• Äldre 6 May 12:05
    8333 visningar
    7 svar
    7
    8333

    Kattsäkra balkongen - Hur har ni gjort?

    Ja hur har ni kattsäkrat era balkonger? Kan ni visa?

    Nån som bara säkrat själva utgången? Typ myggnätsdörr? Funkar det?

    Jag behöver lite hjälp i tänket!

  • Svar på tråden Kattsäkra balkongen - Hur har ni gjort?
  • Äldre 6 May 12:10
    #1

    Min granne satte upp hönsnät från balkongräcke till balkong ovanför. Han hade hörn- och stödstolpar av trä, och så fäste han nätet i dessa. Katterna kunde vara på balkongen även när han inte var hemma, satt på räcket och kikade ut osv. 

  • Glinda från Oz
    Äldre 6 May 12:14
    #2

    Vad har du för balkong? Det är omöjligt att ge tips när vi inte vet.

  • Äldre 15 May 11:34
    #3

    Borra och plugga ca var 30 cm upp till toppen jag köpte ett kattnät (ståltrådsförstärkt) 4x3m och krokarna man får med skruvar du fast i pluggen och sen är det bara att spänna upp.

  • Äldre 15 May 11:40
    #4

    En ram av trä runt hela öppningen, sedan ståltrådsförstärkt kattnät. Omöjligt för katterna att ta sig ut.

    Myggnät skulle jag inte rekommendera dock. Mina katter älskar att klättra på nätet och risken finns ju att din också kommer göra det. Ett myggnät går sönder alldeles för lätt.

  • Äldre 17 May 07:32
    #5

    Samt kattlucka ut på balkongen och en kattställning där ute.

    Så ser man inte röken av kattskrällena på hela sommaren, för de sover därute! :)

  • trash panda
    Äldre 17 May 09:04
    #6

    Jag byggde en ram av reglar och målade i en färg som går ihop med resten av balkongen. Den går från golv till tak på tre sidor och kilas fast mot balkongen ovanför så jag behövde inte fästa i väggar eller skruva fast den någonstans. På den häftade jag fast viltnät som man kan köpa på rulle. Det har hållit i flera år utan problem för våra klättrande 8-kiloskatter.

  • Äldre 17 May 09:27
    #7

    Jag fick inte göra någon inverkan på min balkong. (borra etc). Balkongen är inbyggd så räcket är i linje med husets yttervägg. Så jag köpte teleskopstolpar som jag spände mellan golv och tak och förankrade i räcket. Och fäste rådjursnät mellan. Nätet är i plast men hyfsat stadigt. Det funkade för min katt som inte klättrade på det. Tror inte att det är tillräckligt stabilt för katter som klättrar. 

Svar på tråden Kattsäkra balkongen - Hur har ni gjort?