• tjindar3

    Vunnit på trav/huslån

    Hej! Har vunnit ca 900 000kr på trav under 2017 i olika omgångar. Min fråga till er är då om ni tycker att jag ska betala av huslånet som är kvar. Ska man isf låta någon jurist skriva att dokument att jag gjort detta vid ev skilsmässa?! Är gift. Kanske inte spelar någon roll när man befinner sig i äktenskap? Huslånet som återstår ligger på ungefär samma summa, dvs jag/vi blir skuldfria. Eller ska jag sätta in dom på sparkonto. Vad är smartast?

  • Svar på tråden Vunnit på trav/huslån
  • Carambolan

    Är du gift så räknas ju även sparpengarna till giftorättsgodset så det kvittar lika. Jag hade lätt satsat på att bli skuldfri.

  • Kjell2
    tjindar3 skrev 2018-05-06 11:43:06 följande:

    Hej! Har vunnit ca 900 000kr på trav under 2017 i olika omgångar. Min fråga till er är då om ni tycker att jag ska betala av huslånet som är kvar. Ska man isf låta någon jurist skriva att dokument att jag gjort detta vid ev skilsmässa?! Är gift. Kanske inte spelar någon roll när man befinner sig i äktenskap? Huslånet som återstår ligger på ungefär samma summa, dvs jag/vi blir skuldfria. Eller ska jag sätta in dom på sparkonto. Vad är smartast?


    Spelar ingen roll avseende bodelningen om ni skiljer er. Undantag finns.
  • Studentpappa

    Skönt att vara skuldfri, är det risk att du spelar bort dem eller om du inte håller på med aktier/fonder så betala av lånet. Jag hade nog satt iaf hälften börsen.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Alexander5556

    Har du bundna lån? I så fall, investera pengarna i fonder/aktier eller sätt dem på ett sparkonto med bra ränta tills bindningstiden löpt ut. Annars åker du på onödig ränteskillnadsersättning. Om du har rörlig ränta så kvittar det, bränn av skiten. CoolAmortering är ett av de bättre sätten att spara.

  • Anonym (963)

    Jag hade betalat av lån även om det inte vore det smartaste rent ekonomiskt. Skönt att vara skuldfri.

  • BrunaSolglasögon

    Jag hade själv betalat av en del på huset, men satt majoriteten på börsen. Historiskt sett så kommer börsen utvecklas med ett genomsnitt av ca 7% per år, vilket garanterat är högre än din bolåneränta. Om du klarar av att spara i längden, och inte är rädd för tillfälligga dippar så är det enligt mig det smartaste att göra.

    Att bli skuldfri är såklart en skön tanke, men du kan också ha i åtanke att du de facto skulle kunna vara skuldfri om du har lika stort kapital som lån.

  • Bjoer

    Jag hade satt pengarna i några relativt stabila fonder. Går snabbare att bli skuldfri på det sättet än att betala till banken.

  • Anonym (Utanför boxen)
    tjindar3 skrev 2018-05-06 11:43:06 följande:

    Hej! Har vunnit ca 900 000kr på trav under 2017 i olika omgångar. Min fråga till er är då om ni tycker att jag ska betala av huslånet som är kvar. Ska man isf låta någon jurist skriva att dokument att jag gjort detta vid ev skilsmässa?! Är gift. Kanske inte spelar någon roll när man befinner sig i äktenskap? Huslånet som återstår ligger på ungefär samma summa, dvs jag/vi blir skuldfria. Eller ska jag sätta in dom på sparkonto. Vad är smartast?


    Det beror på hur er totalekonomi ser ut och hur gammal ni är. Är lånet under 50% av marknadsvärdet kan det vara bättre att lägga de pengarna på ett pensionssparande.

    Med ett pensionssparande kan du ta av avkastningen till löpande utgifter samtidigt som du har någonstans att bo. Om du däremot är skuldfri och vid pensionen inser att du inte har en tillräckligt hög pension så kan du visserligen sälja huset men då står du där utan bostad.

    Det du inte skall göra är att bara lägga pengarna på ett sparkonto. På grund av att sparräntan idag är lägre än inflationen kommer du att förlora pengar på att ha dem på ett sparkonto.


  • Anonym (12345)

    man man inte skriva pengarna som enskild egendom bara för att man redan är gift?
    Det måste ju ändå vara möjligt.

  • Kjell2
    Anonym (12345) skrev 2018-05-27 12:14:18 följande:

    man man inte skriva pengarna som enskild egendom bara för att man redan är gift?

    Det måste ju ändå vara möjligt.


    Man kan skriva pengarna som enskild egendom om båda är överens.
  • Anonym (12345)
    Kjell2 skrev 2018-05-27 12:46:54 följande:
    Man kan skriva pengarna som enskild egendom om båda är överens.
    Då hade jag gjort det om jag var på g att skilja mig.
  • Kjell2
    Anonym (12345) skrev 2018-05-27 12:53:22 följande:

    Då hade jag gjort det om jag var på g att skilja mig.


    Krävs att partnern skriver på också.
  • Anonym (12345)
    Kjell2 skrev 2018-05-27 13:05:46 följande:
    Krävs att partnern skriver på också.
    Den andra partnern kanske inte vet om pengarna, då kan man ju låta dom ligga kvar på sitt ATG konto.
  • Jamesdio

    Skänk pengarna till någon du litar på, tex en förälder, som skänker tillbaka dem till dig med förbehåll att det ska vara enskild egendom (och ej utgöra förskott av arv).

Svar på tråden Vunnit på trav/huslån