• Äldre 6 May 18:29
    4623 visningar
    11 svar
    11
    4623

    Hur lång amorteringstid har du på bostadslånet?

    Edit: Glömde göra så man kan lämna anonyma svar. Ganska så viktigt för detta tema! Lägger upp igen!

    Med tanke på de senaste trådarna om hur folk kan Ha råd till ?allt? tänkte jag kolla hur lång amorteringstid ni har på era bostadslån?

    Jag bor i Norge och här får man inte mer än 30 år. Tänker att om jag haft lånet på 50 år hade jag ju haft betydligt lägre månadskostnad.

    Intressant att veta om de flesta i Sverige tar 50 år från början, eller om ni tar lägre. Eller om ni rentav har amorteringsfritt?

  • Svar på tråden Hur lång amorteringstid har du på bostadslånet?
  • Äldre 22 May 18:56
    #1
    +1

    Finansinspektionen applicerar amorteringsregler på bostadslån som gäller hos alla svenska kreditinstitut. De säger att om du har en belåningsgrad över 50% måste du amortera 1% per år. Är belåningsgraden över 70% blir kravet 2% per år. Under 50% belåningsgrad får du möjlighet till amorteringsfritt. Dessutom, om din skuldkvot(bolåneskuld gentemot hushållets inkomst) är över 4,5 blir det ytterligare 1%. Så det kan bli allt mellan 0-3%.
    Vad jag förstår är det ändå lågt jämfört med vissa andra länder.


    Finns ett undantag när du köper nyproducerad bostad, då kan då få amorteringsfritt de 5 första åren.


    Själv anser jag att det är sunt att amortera så mycket som möjligt.

  • Äldre 22 May 19:23
    #2

    Just nu amorteringsfritt. Avsätter en större summa varje månad. Hittills bättre avkastning på de pengarna än bolåneräntan.

  • Äldre 8 Jun 09:41
    #3

    Siktar på att amortera bort allt på 20år. Har ett system där jag ökar amorteringen med en 500-hundring varje år.

    Orsaken har med att göra att räntor och konjunkturer varierar. Jag sparar även i aktier. Men jag räknar inte att de ska vara värda särskilt mycket i ett läge där det är brinnande lågkonjunktur och jag verkligen behöver pengar. Då är det bättre att ha låga lån så har jag större chans att slippa amortera i händelse av att jag får ebb i kassan.

  • Äldre 9 Jun 11:40
    #4

    Vi köpte vårt hur 2003. Just nu har vi knappt 6år kvar sedan är huslånet betalt. Vi bor ute på landet och huset kostade ej så mycket (under 1 milj). Så känns skönt att snart vara skuldfri.

  • Anonym (smalm­aja)
    Äldre 9 Jun 16:10
    #5

    Är för närvarande belånad till 110% av bostadens marknadsvärde. Bostadspriserna sjunkit ordentligt här. Men har som tur är relativt litet bolån och amorterar snabbt, just nu 20% årligen. Planen är att flytta till någonting bättre och såklart dyrare inom något år.

  • Äldre 9 Jun 17:49
    #6

    Tror inte man behöver amortera?

  • Anonym (.)
    Äldre 9 Jun 19:11
    #7

    Jag tror att vårt lån löper på 40 år, och då är det mycket tveksamt om vi lever, så det blir ju betalt när arvingarna säljer. Men förmodligen har vi väl flyttat innan dess ändå. Vi amorterar 1% per år (+ lite extra då och då) och lånet är på 3 miljoner. 

  • Äldre 9 Jun 19:20
    #8

    Vi amorterar så mycket att vi kommer betalt hela lånet på 10 år. Har ett huslån som legat från start på 1,4 miljoner (bor i en liten stad med låga priser men som har börjat stiga nu). Känns skönt och tryggt att vara skuldfria innan 40.

  • Äldre 9 Jun 19:21
    #9

    Amorterar bort hela lånet på 20 år.

  • Anonym (smalm­aja)
    Äldre 9 Jun 21:59
    #10

    Planerar att aldrig köpa dyrare än att jag kan amortera färdigt innan jag blir 65. Tror att allt som man inte hinner amortera bort innan pension är för dyrt för ens budget.

  • Äldre 10 Jun 12:44
    #11

    haha

Svar på tråden Hur lång amorteringstid har du på bostadslånet?