• Lantbon

    Lämna ensam?

    Hej

    Ni som har hund, har en fråga kring att lämna hunden själv under dagrna. Har funderingar på att skaffa en cavalier king charles spaniel och vet att de inte är några hundgårdshundar. Hur länge klarar era hundar sig själva på dagarna när ingen är hemma? Och nu menar jag inte under valptiden. Vi finderar på om och hur vi löser detta. Några timmar några dagar i veckan måste nog en hund i vår familj klara att vara ensam.

  • Svar på tråden Lämna ensam?
  • Pr0nographic

    Vi har dock stora huskies som vi tar med oss vart vi än är i princip är men kan lämna dem ensamma i 5h OM vi måste och det händer väldigt sällan.

    En liten hund får du lämna Max 4h och en stor 6h.

    En valp ska vara ute varannan timme.

  • DeathByPickles
    Pr0nographic skrev 2018-05-06 21:30:12 följande:

    Vi har dock stora huskies som vi tar med oss vart vi än är i princip är men kan lämna dem ensamma i 5h OM vi måste och det händer väldigt sällan.

    En liten hund får du lämna Max 4h och en stor 6h.

    En valp ska vara ute varannan timme.


    Var har du läst att det är skillnad mellan stora och små hundar, eller exakt rekommendation vid valp? Hur gammal valp i så fall? 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Starka

    Vi började ensamträna ganska omgående när valpen hade bott in sig och då menar jag minuter till att börja med. Sen utökade vi sakta efter hur hon reagerade, hon var 6 mån när vi lämnade henne ensam hemma första gången. Vi var iväg ungefär en halv timme. Nu är hon två och blir lämnad som längst 3-4 tim, händer kanske 1-2 gånger i månadens det blir så länge. Hon klara säkert att va hemma längre men jag resonerar lite som så att jag kan inte hålla mig längre än så och då ska jag inte tvinga henne att göra det heller.

  • Dexter dot com

    En trygg hund som ensamhetstränats rätt och aktiverats innan klarar oftast några timmars ensamhet några gånger i veckan men man bör ha en plan B i form av hundvakt/dagis då många hundar faktiskt inte klarar ensamhet alls. Jag har haft som regel att aldrig lämna mer än max 4 timmar per dygn och vissa har klarar det utan problem men den sista klarade aldrig mer än 2 timmar trots träning och aktivering så då fixade jag hundvakt.

  • DeathByPickles
    Det står ingenting där om att lag och/eller rekommendationer skulle vara olika för små och stora hundar. 
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.
  • Starka
    Pr0nographic skrev 2018-05-06 21:30:12 följande:

    Vi har dock stora huskies som vi tar med oss vart vi än är i princip är men kan lämna dem ensamma i 5h OM vi måste och det händer väldigt sällan.

    En liten hund får du lämna Max 4h och en stor 6h.

    En valp ska vara ute varannan timme.


    Varannan timme låter lite för en valp? Vår va jag ute med minst en gång i timmen och extra efter sömn, mat och bus.

    Ju färre olyckor inne ju snabbare blir dom rumsrena. Vi misslyckades två gånger första veckan sen hände det inga fler olyckor
  • BurningDiamond

    Lagen säger max 6 timmar. Vad din hund kommer klara som individ (10 min? 4 timmar?) efter träning och långsam upptrapppning vet jag inte.

  • Tow2Mater
    Starka skrev 2018-05-07 02:27:35 följande:

    . Nu är hon två och blir lämnad som längst 3-4 tim, händer kanske 1-2 gånger i månadens det blir så länge. Hon klara säkert att va hemma längre men jag resonerar lite som så att jag kan inte hålla mig längre än så och då ska jag inte tvinga henne att göra det heller.


    Att inte kunna hålla sig längre än som längst 3-4 timmar, kanske du borde träffa en läkare? Det låter inte normalt.
  • Starka
    Tow2Mater skrev 2018-05-11 04:09:42 följande:

    Att inte kunna hålla sig längre än som längst 3-4 timmar, kanske du borde träffa en läkare? Det låter inte normalt.


    Du vet vi är alla olika en del kissar ofta andra mer sällan, jag dricker väldigt mycket därför kissar jag ofta. Vad de gäller hunden så kan hon hålla sig en hel dag om det är dåligt väder, får tvinga ut henne, menar mest att hon ska inte behöva hålla sig därför lämnar vi henne inte längre än 3-4 timmar
  • Jonnynilsson

    Vår hund som är av lite mindre sort (14kg) klarar sig bra ensam. Han har massor av leksaker och aktivitetsboll med godis i att sysselsätta sig med. Dock är alltid någon av oss i familjen hemma på lunchen och rastar honom. Så han är aldrig ensam mer är 5 timmar. Hundar sover otroligt mycket.

    Ett tips kan vara att ha två hundar så dom har en kompis att leka med. En av mina kollegor har två mindre hundar och det funkar finfint.

    Hur vet vi då att våra hundar har det bra? Sätt in en övervakningskamera så får du koll på både husdjur och ungar ;)

  • Jonnynilsson

    Vår hund som är av lite mindre sort (14kg) klarar sig bra ensam. Han har massor av leksaker och aktivitetsboll med godis i att sysselsätta sig med. Dock är alltid någon av oss i familjen hemma på lunchen och rastar honom. Så han är aldrig ensam mer är 5 timmar. Hundar sover otroligt mycket.

    Ett tips kan vara att ha två hundar så dom har en kompis att leka med. En av mina kollegor har två mindre hundar och det funkar finfint.

    Hur vet vi då att våra hundar har det bra? Sätt in en övervakningskamera så får du koll på både husdjur och ungar ;)

  • Dexter dot com
    BurningDiamond skrev 2018-05-11 02:53:12 följande:

    Lagen säger max 6 timmar. Vad din hund kommer klara som individ (10 min? 4 timmar?) efter träning och långsam upptrapppning vet jag inte.


    Hamnar ofta i diskussioner med folk som lämnar sina hundar 9-10 timmar ensamma per dag och hittar ingen lag om 6 timmars ensamhet. Hittar bara rekommendationer.  Vore tacksam om du kan länka till den lagen :)
  • BurningDiamond
    Dexter dot com skrev 2018-05-11 16:21:53 följande:
    Hamnar ofta i diskussioner med folk som lämnar sina hundar 9-10 timmar ensamma per dag och hittar ingen lag om 6 timmars ensamhet. Hittar bara rekommendationer.  Vore tacksam om du kan länka till den lagen :)
    Jordbruksverkets föreskrifter
    Allmänna råd 2 kap. 12 §
  • BurningDiamond

    Förlåt, Jordbruksverkets föreskrifter L102, 2 kap 17§


    BurningDiamond skrev 2018-05-11 21:52:01 följande:
    Jordbruksverkets föreskrifter
    Allmänna råd 2 kap. 12 §
  • Dexter dot com
    BurningDiamond skrev 2018-05-11 21:54:57 följande:

    Förlåt, Jordbruksverkets föreskrifter L102, 2 kap 17§


    Tack :) Men är det verkligen en lag när det står bör rastas var 6e timme?
  • BurningDiamond
    Dexter dot com skrev 2018-05-12 07:38:08 följande:
    Tack :) Men är det verkligen en lag när det står bör rastas var 6e timme?
    Vad jag vet så äger jordbruksverkets föreskrifter laga kraft... Lämnar självklart utrymmer för att jag har fel, orkar inte googla det just nu.
Svar på tråden Lämna ensam?