)
    Anonym (G) skrev 2018-05-04 20:22:06 följande:

    Sparar.


    Värdefull info i tråden, verkligheten.
Svar på tråden Bostad med två ägare. Rättigheter.