• Odd Even
    Äldre 7 May 13:42
    4080 visningar
    13 svar
    13
    4080

    Hur långt räcker barnbidraget?

    Barnbidraget är 1250 kr/månad per barn, plus flerbarnstillägg om man har flera barn. 

    Ni som har barn och får barnbidrag, hur långt räcker det egentligen? Hur stora är normalt utgifterna per månad  för ett barn totalt sett, för mat, kläder, hygien, leksaker, bostad (här kommer kanske bostadsbidrag in), m.m. och innebär barnbidraget på 1250 kr/månad en väsentlig lättnad för er ekonomiska situation?

  • Svar på tråden Hur långt räcker barnbidraget?
  • Äldre 7 May 13:50
    #1

    I nuläget läggs barnbidraget på ett sparande till barnet. Jag tänker att det kan vara bra att ha lite till boende/köpa grejor för att flytta hemifrån/körkort när den dagen kommer. 

    Vi letar dock nytt boende, och om/när vi hittar något (det ser lite mörkt ut just nu) kan barnbidraget behövas för att vi inte ska behöva jobba heltid båda två. 

    Men så länge det är ekonomiskt möjligt satsar vi på sparande. 

  • Äldre 7 May 13:57
    #2

    Bara barnomsorgsavgiften kan ju vara mer än barnbidraget så där går ju en del pengar. Mat och blöjor kanske 500 kr, vet inte riktigt. Kläder och leksaker köper vi ofta begagnat eller får av familjen.

  • Äldre 7 May 14:28
    #3

    Jag har inga egna barn, men brorsans barn frå sin barn/studiebidrag själva. Utom minsta.... tonåringarna får pengarna att hushålla med själva.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 7 May 14:37
    #4

    Det räcker till kläder och blöjor och sånt som behövs, men absolut inte till dagisavgiften. 

  • elyse
    Äldre 7 May 14:46
    #5

    Drygt 1300 kostar förskola för ett barn. Vi lägger halva barnbidraget på sparande och resten till löpande utgifter.

  • Äldre 7 May 14:51
    #6

    Vårt barn kostar nog i driftskostnad ungefär det just nu, om man inte räknar in nöjen och framförallt förlorad arbetsinkomst (föräldraledig)...

    Sen är det ju inte meningen att det ska täcka allt heller, ser man tex till barn med separerade föräldrar "ska" ju kostnaden vara ungefär barnbidrag+2*underhåll så snarare 4000.

  • Äldre 7 May 15:08
    #7

    Barnbidraget spar vi i aktier till dom när de flyttad hemifrån. Dom är 2 och 4 år Varje månad kostar dom en hel del. Förskola 1300kr resp 900, 200kr i försäkring/st, mat/hygien ca 500kr/st. Kläder,skor,leksaker utslaget per månad 500kr/st. Så totalt 2500kr resp 2100kr. Sen stiger det ju när man tex behöver köpa en ny bilbarnstol,säng mm I månaden i grund sen tillkommer ju om vi gör nån aktivitet eller utflykter så om man räknar med det så runt 3000-4000 tusen per barn.

  • Äldre 8 May 11:30
    #8

    Vi lever på väldigt små inkomster just nu så det gör absolut nytta. Däremot har jag inte separerat vårt barns kostnader från vår budget så jag vet inte vad just hon kostar. När hon behöver nya kläder, skor, säkerhetsutrustning och leksaker blir det mycket. Resten av tiden så kostar hon inte särskilt mycket, det är ny tandborste ganska ofta eftersom hon tuggar sönder de, solkräm, barngröt, en nattblöja per dygn och vanlig mat som är hennes baskostnad just nu.


    Korrekturläser som en kratta
  • Äldre 10 May 18:32
    #9

    Tycker det räcker ungefär till de rörliga utgifterna (mat, kläder, blöjor, extra resekostnader, aktiviteter mm), men inte om man börjar räkna in ökad boendekostnad (om man behöver ett till rum) dagisavgift och inkomstbortfall. 

    Just inkomstbortfallet är ju helt klart den största "utgiften" om man jobbade heltid innan. Men det är ju sådant man måste vara beredd på. 


    Barnbidraget känns ändå som ett stort och välkommet tillskott för oss i alla fall. Men det beror ju på hur mycket man tjänar. Plockar man ut 40-50 000/mån är det ju en droppe i havet. Men för oss som har övrig hushållsinkomst på ca 12-14 000 efter skatt är två barnbidrag värda mycket. 

  • Äldre 10 May 18:40
    #10

    Återigen... jag anser att barnbidraget borde vara inkomstprövat. 

  • Äldre 10 May 18:59
    #11
    BeautifulLiz skrev 2018-05-10 18:40:30 följande:

    Återigen... jag anser att barnbidraget borde vara inkomstprövat. 


    Det tycker jag också (då skulle vi inte få, och ärligt talat så gör de mer nytta hos någon som har det sämre ekonomiskt)
  • Äldre 10 May 19:21
    #12
    Cizi skrev 2018-05-10 18:59:50 följande:
    Det tycker jag också (då skulle vi inte få, och ärligt talat så gör de mer nytta hos någon som har det sämre ekonomiskt)
    Jag hade fått för första men inte för andra.
    Med all rätt.

    Barnbidrag är ett bidrag, alla andra bidrag är inkomstprövade. (Såvitt jag vet.)
  • Äldre 10 May 19:25
    #13
    +1

    Håller helt med. Borde inkomstprövas som allt annat. 

Svar på tråden Hur långt räcker barnbidraget?