• Äldre 4 May 12:00
    2907 visningar
    4 svar
    4
    2907

    Hjälp med sparande

    Jag har börjat få några kronor över, är student så det är inga mängder men ändå vill jag börja spara.

    Har nu ett låst sparkonto med ränta åt barnet där jag sätter in små summor här och där när jag tex sålt något, ett vanligt e sparkonto som jag sätter in pengar på varje månad men också nallar av varje månad.

    Funderar på att börja sätta av 150 kr varje månad via autogiro typ till något lite längre sparande, kanske till bil eller resa längre fram.

    Är det smart att köpa fonder, aktier? Måste man skatta, är det värt när det är så små summor? Eller är ett konto med 0,05% ränta bättre trots att det knappt blir någon ränta men ändå svårare att nalla av än nuvarande sparkonto?

    Har pratat med banken en gång och hon sa bara köp aktier men det känns så luddigt och krångöigt men på henne lät det som att det är så man gör. Hjälp!

  • Svar på tråden Hjälp med sparande
  • cosmic­obolt
    Äldre 4 May 16:48
    #1

    Hej Tuggben.

    Om du är intresserad av att köpa aktier. Så rekomenderar jag dig att antingen hitta folk som kan, eller ladda ned nån app du får googla finns flera gratis appar där du får 1 miljon monopol pengar att köpa riktiga aktier med dock är det som ett spel fast riktigt fast inte :)


    Läs denna


    www.metro.se/artikel/guide-aktier-och-fonder-f%C3%B6r-nyb%C3%B6rjare-s%C3%A5-kommer-du-ig%C3%A5ng-xr


     


    Kolla denna tråd med.
    www.sweclockers.com/forum/trad/703595-aktieskola-handla-med-latsas-aktier-men-riktig-bors


     


    Sen för din första aktie, skall du köpa i index. Aldrig göra dumköp om du inte har pengar. 


    Köp med hjärnan. Jag själv har investerat i omx 30 aktien. dvs de 30 bäst gående företagen i sverige. Så det du gör är att investera i svenskt näringsliv. Visst det kommer dippar, men överlag har den stadigt gått upp lite hela tiden. 


    Men att satsa 150kr, får du kanske 2-3 aktier. 
    Målet är att komma upp i 100 000 på t.ex omx 30 så har du som bäst 1 miljon vid 60. Kanske mer eller mindre, dock kommer det ha ökat. Ju snabbar du kan köpa aktier för desto bättre, dvs ha kapital på högre summor, 5000, 10 000, 15000 och 20000. Det är otroligt mycket pengar. Men du investerar i svenskt näringsliv. Och det går oftast bra.  


    De e då du du börjar dra in pengar på aktierna. 


    Dock ska du se det som att du köper upp en procent i ett företag.


    Ni som är fattiga, börja investera i er framtid. För när vi som är 40 blir gamla kommer det inte finnas något äldreomsorg, eller sjukvård. Idag har vi ju ingen sjukvård som fungerar. 


    Jag har bestämt att jag inte kommer få pension, väntar bara på nästa göran persson som svindlar bort allas pension och därmed sabbar för alla för en lång tid framåt.


     


     

  • cosmic­obolt
    Äldre 4 May 16:53
    #2

    Tuggben


     


    Sen så är det så att det inte handlar om att bara köpa. Den bruden verkar lite dum i huvudet om jag skall vara ärlig. 


     


    Det är så man förlorar pengar. Enklast är omx 30 aktien. Men sen kan du försöka investera i andra bolag, mindre teknik företag eller liknande. Men då finns det en 70-30 chans att du förlorar pengar. 


    Tänk på det. 


    Ska du köpa in dig i ett företag, så måste du läsa på om det, vad gör dom, vad säger marknaden, hur ser deras bolags struktur och finanser ut, har dom skulder ect. 


    du köper inte en aktie för att den är söt. Så det rådet från den kvinnan var fruktansvärt dåligt.

  • Sharpe­r
    Äldre 4 May 17:58
    #3

    Jag skulle börja med att öppna ett ISK-konto och sätta 150:- i någon fond :) sen finns det olika väl beroende på hur länge man tänker spara. Har man ett isk fylls rätt skatt mm i på deklarationen och man behöver så inte skatta om den dagen man plockar ut pengarna och man gått med vinst :)

  • Äldre 7 May 19:09
    #4
    Tuggben skrev 2018-05-04 12:00:16 följande:

    Jag har börjat få några kronor över, är student så det är inga mängder men ändå vill jag börja spara.

    Har nu ett låst sparkonto med ränta åt barnet där jag sätter in små summor här och där när jag tex sålt något, ett vanligt e sparkonto som jag sätter in pengar på varje månad men också nallar av varje månad.

    Funderar på att börja sätta av 150 kr varje månad via autogiro typ till något lite längre sparande, kanske till bil eller resa längre fram.

    Är det smart att köpa fonder, aktier? Måste man skatta, är det värt när det är så små summor? Eller är ett konto med 0,05% ränta bättre trots att det knappt blir någon ränta men ändå svårare att nalla av än nuvarande sparkonto?

    Har pratat med banken en gång och hon sa bara köp aktier men det känns så luddigt och krångöigt men på henne lät det som att det är så man gör. Hjälp!


    De pengar du sätter in och nallar av skall du ha på ett bankkonto. Det är din buffert. De pengar du sparar långsiktigt (10-20 år) bör du spara i en billig indexfond.

    Bankkonto. Pengar som står på ett bankkonto har i praktiken negativ ränta då inflationen är större än den ränta banken betalar. Fördelen med bankkontot är att pengarna går lätt att komma åt och att de är trygga. Du vet vad du har. Här sparar du pengar som skall användas inom 1-3 år. Räntan på samtliga sparkonton är så pass låg att det i praktiken är hugget som stucket vilket konto du väljer. Fast visst är det trevligare att få någon ränta än ingen alls även om det i praktiken bara handlar om enstaka kronor eller ören.

    Fonder. Här sparar du långsiktigt. Antingen genom att sätta in ett belopp varje månad eller att sätta in klumpsummor och sedan glömma bort det hela i 20 år. Här skall du bara lägga in pengar som du kan vara utan eller som det brukar heta bara pengar som du har råd att förlora. Fördelen är att ränta på ränta effekten blir hög (1).

    När man säger fond avses oftast aktiefonder (det finns även andra typer av fonder). Du sätter in pengar i fonden och sedan sköter fondförvaltaren resten. Föra att sköta det hela kommer fondförvaltaren att ta ut en avgift.

    Eftersom en aktiefond investerar i aktier kommer ditt sparande att påverkas av hur börsen går. Därför vill du inte spara pengar som snart skall användas i fonder då du inte vet om börsen kommer att ha en dålig eller bra dag just när du vill ta ut din pengar.

    Indexfond. Tanken med en indexfond är att den skall vara en minivariant av hela aktiemarknaden. Det finns flera olika index. Vissa är för enstaka länder och andra för hela världsdelar. Om du stöter på ordet global index så är det ett försök att efterlikna börserna i USA, Västeuropa och Japan. Om det istället står tillväxtmarknad index så är det ett försök att efterlikna börserna i Asien, Afrika, Latinamerika och Östeuropa. Om det är en svensk indexfond så försöker den efterlikna den svenska aktiemarknaden. Indexfonderna har oftast låga avgifter och bra avkastning över tid.

    Aktier. Att köpa aktier kan vara en bra affär men i längden är det oftast bättre att lägga pengarna i en billig indexfond istället för att själv handla direkt med aktier. Jag rekommenderar att du inte köper enstaka aktier utan istället väljer en aktiefond.

    Ägande. En aktie eller en fond förvaras på ett särskilt konto. De konton du kan välja mellan är aktiedepå- kapital- och Investeringssparkonto. Kapitalkonto förkortas KF och Investeringssparkonto ISK. Det som skiljer de olika kontona åt är bland annat hur de beskattas. De flesta verkar rekommendera ett ISK konto för småsparare så det är nog det du bör titta på.

    (1) Ränta på ränta. När du får ränta på pengarna återinvesterar du den räntan för att på så sätt få ränta även på räntan (det brukar din fondförvaltare sköta om). Det är det som gör det så viktigt att börja spara tidigt i livet. Helst bör man även försöka lägga in mycket pengar i början. Givet att vi inte blir beskattade till döds kommer du då att ha råd att gå i pension oavsett hur mycket de urholkat pensionssystem.
Svar på tråden Hjälp med sparande