• halfbaked

    Vad är det som gör att mina barn ligger i säte/tvärläge?

    Gravid med tvåan i v 34+6 och knodden snurrar runt en del. Legat i tvärläge enligt sf-måttet och ul sen ca v 28. Ettan snurrade från ruckbar till säte och låg i säte någon vecka runt v37. Dock hann hon snurra tillbaka till rättvänd natten före vändningsförsöket. Men hon fixerade sig aldrig vilket ettan brukar göra. Föddes vaginalt med handen först i v 39+5.

    Vad är det som gör att mina barn inte kan ligga med huvudet ner och fixera sig? Vill verkligen INTE föda med kejsarsnitt Vill nog inte föda i säte heller. Vill bara ha ett barn där jag slipper oroa mig när förlossningen drar igång om hur hen ligger Räknar med vändningsförsök denna gång, får besked på tisdag. Känns läskigt. Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Vad är det som gör att mina barn ligger i säte/tvärläge?
  • Ebo88

    Jag har hjärtformad livmoder och har då fått höra av flera läkare att barnen lägger dig i tvärläge, förmodligen pga mer utrymme med ta ke på formen. Då är ofta benen i ena bågen av hjärtat och huvud/överkropp i andra bågen av hjärtat. Men självklart är det dom kvinnor som har hjärtformad livmoder där barnen lägger sig rätt.

    Vet inte om det är mer bekvämt för vissa barn att ligga på annat sätr eller om det har med utrymme eller att det bra blir.

    Men skulle vara intressant att veta om det är någon som garanterat vet här inne :)

    Jag förlöste min son via k.snitt då han låg i tvärläge.

    Hoppas din förlossning blir på det sätt som känns bra för dig

  • halfbaked
    Ebo88 skrev 2018-05-06 12:29:25 följande:

    Jag har hjärtformad livmoder och har då fått höra av flera läkare att barnen lägger dig i tvärläge, förmodligen pga mer utrymme med ta ke på formen. Då är ofta benen i ena bågen av hjärtat och huvud/överkropp i andra bågen av hjärtat. Men självklart är det dom kvinnor som har hjärtformad livmoder där barnen lägger sig rätt.

    Vet inte om det är mer bekvämt för vissa barn att ligga på annat sätr eller om det har med utrymme eller att det bra blir.

    Men skulle vara intressant att veta om det är någon som garanterat vet här inne :)

    Jag förlöste min son via k.snitt då han låg i tvärläge.

    Hoppas din förlossning blir på det sätt som känns bra för dig


    Jag undrar om jag också har det men hoppas inte! Vill ju att denna ska vända sig innan vi måste vidta åtgärder :-/

    Skulle kännas så snopet med kejsarsnitt bara. Ser ju verkligen fram emot förlossningen.
  • Anonym (Säte)

    Bra fråga hörrudu. Undrar också om kvinnorna i min släkt har någon speciell form på bäckenet eller livmodern. För min mormors båda barn låg i säte (snitt), min mosters båda barn låg i säte (snitt). Mim syster och jag låg rätt, min dotter låg i säte (snitt). Är gravid med tvåan nu och det ska bli spännande och se om hon kommer vilja ligga rätt när det är dags.

Svar på tråden Vad är det som gör att mina barn ligger i säte/tvärläge?