• hallos­an
    Äldre 7 May 12:03
    687 visningar
    1 svar
    1
    687

    Skivbromshus/cylindrar och bromsbelägg

    Skickade in min gamla pärla på service i veckan och fick veta att skivbromscylindrar Eller Skivbromshusen bak samt bromsbeläggen börjat bli lite ledsna. Var inget akut att göra något åt nu men rekommenderades att göra när vintrrhjulen ska på.

    Jag kan byta hjul själv och så men jag vet inte hurdant det är att byta bromsbelägg och bromshus/cylindrar.

    Tänker att det är massa bromsvätska och grejer inblandat så risk att man tappar bromskraft om man inte vet vad man håller på med.

    Är det något som går att göra själv utan alltför mycket bestyr?

  • Svar på tråden Skivbromshus/cylindrar och bromsbelägg
  • Anonym (duff)
    Äldre 7 May 14:47
    #1

    Väldigt svårt att säga vad som är dåligt utan att ha sett det. Men skulle överväga att byta hela oket (beroende på kostnad).

    Är det bara kolven och packningar så är det bara att att ta bort klossarna och trycka ut den med bromsens hjälp eller tryckluft, brukar lägga en liten bräda där klossarna var för kolven kan skjuta rätt hårt.

    Lossa bromslangen för att lättare trycka in den nya kolven.

    Sedan måste du lufta bromsystemet, gör gärna det på samtliga hjul, ingen som vet hur gammal bromsvätskan är antar jag?;)

    Lufta bromsar finns det några sett att göra på. Billigaste är en genomskinlig slang och en medhjälpare. Finns beskrivningar på Youtube bla.

    Verktyg: en polygrip, passande hylsor och en bit slang.

    Lätt om man kan det som mycket annat fast skulle nog råda dej att ta hjälp av någon som kan 1:a gången. Bromsar är ju en rätt viktig del. Får du inte ut all luft tex kan bromsverka försvinna.

Svar på tråden Skivbromshus/cylindrar och bromsbelägg