• K Kalle

    Mjukglassmaskin för hemmabruk?

    Jag såg en från Net on Net som verkar bra, Waves nånting, men den har de såklart slutat sälja. Finns någon annan som gör bra/god glass med bra konsistens och som är lätt att hantera (för vuxna).

  • Svar på tråden Mjukglassmaskin för hemmabruk?
  • Themis

    Man måste vara mycket noga med rengöring av mjukglassmaskiner om man inte vill ha otrevliga bakterier i dem.

    Så om du inte har glassparty varje vecka och älskar att plocka ner maskinen i sina smådelar en gång i veckan och hygiendiska så tror jag att det är bättre att köpa mjukglass i kiosken.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • K Kalle
    kallebakom skrev 2018-05-04 18:18:13 följande:

    kolla youtube. den kass ,tyvärr bra= dyr dyr


    Såg ett Youtube klipp på den jag funderade på och den verkar bra.

    Hygien: precis som när det gäller matberedare och mixers så diskar man såklart alla delar som kommit i kontakt med smeten.

    Finns det nån variant där man kan göra mjukglass av färdig glass?
  • Rymdmoln
    K Kalle skrev 2018-05-05 15:00:52 följande:

    Såg ett Youtube klipp på den jag funderade på och den verkar bra.

    Hygien: precis som när det gäller matberedare och mixers så diskar man såklart alla delar som kommit i kontakt med smeten.

    Finns det nån variant där man kan göra mjukglass av färdig glass?


    Arla har ju någon slags mjukglass på förpackning. Det inkluderar inte en masking men kanske ändå kan vara ett alternativ. Den kom 2013 tror jag men jag såg den på mitt ica för någon vecka sen :)

    www.arla.se/om-arla/nyheter-press/2013/pressrelease/unikt-foer-alla-glassaelskare-mjukglass-hemma-arla-goer-det-moejligt-854732/
  • Aniiee
    Rymdmoln skrev 2018-05-05 20:45:10 följande:
    Arla har ju någon slags mjukglass på förpackning. Det inkluderar inte en masking men kanske ändå kan vara ett alternativ. Den kom 2013 tror jag men jag såg den på mitt ica för någon vecka sen :)

    www.arla.se/om-arla/nyheter-press/2013/pressrelease/unikt-foer-alla-glassaelskare-mjukglass-hemma-arla-goer-det-moejligt-854732/
    Den finns ju inte kvar längre. Alls alltså, inte bara pga säsong.. Eller har de plockat fram den igen?
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Rymdmoln
    Aniiee skrev 2018-05-05 21:10:35 följande:

    Den finns ju inte kvar längre. Alls alltså, inte bara pga säsong.. Eller har de plockat fram den igen?


    Vad konstigt :/ är typ hundra på att jag såg den förra veckan? Kan det finnas kvar batcher som de vill sälja ut?

    Hmm... mest troligt kanske är att jag misstagit en förpackning för mjukglass. Synd för jag var lite nyfiken på den hann du smaka den?
  • Aniiee
    Rymdmoln skrev 2018-05-05 21:31:58 följande:
    Vad konstigt :/ är typ hundra på att jag såg den förra veckan? Kan det finnas kvar batcher som de vill sälja ut?

    Hmm... mest troligt kanske är att jag misstagit en förpackning för mjukglass. Synd för jag var lite nyfiken på den hann du smaka den?
    Jag tror inte de har något kvar. Jag har inte sett den på 2-3 år, men jag är inte säker på när de tog bort den. Den efterfrågades på arlas konsmentforum i juni 2017, och då var den borttagen engit svaret, så förmodligen blev det inte mer efter 2016 års säsong. Men det är en gissning.

    Jag hann smaka vanilj, choklad och päron-varianterna. De vär väl ok så där. Smakade typ GB big pack, fast mjukglass. 
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2018-05-05 22:01:36 följande:

    Jag tror inte de har något kvar. Jag har inte sett den på 2-3 år, men jag är inte säker på när de tog bort den. Den efterfrågades på arlas konsmentforum i juni 2017, och då var den borttagen engit svaret, så förmodligen blev det inte mer efter 2016 års säsong. Men det är en gissning.

    Jag hann smaka vanilj, choklad och päron-varianterna. De vär väl ok så där. Smakade typ GB big pack, fast mjukglass. 


    Har inte sett den, men jag bor i Norrland. Här har vi Norrmejerier och inte Arla.
  • Aniiee
    K Kalle skrev 2018-05-06 10:05:32 följande:
    Har inte sett den, men jag bor i Norrland. Här har vi Norrmejerier och inte Arla.
    Tror inte Norrmejerierhar mjukglass heller, iofs.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2018-05-06 11:12:01 följande:
    Tror inte Norrmejerierhar mjukglass heller, iofs.
    Nej, det var mest för att informera om att alla i Sverige inte har Arla. De som bor i Stockholmsområdet tror ofta det.
  • K Kalle
    Aniiee skrev 2018-05-06 11:12:01 följande:
    Tror inte Norrmejerierhar mjukglass heller, iofs.
    Nej, det var mest för att informera om att alla i Sverige inte har Arla. De som bor i Stockholmsområdet tror ofta det.
Svar på tråden Mjukglassmaskin för hemmabruk?