• Emmie78

    IONA NIPT någon som känner till?

    Hej, väntar vårt tredje barn och har bestämt mig för att göra NIPT. Min barnmorska säger att jag eventuellt kan få det ifall KUB-testet visar högrisk? men jag vill inte vänta!!! Har kollat runt och hittat ett nytt test i Sverige som heter IONA. Verkar seriöst, bra pris och eftersom de har provtagning på olika ställen så blir det rätt enkelt att fixa det. Undrar bara ifall ngn här har ngn erfarenhet av jus det testet?

  • Svar på tråden IONA NIPT någon som känner till?
  • MissYass
    Jag har personlig erfarenhet av Ionas NIPT test och kan intyga att det var över förväntan. Jag beställde testet på deras hemsida för några veckor sen. Tre dagar senare fick jag ett provkit för själva blodprovet. Drop-in på labbet (Odenplan Stockholm), gick på nolltid, sedan postade jag provet (i ett förfrankerat paket som följde med) och fick svar av en barnmorska via telefon efter 6 dagar. Supersmidigt!

    Jag hade låg risk, både för Downs och de övriga. Men som jag förstod det så skulle de vägleda dig lite mer/annorlunda vid hög risk resultat. Jag upplevde det som ett seriöst företag.
    Mitt råd till dig Emmie78 - om du ändå bestämt dig för NIPT - kör privat. Det jag tyckte var så bra med Iona är att jag inte var bunden eller beroende av någon (typ min BM...) utan kunde styra mer själv. 
    Lycka till Gravid
  • Emmie78

    Åhhh.. toppen, tack ! Låter ju jättebra! Jag ska ta tidigt UL först sen kör jag nog IONA. Återkommer med lite mer info sen. Lycka till till dig med Hjärta.

  • 80Sofia

    Jag väntar också mitt 3e barn nu och hittade Iona testet. Jag gjorde NIPT test med barn nr 2 (fast med ett annat företag). Vad bra att höra att de var bra MissYass! Iona är också mycket billigare än det testet jag gjorde 2015! Jag kommer också att prova IONA NIPT.

    Lycka till Emmie78!

  • Emmie78

    Hej! Vill bara uppdatera alla som undrar att jag bestämde mig till slut för IONA och det funkade super bra. Fick ett positivt besked och även veta att det blir en liten tjej, tjoho!! (det kunde man välja). Nu är det bara att räkna ned... Hjärta

  • Tjallmers

    När provsvaret är negativt är det säkert smidigt att skicka prov utomlands. men tänkt om det är positivt om man behöver råd/hjälp? Är det inte tryggare att gör testet i sverige då? I dag finns det kliniker över hela landet some erbjuder NIPT: http://fostertest.se/bestall-tid/.

Svar på tråden IONA NIPT någon som känner till?