• Melissenta

    Grafiska IQ-tester, hjälp att lösa dessa:

    Är det någon som kan förklara principen för någon av dessa (eller någon)?

    Ser inte sammanhang direkt..

  • Svar på tråden Grafiska IQ-tester, hjälp att lösa dessa:
  • 12345hopp

    Första bilden så flyttar sig strecket två steg medsols medans cirkeln flyttar sig ett steg för varje bild. Svaret skall alltså vara enligt den 3:e figuren (cirkel uppe i vänster hörn och streck uppe i högra hörnet).

    Varför vill du fuska på ditt IQ-test? ;)

  • 12345hopp

    Längst ner till exempel är det meningen att du skall lägga ihop första och andra bilden med varandra och tillsammans bildar de figuren på den tredje bilden :) men om en linje är samma på första och andra bilden så försvinner istället det sträcket.

    Så på tredje raden som det är meningen att du skall lösa så är det först ett "Z" som skall sättas ihop med ett liggande "Z" som tillsammans blir en kvadrat med ett diagonalt streck, men då detta strecket finns på samma ställe på både bild 1 och 2 så blir det osynligt. Svaret blir alltså en enkel kvadrat.

  • Melissenta
    12345hopp skrev 2018-05-07 21:24:43 följande:

    Första bilden så flyttar sig strecket två steg medsols medans cirkeln flyttar sig ett steg för varje bild. Svaret skall alltså vara enligt den 3:e figuren (cirkel uppe i vänster hörn och streck uppe i högra hörnet).

    Varför vill du fuska på ditt IQ-test? ;)


    Fuska?

    Det vill jag inte alls, jag vill veta rätta svaret, då jag är allmänt intresserad av såna övningar
  • Melissenta
    12345hopp skrev 2018-05-07 21:38:16 följande:

    Längst ner till exempel är det meningen att du skall lägga ihop första och andra bilden med varandra och tillsammans bildar de figuren på den tredje bilden :) men om en linje är samma på första och andra bilden så försvinner istället det sträcket.

    Så på tredje raden som det är meningen att du skall lösa så är det först ett "Z" som skall sättas ihop med ett liggande "Z" som tillsammans blir en kvadrat med ett diagonalt streck, men då detta strecket finns på samma ställe på både bild 1 och 2 så blir det osynligt. Svaret blir alltså en enkel kvadrat.


    Såg det när du sa det, tänkte åt det hållet men var osäker. .
  • Melissenta
    punktslash skrev 2018-05-07 22:02:25 följande:

    Fuska på IQ-test?!?


    Vadå fuska?

    Vill ju bara veta hur jag ska tänka))

    Skrivit min Mensa-test utan fusk :)
  • v i r r a

    Det är kul med såna tester och jag blir också störd av att inte se ett facit. Var hittade du testet? Jag vill också klura

  • Melissenta
    v i r r a skrev 2018-05-07 23:08:29 följande:

    Det är kul med såna tester och jag blir också störd av att inte se ett facit. Var hittade du testet? Jag vill också klura


    www.iq-test-sverige.se

    Ganska svåra, svårare än Mensas:)))
  • Anonym (Iq)

    Jag måste då alltså ha bra iq då jag inte tyckte de var så svåra :)

  • Melissenta
    Anonym (Iq) skrev 2018-05-08 11:32:54 följande:

    Jag måste då alltså ha bra iq då jag inte tyckte de var så svåra :)


    Inget konstigt med det, det kanske har du

    Jag hade nog löst de själv om jag suttit lite längre, men ville få in snabba svar
Svar på tråden Grafiska IQ-tester, hjälp att lösa dessa: