• Anonym (Maja)

    Vad är det med folk som fotar än utan att fråga?!

    Vad är det med folk som fotograferar än utan att fråga på stan, i affärer och till och med då man sitter och fikar/äter? Vissa sticker upp kameran i ansiktet andra låsas fotografera något annat. Jag har en utstickande stil och har inget emot att folk kommer fram och ställer frågor (särskilt pensionärerna är jättegulliga) man får oftast fota mig om man frågar också.

  • Svar på tråden Vad är det med folk som fotar än utan att fråga?!
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Maja) skrev 2018-05-08 18:27:42 följande:

    Vad är det med folk som fotograferar än utan att fråga på stan, i affärer och till och med då man sitter och fikar/äter? Vissa sticker upp kameran i ansiktet andra låsas fotografera något annat. Jag har en utstickande stil och har inget emot att folk kommer fram och ställer frågor (särskilt pensionärerna är jättegulliga) man får oftast fota mig om man frågar också.


    Anmäl dom det är inte lagligt att filma eller ta kort på folk utan att fråga och du kan få skadestånd för det ifall någon filmar eller tar kort på dig utan tillåtelse
  • Anonym (Anmäl)
    Anonym (Maja) skrev 2018-05-08 18:27:42 följande:

    Vad är det med folk som fotograferar än utan att fråga på stan, i affärer och till och med då man sitter och fikar/äter? Vissa sticker upp kameran i ansiktet andra låsas fotografera något annat. Jag har en utstickande stil och har inget emot att folk kommer fram och ställer frågor (särskilt pensionärerna är jättegulliga) man får oftast fota mig om man frågar också.


    Anmäl dom det är inte lagligt att filma eller ta kort på folk utan att fråga och du kan få skadestånd för det ifall någon filmar eller tar kort på dig utan tillåtelse
  • Pope Joan II
    Anonym (Anmäl) skrev 2018-05-08 18:29:34 följande:
    Anmäl dom det är inte lagligt att filma eller ta kort på folk utan att fråga och du kan få skadestånd för det ifall någon filmar eller tar kort på dig utan tillåtelse
    Så är det inte.
  • viseversa
    Anonym (Anmäl) skrev 2018-05-08 18:29:34 följande:
    Anmäl dom det är inte lagligt att filma eller ta kort på folk utan att fråga och du kan få skadestånd för det ifall någon filmar eller tar kort på dig utan tillåtelse
    Ehdär har du fel. Det är inte olagligt att fota människor.
  • Anonym (Anmäl)
    viseversa skrev 2018-05-08 18:37:37 följande:

    Ehdär har du fel. Det är inte olagligt att fota människor.


    Det är det väl?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anmäl) skrev 2018-05-08 18:49:12 följande:

    Det är det väl?


    Var har du fått det ifrån?
  • KaiserHans
    Anonym (Anmäl) skrev 2018-05-08 18:30:17 följande:
    Anmäl dom det är inte lagligt att filma eller ta kort på folk utan att fråga och du kan få skadestånd för det ifall någon filmar eller tar kort på dig utan tillåtelse
    Fel. Det är inte olagligt att fota andra utan tillåtelse.
  • Aniiee

    Sticker man ut så får man också stå ut. Så är det bara. Du i vad som gör dig så pass udda att folk vill plåta dig, jag i full bishie boy-mode. Det är inte förbjudet att fotografera (folk) på allmänna platser, och det är inte förbjudet att visa upp det man fotograferat, till exempel på sin instagram eller var folk publicerar bilder nuförtiden.

    Bara om det bryter mot PUL/vad den nya heter är det förbjudet, och om bilden/filmen ska användas i marknadsföing måste man ha tillstånd från personerna i bilden, annars är det fritt fram att både fotografera och filma och sedan göra vad fan man vill med skiten.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
Svar på tråden Vad är det med folk som fotar än utan att fråga?!