• LHUF

    urinvägsinfektion med mycket blod/klumpar

    Var precis på närakuten då jag fått akut uvi, kissade rent blod och det var över + 4 på test

    Men alltså nu när jag kommer hem har jag kissat 2 gånger och det kommer klumpar när jag kissar, känns helt galet. Ringde livrädd till 1177 men hon kunde varken säga bu eller bä. Har googlat och läste om ngn som haft det så.. men det känns sjukt konstigt, har lika ont som jag alltid har vid uvi och har haft blod innan men inte så här..

    Någon som varit med om ngt liknande, rädd att det är ngt gynekologiskt i kombo??


    Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden urinvägsinfektion med mycket blod/klumpar
  • LHUF

    Men borde det inte gjort ont när han tryckte över njurarna då? Hade full pott när de gjorde urinodlingen,

  • lövet2
    LHUF skrev 2018-05-06 18:45:06 följande:
    Men borde det inte gjort ont när han tryckte över njurarna då? Hade full pott när de gjorde urinodlingen,
    Nja, när stenen är i blåsan och ska ut, då gör det inte ont i njurarna. Däremot blir det lätt en UVI, och så kommer det en del blod där stenen skrapar i. Men som sagt var, det är min erfarenhet. För mig har det aldrig kommit blod vid en vanlig UVI, utan då har det rört sig om njursten.
  • LHUF

    Men vad gör man då? Måste man behandlas på ngt sätt?? Såg nu på toa att det verkligen kom klumpar fr urinen och inte vaginalt..

    Har haft blod i urinen innan så det är inget nytt men dessa klumpar var nytt..

    Måste man åka till akuten om det nu är njursten?

  • lövet2
    LHUF skrev 2018-05-06 19:06:47 följande:
    Men vad gör man då? Måste man behandlas på ngt sätt?? Såg nu på toa att det verkligen kom klumpar fr urinen och inte vaginalt.. Har haft blod i urinen innan så det är inget nytt men dessa klumpar var nytt.. Måste man åka till akuten om det nu är njursten?
    Om du får feber måste du åka. Om det blir totalt stopp, så måste du också åka.
    Jag brukar vänta ett par dagar och se om den kommer ut. Ganska bra att kissa i en sil, så man ser säkert om det kommer ut en sten. Kommer den inte ut inom rimlig tid, så ringer jag 1177 och rådfrågar.
  • LHUF

    Ok, är lite för oroad så åker faktiskt till akuten ändå.. har ont om jag trycker på magen nu på höger sida och känns svullet där.. men mest oroad över detta blod och klumpar..

  • lövet2
    LHUF skrev 2018-05-06 19:48:44 följande:
    Ok, är lite för oroad så åker faktiskt till akuten ändå.. har ont om jag trycker på magen nu på höger sida och känns svullet där.. men mest oroad över detta blod och klumpar..
    Klokt av dig att åka in. När du inte är helt säker på vad som är fel, så är det bra att kolla upp det. Det kan ju vara något helt annat än njursten det rör sig om!
  • Caroowliine

    Jag har haft samma dock utan att bakterier gick att konstatera uvi. Men med uvisymtom.

    Då kom de blod och klumpar ett par gånger. De är läskigt men ingen fara..

    Går nu på långtidsbehandling med antibiotika pga urinvägsproblem och upplever stor förbättring! :)

    Men bra att du åker in och kollar. Man känner sig inte så kaxig när man ser massa blod och klumpar i toaletten

  • LHUF

    Nej inte det minsta kaxig, upplever att det kommer lite urin, sedan klumpar och sedan mer urin.. helt sjukt.. men men får se vad dr säger

  • LHUF

    Läkaren på akuten sa att det mest troligt är en kraftig uvi. Är det inte bättre senast imorgon kväll/tisdag så skall jag söka igen.. eller vid feber..

  • Caroowliine
    LHUF skrev 2018-05-06 23:36:08 följande:

    Läkaren på akuten sa att det mest troligt är en kraftig uvi. Är det inte bättre senast imorgon kväll/tisdag så skall jag söka igen.. eller vid feber..


    Har du några symtom för uvi? Svider det något?

    Är de första gången du får såhär? När jag får så har jag typ svårt att fungera normalt i vardagen pga obehag och smärta.

    Antibiotika i låg dos i lång tid är verkligen min räddare iallafall. Hoppas det ordnar sig för dig!!
  • LHUF

    Ja det gjorde vedervärdigt ont att kissa och jag har haft många uvi i mina dagar men inte med så här mkt blod och aldrig med klumpar.. men efter 4 tabletter så är iaf blodet borta och det gör mindre ont. Han sa att om det inte blev bättre senast imorgonbitti så skulle jag söka igen för han sa att njursten skulle man kunna tänka sig men mest troligt en kraftig uvi. Men skall efter avslutad kur faktiskt boka tid på min vc för att se så att värdena ser bra ut och kanske se om man kan få ngn remiss till någon spec inom just urologi

  • concon

    Halloj,

    Låter riktigt otrevligt det där. Har själv haft en del Uvi i mina år och jag kissar alltid blod och får små "slamsor" och något grumligt i urinen. Jag har fått det förklarat att jag är extra känslig och drabbas extra hårt alt. att jag fått aggressiv uvi. Verkar kunna variera en del beroende på vilken bakterie det rör sig om osv.

    Lite svullnad är normalt dock, brukar kännas som mens-mage lite, så det ska du nog inte oroa dig för om det inte går över till hugg-smärtor eller skarpa smärtor så att säga.

    Hoppas du känner dig bättre snart!

  • LHUF

    Tack för input, har idag avslutat kuren så får se om det räckte med dessa dagar. Dricker mer vatten och köpte ngn tranbärshistoria på hälsokosten.

    De skickade på odling på akuten för att kolla så peniciinet jag fått var rätt och dom har inte ringt tillbaka så det var förhoppningsvis rätt.

  • LHUF

    Idag 5 dagar efter kuren var slut är det tillbaka igen.. var jäkligt snabb och hann till närakuten och fick ny peniciln.

Svar på tråden urinvägsinfektion med mycket blod/klumpar