• stor grön drake

    Hur fixar jag knarrande säng?

    Sonen fick sin drömsäng för 1,5 år sedan. En högsäng i regnbågens färger. MEN...

    Den knarrar så jag blir galen så fort han rör sig. Det är så att det är svårt att föra ett samtal i vardagsrummet i normal samtalston om han ligger och snurrar.

    Vi trodde det var färg som kanske inte var helt torr först, då det var någon del som precis hade blivit yttorr när vi skruvade ihop den på födelsedagen, men det blir bara värre och värre.

    Går det att göra något åt, och isåfall vad?

  • Svar på tråden Hur fixar jag knarrande säng?
  • Rabarbapuppa

    De flesta träkonstruktioner brukar man även komplettera med trälim i fogarna innan sammansättning. Sånt lärde man sig i träslöjden.
    Det gör ju i och för sig det lite problematiskt att montera isär sängen när den skall flyttas eller om ni möblerar om rummet framöver. 
    Men det är tyvärr det enda konkreta tips jag kan komma med just nu för att det ska bli knarrfritt. 

    En annan sak är ju att efterdra skruvarna lite hårdare nu när bitarna är på plats. Kanske några är lite lösa?

    /Puppa

  • stor grön drake
    Rabarbapuppa skrev 2018-05-11 11:34:57 följande:

    De flesta träkonstruktioner brukar man även komplettera med trälim i fogarna innan sammansättning. Sånt lärde man sig i träslöjden.

    Det gör ju i och för sig det lite problematiskt att montera isär sängen när den skall flyttas eller om ni möblerar om rummet framöver. 

    Men det är tyvärr det enda konkreta tips jag kan komma med just nu för att det ska bli knarrfritt. 

    En annan sak är ju att efterdra skruvarna lite hårdare nu när bitarna är på plats. Kanske några är lite lösa?

    /Puppa


    Den är byggd av element så de tas ihop med sån där skruv som har en motpart inne i andra delen som ska hållas rak med skruvmejsel. De går inte att dra hårdare, och sängen sitter ihop stabilt.
Svar på tråden Hur fixar jag knarrande säng?