• MikaN

    Rätt man eller ej?

    Hej!

    Har levt ihop med en man som var mitt livs kärlek. Vi delade i stort sett hela vårt unga vuxna liv tillsammans och även nästan tio år som gifta. Vi har två barn tillsammans, 4 och 7 år. Tyvärr slutade vårt äktenskap med att han lämnade mig för en annan kvinna, en kollega som han hade en affär med bakom min rygg under en längre tid. Jag blev så klart helt förkrossad då allt från relationen till familjelivet och boendet vändes upp och ned.

    Jag bestämde mig dock för att gå vidare så snabbt som möjligt med en ny kärlek, för visst hade vårt förhållande haft sina brister också. Han var egentligen en stor egoist men det fanns ändå alltid något mellan oss som jag aldrig har upplevt med någon annan.

    Hur som helst, jag träffade snabbt en annan man. Vi klickade direkt på första dejten och både attraktion och det mentala utbytet fanns. Vi inledde en relation och det har nu gått ca åtta månader tillsammans. Den första förälskelsen har dock lagt sig. Han är verkligen världens snällaste, bryr sig om både mig och mina barn på ett sätt som min ex-man aldrig gjorde. Han har en underbar familj som har varit väldigt välkomnande. Allt borde kännas hur bra som helst, men jag har en gnagande känsla som inte lämnar mig, och det är att något saknas...
    Med min ex-man var det eld och lågor, det fanns aldrig några tvivel från min sida att det skulle vara livet ut mellan oss. Han var mannen med stort M. Jag önskar SÅ att det kunde kännas likadant med den nya mannen, han är en mycket bättre person än vad min ex-man någonsin var, men det saknas ändå något...
    Är rädd att min tidigare brustna relation har förstört något centralt hos mig, och att det som fanns mellan oss aldrig kan mäta sig med något nytt.

    Några råd? =)

  • Svar på tråden Rätt man eller ej?
  • Anonym (eee)

    Eftersom du gick in i något så fort tolkar jag det som att den nya är en s.k rebound, dvs det är inte den du senare kommer vara med utan denne hjälpte dig komma över det värsta efter att det tog slut. 8 månader är inte så lång tid och det är inte förrän då ungefär som man börjar få lite mer vardag och kanske att slöjorna som förälskelsen gärna lägger över brister, har försvunnit. 

    Nu får du se realistiskt på detta. Däremot är det inte så bra att hålla på och jämföra med det gamla, det kommer ju inte tillbaka. 

  • Anonym (Häpp)

    Fundera på om du verkligen måste ha allt på plats i denna relation. Du har upplevt din livs kärlek och man måste inte bli lika förälskad varje gång. Olika relationer ser olika ut.

    Jag skiljde mig efter att ha varit gift med min livs kärlek i 10 år. Sen träffade jag en ny kvinna och vi har det jättebra tillsammans. Vi bor inte ihop och vi umgås sällan när vi har vår respektive barnveckor. Det är en annan typ av förhållande som funkar jättebra. Vi är inte en riktig familj men vi älskar varandra och umgås som vuxna människor.

    I den första kärleken vill man ha allt, en partner, en älskare, en livsvän, en partner att bygga hela sitt liv kring och nån att bilda familj med för evigt. Nu kan du fundera på vad du vill ha din partner till när du redan byggt en familj en gång,

  • Anonym (g)

    Njut av det ni har tillsammans och ta en dag i taget.
    Du har dina två barn. Du behöver inte ha panik för att din biologiska klocka tickar och måste besluta dig för om detta är mannen att skaffa barn med.
    En man som bryr sig och är snäll. Låter jättefint i mina öron.

  • Tecum

    Vissa kvinnor klarar inte av snälla män, de behöver motstånd i relationen. Alltså det man kallar bad-boysyndromet. Du kanske är sån?

  • MikaN

    Tack för alla goda råd! Det finns så otroligt många vettiga människor här med bra tankar och synpunkter!

    Känner mig bara så otroligt taskig mot den jag är tillsammans med nu, för han är upp över öronen förälskad i mig och har aldrig varit så här kär förut. Själv har jag ju redan upplevt det med någon annan och har gått igenom allt med giftermål, barn, hus osv. Känns ibland som om han ger mer än vad jag kan ge, för jag hoppas väl liksom att de där himlastormande känslorna som jag en gång har upplevt, ska vara något jag får uppleva igen.

    Jag vill liksom inte känna att jag ?nöjer mig? bara för att ha någon...

Svar på tråden Rätt man eller ej?