• Sharpe­r
    Äldre 7 May 11:20
    7708 visningar
    15 svar
    15
    7708

    Gemensam ekonomi

    Vi går i planerna på att skaffa gemensam ekonomi. Jag har börjat fila på budgeten och funderar på om jag fått med allt gällande det som går på boendet. Då jag inte har tillgång till sambons bankkonto då han jobbar kan jag inte kolla med honom nu. Tycker ni det ser ut som jag missat något?

    Bolån

    Hemförsäkring

    El

    Vägförening

    Viasat

    Sophämtning

    Slamtömning

    Verisure

    Avbetalning larm

    Tv-licens

    Mat

    Internet

    Avlopp

  • Svar på tråden Gemensam ekonomi
  • Äldre 7 May 11:41
    #1

    Vatten, fack/a-kassa, sotning, förskola/fritidsavgift (om ni har barn), mobiler, uppvärmning (om det inte räknas i elen), övriga försäkringar, sparande, spotify/netflix/liknande.... Det är de övriga poster jag har med i min budget som fattas i din. 

  • Sharpe­r
    Äldre 7 May 12:33
    #2
    SilverEmma skrev 2018-05-07 11:41:36 följande:

    Vatten, fack/a-kassa, sotning, förskola/fritidsavgift (om ni har barn), mobiler, uppvärmning (om det inte räknas i elen), övriga försäkringar, sparande, spotify/netflix/liknande.... Det är de övriga poster jag har med i min budget som fattas i din. 


    Vi har egen brunn, facket räknar jag inte med i boendedelen likaså med Spotify och min mobil (sambon betaöat sin i egna företaget).
  • Äldre 7 May 20:41
    #3

    Fastighetssavgift?

    Glöm inte att räkna med en post för underhåll och avsättningar för renoveringar. Om du tex renoverar ett badrum för 100 000 kr var 30:e år blir det 300 kr i månaden i snitt. Lägg till kök, badrum m.m. Man bör också räkna in kostnader för vitvaror och småsaker som gardiner, trädgårdsredskap mm.

  • Sharpe­r
    Äldre 7 May 21:00
    #4
    snedtak skrev 2018-05-07 20:41:11 följande:

    Fastighetssavgift?

    Glöm inte att räkna med en post för underhåll och avsättningar för renoveringar. Om du tex renoverar ett badrum för 100 000 kr var 30:e år blir det 300 kr i månaden i snitt. Lägg till kök, badrum m.m. Man bör också räkna in kostnader för vitvaror och småsaker som gardiner, trädgårdsredskap mm.


    Är det inte fastighetsavgiften som kommer på deklarationen?

    Gällande renovering mm lägger jag det under en annan kategori. Detta är de löpande räkningarna som ska in :)
  • Äldre 7 May 21:25
    #5
    Sharper skrev 2018-05-07 21:00:42 följande:
    Är det inte fastighetsavgiften som kommer på deklarationen?
    Gällande renovering mm lägger jag det under en annan kategori. Detta är de löpande räkningarna som ska in :)
    Ok, det är inte helt lätt att gissa eftersom du har Mat med som en kategori. Det är inte heller en räkning (och inte en boendekostnad för de flesta). I såfall tror jag nog att ni har fångat det mesta. Om ni inte har gasräkningar, fast telefon, fiberförening eller liknande. 
  • Sharpe­r
    Äldre 8 May 05:42
    #6
    snedtak skrev 2018-05-07 21:25:55 följande:

    Ok, det är inte helt lätt att gissa eftersom du har Mat med som en kategori. Det är inte heller en räkning (och inte en boendekostnad för de flesta). I såfall tror jag nog att ni har fångat det mesta. Om ni inte har gasräkningar, fast telefon, fiberförening eller liknande. 


    Maten ligger med då det är en räkning för oss eftersom jag handlar maten på kredit och betalar varje månad :)
  • Äldre 12 May 01:21
    #7

    Förstår inte?
    Funderar ni på att skaffa gemensam ekonomi så behöver man ju inte rada upp vad som ska betalas?
    allt ska betalas från samma konto..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Herrma­n Hednin­g
    Äldre 12 May 01:50
    #8

    Svårt att veta detalker men

    1.Mobil,

    2ev privatlån, sotare ( om det är så )

    3fack

    4akassa

    5 bilskatt

    6bilförsäkring...

  • Herrma­n Hednin­g
    Äldre 12 May 01:54
    #9

    Skaffa inte gemensam ekonomi...just saying. Det är som upplagt för glassbilen ni vet lyxfällan..

    Ta på er utgifter som inte överstoger för mkt 1 av era 2 inkomstkällor. På min bidget står jag för 90 procent av våra utgifter. Min fru likaså. På så sätt sammarvetar vi inte kring ekonomin för barnets bästa. Jag kan liksom imte säga till min son; Tyvärr grabben jag trodde mamma hade en budget för lilla dig. Det håller inte.

  • Sharpe­r
    Äldre 12 May 08:20
    #10
    Frontline skrev 2018-05-12 01:21:20 följande:

    Förstår inte?

    Funderar ni på att skaffa gemensam ekonomi så behöver man ju inte rada upp vad som ska betalas?

    allt ska betalas från samma konto..


    Jo eftersom vissa saker betalas tex varannan m0nad eller 1 gång om året och dom summorna slås ut och så läggs det undan lite varje månad till det. Därför behöver man ha stenkoll. På så vis finns alltid pengar även om tex hemförsäkringen betalas 1 gång om året på 7000:- så blir de ingen stor utgift eftersom det splittras på 12 månader ändå.
  • Sharpe­r
    Äldre 12 May 08:22
    #11
    Herrman Hedning skrev 2018-05-12 01:54:44 följande:

    Skaffa inte gemensam ekonomi...just saying. Det är som upplagt för glassbilen ni vet lyxfällan..

    Ta på er utgifter som inte överstoger för mkt 1 av era 2 inkomstkällor. På min bidget står jag för 90 procent av våra utgifter. Min fru likaså. På så sätt sammarvetar vi inte kring ekonomin för barnets bästa. Jag kan liksom imte säga till min son; Tyvärr grabben jag trodde mamma hade en budget för lilla dig. Det håller inte.


    Vi har båda haft gemensamt innan som gått åt helvete pga våra ex. Men vi har pratat om detta och det känns som det är rätt för oss, speciellt när vi ändå ska gifta oss. Vi har även 2 barn var sen tidigare men för oss är vi alla en familj även när det kommer till försörjning.
  • Äldre 12 May 08:38
    #12

    Vi har gemensam ekonomi, men den är flytande då både inkomster och utgifter varierar pga vab och annat. Vi köper också allt till hus,mat,barn på ett kreditkort och betalar räkningen varje månad.

    Vi har ingen budget utan slår ihop det som kommer in, sätter av en lagom del till sparande och delar på det som blir över som var och en gör vad den vill med. Jag har dock ett bra helikoperperspektiv och har bra koll på helheten även utan budget.


    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Sharpe­r
    Äldre 12 May 09:33
    #13
    Studentpappa skrev 2018-05-12 08:38:27 följande:

    Vi har gemensam ekonomi, men den är flytande då både inkomster och utgifter varierar pga vab och annat. Vi köper också allt till hus,mat,barn på ett kreditkort och betalar räkningen varje månad.

    Vi har ingen budget utan slår ihop det som kommer in, sätter av en lagom del till sparande och delar på det som blir över som var och en gör vad den vill med. Jag har dock ett bra helikoperperspektiv och har bra koll på helheten även utan budget.


    Jag har det också men vill ändå ha en budget. Vi kommer lägga undan pengar på ett servicekonto varje månad för sådant som ska betalas en gång om året eller varannan månad tex. Jag sitter med min egna budget varje månad och har en exelfil med alla månader på ett år. Så blir det även nu när vi ska ha gemensamt.
  • Äldre 12 May 11:19
    #14

    Vi kör inte gemensam ekonomi eftersom jag kommer betala 85% av allting ändå och ser den ej som gemensam.

  • Sharpe­r
    Äldre 12 May 12:02
    #15
    Noname00 skrev 2018-05-12 11:19:36 följande:

    Vi kör inte gemensam ekonomi eftersom jag kommer betala 85% av allting ändå och ser den ej som gemensam.


    Jag har in med barnbidrag och underhåll ca det dubbla i inkomst om sambon behöver ta ut minimum i lön (ca 10 000) vilket han får göra ofta. Men då vi tar gemensamt ansvar för alla barn även om vi inte har gemensamma och vi känner att allt är.vårat även om han tex äger gården själv (ja det finns papper på hur allt ska va vid eventuell skilsmässa mm) och då känner vi att vi vill ha gemensam då det blir enklare. Min inkomst är vår inkomst likväl som hans inkomst är vår inkomst.
Svar på tråden Gemensam ekonomi